Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Vanmorgen even bij de heren van Chyparse in Almere geweest voor een rondje bollen en gelijk LHM wissel, bleek alleen de voorraadbol wat stikstof te kunnen gebruiken, de rest van de bollen waren uit 2011 en als nieuwe (62 bar). LHM was wel heel donker maar daar had ik laatst al 3 liter LHM voor gekocht. Prima service voor een zeer nette prijs bij Chyparse kan het iedereen aanraden. Nee heb er geen aandelen maar goede service mag best eens benoemd worden.
Op de terugweg nog een oude bekende tegengekomen op de A10 in zijn DS cabrio, wat blijft dat toch een droomauto.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Goedemorgen iedereen, weer aan het bijkomen van een geweldig gezellig weekend in Zeeland bij het jubileum weekend van de club. Echter heb ik wel een irritant probleem met de GS er is een trilling tussen de 100 en 120km. Afgelopen vrijdag een stuurkogel en wiellager vervangen, en natuurlijk de GS uitgelijnd. Opweg naar Zeeland vanuit Amsterdam heb ik redelijk doorgereden en leek de trilling wel iets minder. Op zondagmiddag toen ik weer naar huis ging heb ik rustig gereden en was de irritante trilling harder terug dan voorheen. Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak moet gaan zoeken? Ga vandaag naar de bandenboer om de wielen opnieuw te balanceren maar denk niet dat dit het probleem is.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Het is er wel de typische snelheid voor…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is de aandrijfas uit het tripoidehuis geweest dan kan het zijn dat de kogels niet goed op het kruis zijn teruggeplaatst of dat er een naaldlagertje is weggeraakt. Dan gaat het ook wel lopen trillen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
waterman schreef:Is de aandrijfas uit het tripoidehuis geweest dan kan het zijn dat de kogels niet goed op het kruis zijn teruggeplaatst of dat er een naaldlagertje is weggeraakt. Dan gaat het ook wel lopen trillen.
Waterman ik denk niet dat dit het probleem is, ik heb juist de kogel en wiellager vervangen om van het trillen af te komen. Het trillen is dus gebleven na het herstel. Ik heb de auto net bij de bandenboer opgehaald en die heeft op het linker voorwiel 20g extra lood moeten aanbrengen. Ga vanavond een stukje rijden en uitproberen of dit het euvel is geweest.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een stuurkogel is een andere kogel dan een tripoidekogel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
En…...is er verbetering opgetreden????
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik heb gisteren een stuk gereden en het leek beter, linkervoorwiel moest 20gram aan lood bij. Vanavond weer een stukje snelweg rijden en dan proberen een wat langer stuk tussen 100 en 120km te rijden
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
waterman schreef:Een stuurkogel is een andere kogel dan een tripoidekogel
Ik ga het navragen bij de specialist waar ik geweest ben om het werk te laten uitvoeren mocht de trilling nu nog merkbaar zijn
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
20 gram lood erbij, dat is nogal wat.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hangt er van af als er 5 op 10 gram op zat dan is 20 gram niet veel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De avonturen van Moby Dick gaan gewoon door, er is afgelopen week het een en ander uit besteed en zelf gedaan.
Het contactslot was kapot gegaan doordat er een palletje in het slot was afgebroken, hierdoor kon de sleutel niet meer in het contactslot. Na 30min pielen gelukkig toch voor elkaar gekregen om de sleutel in het slot te krijgen waardoor de GS weer mobiel was. Een vervangend contactslot bij Tres Beau gevonden en deze ook laten vervangen. Had ook gevraagd om even naar de sigaretten aansteker te kijken aangezien daar geen stroom op zat, bleek een pinnetje wat verbogen waardoor deze nu weer werkt. Nu opzoek naar een USB adapter die diep genoeg is om contact te kunnen maken. De plaatwerker van Beau heeft ook een klein deukje kunnen verwijderen in het voorscherm, die zat er opeens toe ik terug kwam bij de auto, geen naam of iets erbij grrrr.
Afgelopen weekend zelf verder gegaan met het klussen, heb de hele auto op de kokerbalken en voetenbakken na in de Mike Sanders Fett gezet, alle holle ruimtes helemaal vol gespoten met dat spul. De dorpels en voetenbakken moeten eerst gelast worden vandaar dat deze nu niet zijn behandeld. Mocht iemand weten waar ik vervangende dorpels kan kopen dan hoor ik het graag, een goede betaalbare lasser zoek ik ook nog.
Drie van 4 ramen gingen eigenlijk niet meer open, nu ik toch de deurbekleding moest verwijderen voor de Fett behandeling gelijk dit opgelost. De geleider wieltjes bleken niet meer aan het glas vast te zitten, deze dus allemaal weer goed vastgeplakt met sterkte kit en een nacht laten drogen, helaas was niet voldoende en kwam tijdens montage direct weer los grrrrrrrrrrr. Alle ramen weer ontvet en nu van Loctite een twee componenten lijn gebruikt voor metaal op glas, zit nu muur vast. Voor de wieltjes en geleiders heb ik siliconenvet gebruik om de boel gangbaar te houden en de rest van het raam mechanisme goed in het Mike Sanders Fett gezet, vond het vervangen van 1 doorgeroest mechanisme wel voldoende.
Bij de aanschaf van de GS had ik nog een NOS rechter achterdeur erbij gekregen, dus de oude deur helemaal gedemonteerd inclusief de RVS lijsten rond het raam, toen de deur helemaal kaal was de slagpinnen van het scharnier eruit proberen te tikken. Helaas is dat na een paar uur zwoegen niet gelukt, stomme pinnen zit geen beweging in grrrrr, uiteindelijk de oude deur maar weer opgebouwd. Als iemand een tip heeft hoe ik die holle pinnen van 4,5mm doorsnede eruit krijg hoor ik het graag!
Er is dus weer heel veel tijd in de GS gestoken maar het lijstje met to do is helaas niet echt korter geworden want er zijn weer een hoop klusjes bij gekomen.
Nu zondag weer naar een cursus van DS-TT team over auto elektronica, twee weken geleden deel 1 gevolgd en kan het echt IEDEREEN aanraden, echt heel leerzaam en fantastisch georganiseerd. DS-TT stichting staat los van de ID/DS club, waardoor ook niet DS leden aan deze cursussen mogen meedoen, echt een aanrader.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Wat zit er weer een laag stof op dit topic even een update. De GS is de laatste maanden niet heel veel gebruikt maar zeker wel elke week een keertje en altijd netjes choke uit, starten lopen. Werkelijk nog ooit een klassieke Citroen gehad die altijd zo gretig aanslaat, gewoon heel betrouwbaar.
Het laatste half jaar is de GS een paar keer gebruikt voor film opnames en was in aflevering 4 van Judas te zien, binnenkort ook te zien bij de nieuwe Baantjer film. Op deze manier wordt Moby Dick een echte TV held, ik wacht op de volgend Oscar uitreiking voor de beste bijrol.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Weer wat stof van dit topic afblazen. Over Moby Dick valt eigenlijk vrij weinig te vertellen dan dat het een betrouwbare auto is. Natuurlijk wordt het nodige onderhoud uitgevoerd maar dat is eigenlijk allemaal preventief. Op zaterdag 30/03 mocht ik via het DS-TT mee doen met de 10k beurt bij Garage Johan Oldenhage, en wat was dat een onwijs leuke dag. Ik had via het GS magazijn allemaal onderdelen gehaald voor een beurt en op een paar kleine tegenvallertje na had ik alles netje mee om de beurt te kunnen doen.
Het concept van deze dag is dat je in een professionele garage onder begeleiding van experts een beurt uitvoert en zodoende leert wat de kneepjes van het vak zijn. Ik kreeg Henk toegewezen om mij te helpen met de GS, Henk is een oud Citroen monteur en heeft veel aan de GS gesleuteld in de tijd en zelf ook meerdere versleten. Eerst heeft Henk een proefritje in de GS gemaakt en heb ik verteld wat er volgens mij niet helemaal goed was. Henk was eigenlijk zeer positief over de GS, geen rare rammeltjes, lagers, speling of andere gekke dingen tegen gekomen.
Hierna begon het klussen met een prachtige overal van DS-TT aan! Toen de auto op de brug stond de olie gelijk afgetapt en daarna aan de achterremblokken begonnen. De pen waarmee de blokken vast zitten zat echt extreem vast en kreeg ik met geen mogelijkheid los, gelukkig kwam Johan met zwaar geschut en met de brander en veel geduld alles toch netjes los gekregen, na alles netjes schoongemaakt te hebben paste alles weer goed in elkaar.
In de tussentijd was Jeroen een goede vriend van mij ook langs gekomen om een handje te helpen. Ook Dirk, het nieuwe bestuurslid van de GS vereniging kwam ook buurten en hielp ook nog een handje mee. Ook Gertrude die bij DS-TT de fantastische catering verzorgd heeft ook gezellig meegeholpen aangezien ze zelf net een Ami super heeft gekocht en meer van de GS techniek wilde leren. Jullie begrijpen het, het was een gezellige boel rond de GS.
Nadat de achter remmen klaar waren de kleppen gesteld, klepdeksel pakkingen vervangen, bougies vervangen, V snaar vervangen, lucht en olie filter vervangen. Andere koplamp gemonteerd zodat ik nu twee halogeen lampen heb ipv een halogeen en een duplo, stadslicht vervangen die kapot was. Ander achterlicht want er was een plastic hoekje afgebroken, gelijk maar de lampjes vervangen voor LED. Henk heeft ook geholpen om de handremblokken te vervangen want die waren op na 41 jaar, hiervoor heet hij bijna 1 uur op het motorblok gelegen met beetjes in de lucht. Het was een K…. klus maar na veel gepriegel toch voor elkaar gekregen. Daarnaast nog veel kleine klusjes gedaan totdat de tijd op was en wij moesten gaan opruimen. Veel gedaan en ook heel veel geleerd van Henk, Dirk en Johan wat een geweldige mensen zijn dit. Echt met een heel tevreden en voldaan gevoel naar huis gegaan. Ik kan het niet genoeg promoten maar als de DS-TT een cursus aanbied dan zijn die echt geweldig geregeld en kan het iedereen aanbevelen!
Afgelopen zondag maar lekker doorgegaan met klussen, de benzine filters vervangen, LHM vernieuw, kapotte veertje van de remblokken vervangen en dat in het zonnetje, perfect weekend dus.
Na één maand wachten op twee nieuwe bandjes komen aanstaande vrijdag eindelijk de zomerbanden weer onder de GS en kunnen de Vredestein Snowtrac banden weer de opslag in.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Mooi verhaal, Maarten. Het was een gezellige dag. De gastvrijheid van Johan Oldenhage…..in één woord fantastisch.
Fijn dat wij daar op 25 mei a.s. ons technisch evenement mogen houden. Dan komt Egbert ook weer in actie, met een oplossing voor een typisch GS-GSA probleem.
Leuk dat de meeste klussen nu gedaan zijn. Je zal het aan het rijden wel merken zeker. Is de ontstekingsafstelling ook gecontroleerd?????