Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zuigerveertang? Is wel handig ja. Zonder tang is de kans toch groter dat je nieuwe zuigerveren breken bij montage.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Respect voor diegenen die met behulp van tie-wraps, opengeknipte wegwerpbekertjes of met andere “Klazien-uut Zalk-truukjes” de zuigerveren netjes op hun plek weten te houden, maar CEE-IKS en ondergetekende hebben ten behoeve van een veilige montage maar gewoon een zuigerverenklem aangeschaft. Goed gereedschap blijft het halve werk!
Wel opmerkelijk en vooral verwarrend dat de Haynes alleen rept over montage van de zuigers op een manier dat de “9” (compressieverhouding) richting het carter “wijst”, terwijl een steelse blik in andere voorhanden documentatie ineens onderscheid maakt tussen zuigers mét en zonder pijltje. Waarbij zuigers mét een pijltje met het pijltje naar de distributiezijde moeten worden geplaatst (en de “9” dus ineens op de kop staat…).
Maar goed; alles zit weer op z’n plekje en het blokje krijgt petit à petit weer een beetje van zijn oorspronkelijke vorm terug
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij had CEE-IkS het toch echt over een zuigerverenTANG, en niet over een zuigerverenKLEM.
En ja, dat zijn echt 2 verschillende dingen….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Klopt, die verwarring had ik ook toen we desbetreffend stuk gereedschap wilden kopen.
het is dus géén zuigerverentang (om zuigerveren om een zuiger heen te spannen) maar een zuigerverenklem om de zuiger netjes in de bus te monteren.
Stahlwille had een prima stukje kwaliteitsgereedschap in de aanbieding en inmiddels zit alles weer netjes gemonteerd op z’n plek.
Wederom wat verwarring omdat de documentatie niet eenduidig was en ik niet opgelet had hoe bij demontage de pijltjes stonden. Volgens mij zit nu alles in de juiste volgorde in elkaar.
Zuigers, veren en bussen zagen er prima uit, dus ik verwacht geen problemen op dit vlak.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
We gaan het volgen hier.
Succes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Hoorde zojuist van mcmlxxiv dat de andere bak ook gearriveerd is, dus binnenkort kan de gehele unit er weer in!
Helaas nu wat druk met het werk, waardoor het klussen even stil ligt, maar hopelijk volgende week weer meer actie!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ziet er goed uit, erg leuk omdat ik bezig ben met een vergelijkbaar project (GSpécial break uit 1979). Ik ga komende week het motorblok ervoor prepareren. Ik had inmiddels ook al besloten wat andere zaken aan te pakken, want met de motor eruit kun je overal lekker goed bij. In elk geval motorruimte schoonmaken, en wellicht remschijven vervangen. Dat vind ik namelijk geen leuke klus met de motor erin. Ik ga er maar even vanuit dat de bak nog goed is.
De keienvanger was in mijn geval slecht, die ligt al bij het oud ijzer. Ik heb gelukkig nog een beter exemplaar liggen.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Afgelopen weekend weer flinke vorderingen gemaakt.
De motor zit weer in elkaar en staat klaar om ingebouwd te worden.
De bak zit er al weer in en de de aandrijfassen zitten ook alweer vast.
Dat was nog geen sinecure…
Er was een tripoide klem komen te zitten en wegens gebrek aan smering waren alle naaldjes gebroken en geplet….
Gelukkig had ik afgelopen weekend een andere naaf met as gescoord. Dus de as uit elkaar gehaald en van 2 assen 1 goede gemaakt.
Het blijft al met al toch best een hoop werk, maar ik hoop dat het resultaat er straks ook naar is.
Het is dus nu een kwestie van motor erin lepelen en alles afbouwen….
Helaas deze week weer weinig tijd dus we zullen nog wel een weekje moeten wachten voordat we de sleutel kunnen omdraaien…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
goed bezig, heb je ook foto’s van het werk?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Gisteren weer een drukke dag voor de eigenaren van de break. Het verslag van de werkzaamheden laat ik aan de heren, aangezien ik er slechts bij was voor de moral support en een paar plaatjes:
In ieder geval nog even wat draadbundels opnieuw onwikkeld.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ziet er goed uit, en Club Breaks worden dun gezaaid. Ik zie een module voor elektronische ontsteking, die heb ik gisteren met behulp van tips van Midfriesland ook op mijn 1220 gemonteerd. Ik heb daarbij ook een bobine zonder voorschakelweerstand gemonteerd, maar ik zie op de foto een originele bobine in combinatie met elektronische ontsteking. Werkt dat wel?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Merde merde de Paris…....
Het hele zaakje is gemonteerd, en nog voordat we uberhaupt een meter hebben kunnen rijden zit de bak vast en in de naar ik vermoed 2e versnelling en is er in de bediening van de pook geen beweging meer te krijgen.
Het goede nieuws is dat de motor wel weer loopt!
Dat lijkt dus goed gegaan…
Vandaag dus maar eens een dagje tot bezinning gekomen.
Plan de campagne: bak er weer uit en van 2 bakken 1 goede maken.
Wat precies het probleem is is me niet duidlijk. Maar ik had een tip gekregen om een vulopening op de bak bovenaan te maken. De desbetreffende plug eruit genomen, maar toen ik ontdekte dat daar een soort van staafje aan zat dit maar weer teruggeplaatst. Wellicht is er dus toch iets losgekomen.
Of iemand nog een beter plan of tip?
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
charmille schreef:Ziet er goed uit, en Club Breaks worden dun gezaaid. Ik zie een module voor elektronische ontsteking, die heb ik gisteren met behulp van tips van Midfriesland ook op mijn 1220 gemonteerd. Ik heb daarbij ook een bobine zonder voorschakelweerstand gemonteerd, maar ik zie op de foto een originele bobine in combinatie met elektronische ontsteking. Werkt dat wel?
Dat was me ook al opgevallen, het werkt in ieder geval wel, maar ik heb pas 1 rit kunnen maken met deze auto, dus geen idee of het ook goed werkt. Volgens mij moet er inderdaad een andere bobine op, want dat heb ik bij m’n CX ook zo gedaan!
Dat zijn echter even zorgen voor morgen!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Nondeju, da’s balen… Hopelijk heeft hier iemand nog een tip.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik had nog wel even zitten denken: we hebben nog gekeken wat er gebeurt als 1 iemand de bak ontkoppelt, een ander het ene wiel vasthoudt en een derde aan het andere wiel probeert te draaien. Dat ging dus niet. In principe had ik daar dus wel het andere wiel rond moeten kunnen draaien, omdat als de bak ontkoppelt is en het ene wiel vastgehouden wordt, je met het andere wiel het differentieel laat draaien en dus de assen in de bak, maar dat lukte dus niet.
Erg vaag eigenlijk.