Mijn V6 wordt met het huidige warme weer na enige tijd veel te warm. 110 tot 120 graden is geen uitzondering tijdens stadsverkeer.
Het probleem is mijn ventilator die slechts in de hoogste stand werkzaam is. De ventilator werkt dus niet op de halve snelheid.
Beide ventilatoren zijn werkend want als ik de airo aanzet dan draaien ze allebei, beide de ventilatoren fullspeed.
Ergens komt er dus geen signaal naar de halve snelheid ventilatorstand.
De relais naast de linker koplamp heb ik al vervangen; geen verbetering waarneembaar. De temperatuursensor werkt denk ik ook wel wat bij 120 graden komen inderdaad de beide ventilatoren fullspeed in. Ik mis dus de halve snelheid van de ventilatoren.
Heeft iemand een idee of dit ergens een relais of zekering defect kan zijn?
Het betreft een XM V6, serie 1, airco is aftermarket ingebouwd.
Volgens mij moeten beide ventilatoren al op volle snelheid draaien bij 102 graden.
Er zijn 2 relais om de fans op halve en hele snelheid te laten draaien. Heb je beide al gecheckt? En als het niet aan de relais ligt, zou de Bitron module naar de vaantjes zijn. Dat ding zit onder je handschoenenkastje en die bepaalt of de fans moeten draaien en zo ja, op welke snelheid.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Heb vorig jaar eenzelfde probleem gehad. Na het vervangen van de thermostaat (wat eigenlijk zelf goed te doen is) temperatuur weer netjes op negentig graden. (Volgens mij kun je e.e.a. controleren of de radiateur bij warme motor ook warm wordt; is dit niet het geval gaat je thermostaat niet open).
Wim
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Thermostaat lijkt me ook waarschijnlijk. Als je koelwater met 2 op fullspeed draaiende ventilatoren nog te warm wordt dan ligt het indirect aan je radiator, namelijk je radiator kan blijkbaar niet genoeg warmte afvoeren. Mogelijke oorzaken zijn dan:
- geen doorstroming in je radiator, dus een thermostaat die niet (goed) opent of een verstopte radiator
- te weinig KVS in je radiator, maar dan had je als het god is al een waarschuwing gekregen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Maar daarmee is nog niet verklaard waarom de fans op halve snelheid niet draaien. Ook met een niet werkende thermostaat en/of slecht functionerende radiateur zouden ze eerst nog op halve snelheid moeten gaan draaien. Of stijgt de temperatuur zo snel dat je niet in de gaten hebt dat ze ook nog kort wel op halve snelheid draaien?
Wim,
Disciplus Simplex
Die fan’s gaan toch normaal gesproken al op halve snelheid draaien als je je airco aanzet ?
Overigens heb ik afgelopen winter ook last gehad met een bokkige fan. Toen bleek uiteindelijk een zekering te zijn overleden. Jou temperaturen heb ik echter gelukkig nog nooit gehad.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
wimb schreef:Maar daarmee is nog niet verklaard waarom de fans op halve snelheid niet draaien. Ook met een niet werkende thermostaat en/of slecht functionerende radiateur zouden ze eerst nog op halve snelheid moeten gaan draaien. Of stijgt de temperatuur zo snel dat je niet in de gaten hebt dat ze ook nog kort wel op halve snelheid draaien?
Mee eens, maar het lijkt me dat de prioriteit ligt bij de te warme koelvloeistof en niet bij een te hard draaiende fan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je radiator luchtzijdig vervuild is krijg je hetzelfde verschijnsel. Met de hogedrukspuit is dat zo verholpen.
De dingen zijn tegenwoordig zo fijnmazig dat het nogal eens voorkomt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De fans draaien dus niet op halve snelheid, ze komen gewoon niet in op de halve snelheid. De relais heb ik reeds gewisseld, dit gaf geen oplossing. Het koelwater is ook wel iets vervuild, mogelijk dat de thermostaat dan dicht blijft zitten. Bij uitzetten van de motor en contact wil er ook wel eens kvs geloost worden via de overloop van het expansievat. Kan dit komen door een dichtzittende thermostaat en te hoog opgebouwde druk in het dus verkorte koelwater-circuit?
Een enkele keer krijg ik ook wel de melding “engine waterlevel low” oid op het led-display…dat verdwijnt dan weer na een tijdje. Toch zit er wel voldoende koelvoeistof in het vat.
De Bitronic heb ik ook al vervangen voor een sloop-exemplaar, moet wel erg stug zijn als deze hetzelfde euvel vertoont.
En welke sensor stuurt überhaupt de halve snelheid aan? de temp.sensor op het motorblok? de groene of de bruien? of is het de sensor in de radiator aan de zijde?
Ik hoor graag wat suggesties of een oplossing….de zomer zie ik anders met een zwaar hoofd tegemoet!
FF voelen of je radiator wel warm wordt ,dan ben je al een stuk verder
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En blijf vooral niet met dit euvel rondrijden. Ditsoort temperaturen vindt een koppakking niet fijn…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
debeuk schreef:
En welke sensor stuurt überhaupt de halve snelheid aan? de temp.sensor op het motorblok? de groene of de bruien? of is het de sensor in de radiator aan de zijde?
Dat heb ik al gezegd: de Bitron module krijgt van 1 sensor z’n signaal en hij stuurt de fans aan.
Ik heb dit schemaatje al vaker langs laten komen. Het is van de Xant maar voor de XM is het vrijwel hetzelfde, zeker voor wat betreft de aansluitnummers.
Trek de steker los van de Bitron en leg met een draadje pin 1 aan het chassis (Niet de module hè, maar de steker van de draadboom ). Dan moeten de fans op halve snelheid draaien. Dito op pin 10 is hoge snelheid.
Overigens denk ik met je aanvullende info dat je meer dan 1 probleem hebt.
Bekijk ‘ns of je radiateur wel warm wordt zoals Matthijs zegt. Zo niet, dan kan het liggen aan de thermostaat die niet open gaat, of een verstopping.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het thermocontact een dubbele is zoals bij de cx (met 3 aansluitingen dus), kan het ook zijn dat die kapot is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Het lijkt er eerder op, dat je al een lekke koppakking hebt.
Zóu kunnen maar dat vind ik een gewaagde uitspraak met de informatie die hier staat.
Ouwe mopperkont
Vandaag het een en ander nagekeken…de komplete radiator de aan en afvoerslangen worden allemaal warm c.q. heet na verloop van tijd. De thermostaat functioneert dus naar behoren.
Bijzonder is wel dat de beide ventilatoren bij circa 110 graden wel gaan draaien op de hoge snelheid. De halve snelheid op circa 95 graden wordt gewoon overgeslagen.
Morgen ga ik de tip van Wim eens onderzoeken…ik houd jullie op de hoogte..