Totaal aantal Berichten: 82
- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Franq schreef:Ik ga het meteen testen als de boel weer in elkaar zit
Mij staat bij dat alleen het temperatuurlampje even blijft branden.
Dat kan dus nog wel even gaan duren…
Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…
Merci de votre confiance et de votre soutien!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Vandaag maar eens naar de verwarming gekeken; gisterenavond was het toch wel heel fris in de auto.
De verwarming trok, net zoals zoveel andere zaken in de auto, geheel zijn eigen plan en deed het de ene keer wel en de andere keer niet. Nu het wat kouder begint te worden zou het toch wel fijn zijn als het gewoon behaaglijk wordt in de auto als ik dat wil…
Via het forum opgezocht waar die regelunit zit en van daaruit alle draadjes doorgemeten; klopte allemaal. Toen de motor van de regelklep gedemonteerd omdat ik het vermoeden had dat de klep vast zat. De motor wilde toen idd wel draaien, maar blééf maar doordraaien, dus de terugkoppeling van de positie van de klep kwam niet bij de regelunit aan.
Het bleek dat de potmeter die in de regelunit zit erg zwaar draaide waardoor het tandwieltje wat op het asje zit doorslipte. Dit weer gangbaar gemaakt met WD-40 en alles weer in elkaar geknutseld.
Zometeen op pad; hopelijk geen jas meer nodig
Nou, geen jas meer nodig hoor!
Sterker nog; op de terugweg met de ramen open gereden, want ik dreef zowat van m’n stoel…
Zondags werk is niet sterk zullen we maar zeggen
Vanavond de motor maar eens in de juiste positie gemonteerd. Klep handmatig helemaal open gezet, gedemonteerde motor z’n positie laten innemen met de schuif op standje max en de motor er weer tegenaan geschroefd; werkt nu weer zoals het hoort. Pfff….
Ik kom er even niet meer uit….
Het accu lampje heeft vanaf het begin af aan niet gewerkt. Zowel bij contact aan als lopende motor bleef het uit. Op zich niet zo’n probleem, want de laadspanning is prima.
Maar ja, het hoort natuurlijk wel te werken en omdat het toch wel een fijn idee is te worden gewaarschuwd dmv een lampje als er iets mis zou zijn met de laadspanning toch maar eens wat nader onderzoek verricht…
Lampje in de lunule had ik al vervangen; er komt 12V op te staan bij contact aan en die spanning is ook te meten bij de dynamo (met losgenomen stekker).
De spanningsregelaar is van het type met twee aansluitingen. Op de andere draad staat ook keurig 12V dus dat klopt allemaal.
Mijn vermoeden was dat de spanningsregelaar op de een of andere manier geen massa doorgeeft op het lampje bij niet lopende motor en contact aan.
Vandaag de spanningsregelaar vervangen en het lampje functioneert nu precies verkeerd:
Bij contact aan blijft het uit; bij lopende motor brandt het.
Laadspanning is prima: 13,8V bij stationair wat oploopt tot 14,4V bij iets hoger toerental (gemeten op de accu).
Omwisselen van de twee draden op de dynamo heeft tot gevolg dat het lampje brandt bij contact aan en blijft branden als de motor loopt. Daarbij wordt er ook niet bijgeladen (ook niet na wat meer toeren maken). Dus daar zit het probleem niet.
Maar wel vreemd dus dat er blijkbaar wel iets aan de hand was met de spanningregelaar, maar het nog steeds niet functioneert zoals het hoort.
Iemand suggesties?
Een nieuw probleem dient zich aan….
Op zich niet nieuw dat zich een nieuw probleem aandient, maar dit is er een waarbij ik graag wat suggesties van mede forummers zou krijgen.
Al enige tijd voel ik bij een wat snellere bocht naar rechts een trilling die voelbaar is in het stuur en waarbij een geluid te horen is alsof de linker voorband te zacht is.
Na een paar keer de bandenspanning gecontroleerd te hebben was toch duidelijk dat dit niet de oorzaak is. Na de wissel van zomerbanden naar winterbanden bleef het probleem, dus ook de banden zelf zijn niet de boosdoener.
Recent merkte ik dat het niet zozeer de krachten op het lagerwerk of ophanging zijn die het probleem oproepen, maar meer de mate van invering. Bij het nemen van een drempel is dezelfde trilling voelbaar.
Ook bij het (voorzichtig) rijden in de laagste stand doet het fenomeen zich voor.
Vanochtend een snelle bocht naar rechts genomen waarbij het geluid of trilling zich de laatste tijd manifesteerde, maar nu met ingetrapte koppeling; geluid en trilling zijn weg.
Op basis hiervan verdenk ik nu de aandrijfas.
Wat denken jullie?
Ik denk dat je gevoel juist is, belast voel je het en onbelast niet.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
De vraag is nu alleen: is het links of toch rechts?
Volgens de logica van de verschillende tests is het de linker aandrijfas omdat die kant bij een bocht naar rechts in de vering wordt gedrukt en het probleem ook opgeroepen kan worden bij rijden in de lage stand.
Aan de andere kant heb ik ergens in november vorig jaar de hoes van de tripoid rechts vervangen en is rond die tijd het probleem begonnen.
Gisterenavond toch maar de linker aandrijfas eronderuit gehaald. De banen van de triopoid kogels zijn niet helemaal zuiver glad, maar veel mankeert er niet aan.
De as kwam trouwens wel erg makkelijk uit de bak; vraag me af of die wel goed in de borging zat…
Alleen zou dat betekenen dat die er sinds de koppelingwissel (juli 2011) al niet goed in zou zitten.
Wat is eigenlijk de stand van de aandrijfas in de rijstand en wat doet de lengte bij in- en uitveren?
Als de rijhoogte goed is staan de assen in de juiste stand, als de korte as niet goed is geborgd krijg je de trilling die jij voelt, het gaat dan heen en weer bij belasting.
Hoewel de meeste problemen zich voordoen bij de lange aandrijfas moet je de korte aandrijfas niet uitsluiten.
Ik zou gewoon eerst de korte aandrijfas goed borgen en dan rijden merk je niets meer dan is het probleem verholpen.
Bij mij zat het probleem in de lange aandrijfas na vervanging door een nieuwe ( zijn nog te koop)probleem opgelost.
P.S De korte as is ook nog nieuw te koop alleen via Citroen France levertijd 1 maand.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
O jee aandrijfas ellende.
Heb je bij het vervangen van de tripode hoes opgelet dat de as exact hetzelfed in elkaar zit als ie uit elkaar kwam? Je hebt als de kogels niet van de as af zijn geweest drie kansen. Ik ben nu al overtuigd dat ie verdraaid is bij de montage.
Ik zou nu het volgende doen: (door schade en schande wijs)
-Markeringen aanbrengen op as en tripode huis
-Aandrijfas er onder uit halen.
-Het vet met de hand en een paar doeken verwijderen. (geen ontvetter oid)
-Molykote G-1001 vet erin.
-Tripode een positie verdraaid monteren.
-Paar weken mee rijden en als trillen aanhoud nogmaals de tripode een positie verdraaien.
Na heel veel gekloot met de aandrijfassen heeft deze aanpak bij mij geresulteerd in trillingsvrij rijden.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Uit eigen ervaring puttend:
Ik denk dat je een borgring kwijt bent of vergeten, of niet goed hebt teruggeplaatst of niet goed aangedrukt.
Als je dan door een bocht gaat, zal de as er een piepklein eindje uit wippen (uit het diff dus) en dat veroorzaakt eveneens de symptomen die je beschrijft, omdat de spiebaan dan niet meer volledig aangrijpt.
Het is wel héél toevallig dat het begonnen is nadat je ‘m eruit hebt gehad namelijk.
Dat van die kogels verwisselen is minder waarschijnlijk. Want waarom zou één van de drie zóveel meer afgesleten zijn dan de andere twee dat dit zo vreselijk merkbaar is?
NB: moet wel toegeven dat Samuel hier onze bijgeluiden- en trillingsexpert is, want hij heeft ze allemaal al een keertje gehad nu geloof ik!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Als de tripode uit het diff kan door geen veer clip of dat ie niet netjes in de groef zit dan trilt ie niet in de bocht onder vermogen, dan kan ie zo hard klapperen dat je denkt dat je alles naar de hel hebt gereden. Ik lees een lichte trilling. Maar even checken of je de tripode axiaal kan bewegen (dan zit ie niet goed) is natuurlijk het alller aller eerste dat je doet.
En idd Leontien ik heb wat uren versleten met die aandrijfassen. Ben er denk ik wel een jaar mee aan het experimenteren geweest om het spul nagenoeg trillingsvrij te krijgen. Beschreven methode heeft uiteindelijk goed resultaat gehad. Vooral dik vet doet veel. Ook als het tripode huis duidelijke slijtage heeft dan zal dat met dik vet echt beter rijden.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

samuel schreef:Als de tripode uit het diff kan door geen veer clip of dat ie niet netjes in de groef zit dan trilt ie niet in de bocht onder vermogen,
Wel dus. Zelf meegemaakt. Hij kan er namelijk maar een heel klein stukje uit omdat het wiel hem tegenhoudt hè. Hij zit nog altijd in de groef dan, maar niet meer zo ver.
Maar goed, je kunt ook eerst de hele handel uit elkaar gaan halen natuurlijk. Als je tijd zat hebt is dat een aardig experiment om mee te beginnen.
@ Leontien: de as die ik eruit gehad heb ivm een kapotte ashoes was de rechter en die kan nergens naar toe. De linker is er in juli vorig jaar onder vandaan geweest ivm een koppelingswissel. Sinds die tijd 5000 km zonder problemen gereden (dwz zonder trillingen )
@ Samuel: Zowel de tripoid van de rechteras toen en de linkeras nu heb ik helemaal uit elkaar getrokken; weinig kans dat die weer op dezelfde manier in elkaar komt te zitten.
Kogels kunnen op 2 manieren op de asjes, 3 asjes en 3 sleuven maakt volgens mij 18 mogelijkheden…
Maar ik denk dat ik er verstandig aan doe de gegeven raad op te volgen en de boel weer netjes met vers vet in elkaar te zetten en daarbij de borging hééél goed te controleren.

samuel schreef:Als de tripode uit het diff kan door geen veer clip of dat ie niet netjes in de groef zit dan trilt ie niet in de bocht onder vermogen,
Wel dus. Zelf meegemaakt. Hij kan er namelijk maar een heel klein stukje uit omdat het wiel hem tegenhoudt hè. Hij zit nog altijd in de groef dan, maar niet meer zo ver.
Maar goed, je kunt ook eerst de hele handel uit elkaar gaan halen natuurlijk. Als je tijd zat hebt is dat een aardig experiment om mee te beginnen.