Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Hallo iedereen,
Inmiddels is mijn zoektocht naar een Citroën in volle gang.
Eerst alleen op zoek naar een Xantia, nu blijkt de XM toch ook wel erg aantrekkelijk.
(Paar keer proefgereden in een XM)
Nu ben ik een leuke tegengekomen op internet, letterlijk voor een “habbekrats” zoals wij dat zeggen.
Er staat alleen in de advertentie:
veerbollen achter en hoogteregelaar moeten nagezien worden, vering achterzijde is momenteel vrij stug.auto is voorzien van hydractive II.
Heeft iemand een idee wat ik kan verwachten?
Het gaat overigens om een 2.0 I SX 16V Break AUT van 1996.
Is het een kwestie van bollen vervangen of op druk brengen?
Wil namelijk een beetje een inschatting maken van evt. extra kosten.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies!
Mvg. Ronald Elzinga
Mijn motto: Aldoende leert men…
Dat is met geen mogelijkheid op deze manier vast te stellen.
Ga uit van een vervuild systeem en wellicht platte bollen.. Bollen zijn wellicht gewoon weer op druk te brengen of je moet nieuwe aanschaffen. Is nog steeds te doen hoor, maar bollen zijn serieus duurder geworden bij de dealer. Kocht ik eerst voor een 16v alle bollen voor 300 euro bij de dealer, nu was ik dat al bijna kwijt voor 3 van die dingen.
Eigelijk zul je het gros van de xm’s moeten nalopen op het veersysteem. Is de lhm zwart of mooi groen.
Let wel, zeker met een xm kan goedkoop duurkoop zijn. In Hilversum rijd een mooir groene tt rond. De eigenaar van die dame heeft al een VEELVOUD van zijn aanschafprijs in de dame gestopt
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Gompy Bedankt voor je snelle reactie.
Ik snap dat het niet zo 1-2-3 vast te stellen is.
Gaat mij er meer om wat het eventueel zou kunnen zijn en waar ik dus extra op moet letten als ik er langs ga.
Kun je op één of andere manier ook zien of de bollen vervangen moeten worden?
Of is dit alleen door diagnose vast te stellen, of door andere dingen uit te sluiten?
Alvast bedankt!
Mvg. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Bollen haal je toch niet bij de dealer? Voor een veersysteem onderhoudsbeurt zou ik gewoon naar Chyparse in Almere rijden. Of wellicht een andere hydrauliekspecialist wat meer bij je in de buurt? Chyparse bijv. controleert de bollen op druk, en de staat van je verdere veersysteem, en is niet duur. Nog een leuk dagje uit ook.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Timo Mag ik heel brutaal vragen wat een onderhoudsbeurt daar gemiddeld kost?
Dan kan ik evt. rekening houden met kosten.
Almere is voor mij ook prima te doen…
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb een prijslijst liggen, wat wil je weten?
Mochten de bollen gevuld moeten worden, is dat 13,50 per bol. Bollen testen is gratis. Moet de bol vervangen worden, dan kunnen ze er een goede tweedehandsbol erop zetten, dat kost 25 euro per bol, of een nieuwe bol, die kost 60 euro. LHM verversen kost 61,60, en bijv. een rereviseerde hoogteregelaar (wat waarsch. nodig is als ik je verhaal lees) is 54.50
Ben laatst ook bij Chyparse geweest, en bij mij zijn bijna alle veerbollen weer op druk gezet en een paar verangen, en ook is er een gereviseerde hoogteregelaar geplaatst. Een verademing!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Timo Super, bedankt voor deze info!
Sta al een stuk positiever tegenover deze XM.
Gaat mij er even om dat ik niet meteen honderden euro’s kwijt ben aan het veersysteem.
Zo snel mogelijk toch maar even een afspraak maken voor bezichtiging en proefrit.
Moet namelijk z.s.m. weer een Citroën hebben!
Rij nu Mazda, maar heb behoorlijke rug- en beenklachten.
(Botontkalking in rug en linkerbeen)
In een Mazda is het na een uur al niet meer vol te houdem, wat een ***-auto!
Hahaha!
Ik ga eens een afspraak maken voor deze XM.
Ik laat zowiezo nog wel even weten hoe het afloopt.
Natuurlijk sta ik nog steeds open voor meer tips!
Mvg. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ronald,
Natuurlijk kan het meevallen, maar die “honderden euros” ben je zo kwijt als je (achterstallig)onderhoud aan de hydrauliek moet laten doen. Bollen, hoogteregelaars, veercomputer, pomp, leidingen het kan allemaal stuk en het gaat ook allemaal een keer stuk. Een keuring door een expert is dus aan te bevelen, want zoals Gompy al schreef, zou je zomaar een veelvoud van de aankoopprijs kwijt kunnen zijn…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nu snap ik alleen niet dat alleen Rens de veercomputer roept.
Achter stug is de kans HEEL groot dat de achterste elektroklep niet werkt. Daardoor blijft die constant in de stugge stand staan. Uiteraard kan een kapotte veerbol dat verergeren.
Elektroklep kan zitten in: de klep zelf, de computer die deels is doorgebrand (dit is te repareren) of in een zwaar vervuilde hydractiveklep.
Verkijk je niet op het veersysteem. Als het werkt is het geweldig, maar reken er op dat er wat tijd/moeite/geld in gaat..
gompy58 schreef:Let wel, zeker met een xm kan goedkoop duurkoop zijn. In Hilversum rijd een mooir groene tt rond. De eigenaar van die dame heeft al een VEELVOUD van zijn aanschafprijs in de dame gestopt
Alles is relatief, zo ook die aanschafprijs van €60,-.
En het vervangen van de achterste hydractiefklep is aanzienlijk lastiger dan de voorste vanwege de erg slechte bereikbaarheid. Dat weet ik dan weer van die Hilversumse eigenaar.
Wim,
Disciplus Simplex
Het is idd zeer goed mogelijk dat je veercomputer ook moetn wordne nagekeken wat marco zegt.Min punt is dat de veercomputer niet je kostenpost zal zijn. Het mechanische deel van het hydraulische systeem op orde brengen kost je het meeste werk en geld en aan dat deel ontkom je eigenlijk nooit.
Probleem is een beetje dat de prijs niet alles zegt. Er zijn er ook die voor een een opaar duizend een mooie xm hebben gekocht en toch nog tegen een leuke stapel nota’s aanlopen ivm achterstallig onderhoud dat je ook kwijt kunt zijn met een el cheapo XM.
Het scheelt gewoon heel erg wat je zelf kan.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Heel erg bedankt voor al jullie reactie.
Ik weet inderdaad dat ik er wel tijd en ook geld in zal moeten steken.
Maar dit moet je over hebben voor zo’n auto, toch?
Gelukkig kan ik ook een hoop zelf, zoals ook bij mijn BX 19 GTI 5 jaar geleden.
Tuurlijk kan er van alles mis zijn, vandaar dat ik ook eerst ga kijken en een proefrit maken.
Verdere staat van de auto en de factuurtjes zijn natuurlijk ook van groot belang.
Hij staat nu namelijk bij een handelaar die niet weet wat ‘ie er mee aan moet.
Misschien kan ik hem er vanaf helpen.
Nogmaals bedankt!
Mvg Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Ik zou je adviseren om een XM-kenner mee te nemen om 2 redenen. In de eerste plaats voor advies want zo’n auto koop je meer op emotionele gronden dan op verstand. En die persoon kan de auto flink afzeiken bij de handelaar wat weer in de prijs scheelt.
Er zijn forumleden die dat voor je willen doen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Bedankt iedereen voor de adviezen!
Inmiddels ben ik gisteravond even wezen kijken en rijden.
Hopelijk haal ik ‘m vandaag nog op.
Het probleem met de vering is veel minder erg dan ik me had voorgesteld.
Inderdaad, hij is iets stugger als een XM hoort te zijn, maar er is zeer goed mee te rijden.
Degene die hem verkocht was ook een echte Citroën-fan en had naast deze XM nog 3 BX-en en een Berlingo staan.
De XM was nu van de 3e eigenaar. Leuk feitje: De auto is ooit nieuw gekocht als directie-auto voor Ernst & Youcg, het enorme accountantskantoor.
Zo te zien was er nergens lekkage, dus ons gevoel is een vervuild systeem
(Hij komt overigens netjes omhoog en omlaag…).
Dit laat/zal ik dan ook z.s.m. schoonmaken.
Voor de rest heerlijk auto en ziet erg verder nog erg goed uit.
Zit net een nieuwe uitlaat onder en alles werkt verder naar behoren.
Motor loopt erg mooi en ook de automaat schakelt erg goed.
Ik denk dat jullie mij de komende tijd wel weer vaker zien langskomen, hier op het forum.
Zal binnenkort ook even foto’s plaatsen.
Mvg. Ronald Elzinga
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Gefeliciteerd met de aanschaf!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Veel geluk gewenst met de xm. Maar pas op: ze rijden nogal verslavend lekker