Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Wat je eigenlijk nog niet vermeld, is dat als de ventilatoren gaan draaien, of dan de temperatuur zakt.
Als je trouwens de connector (ik meen de bruine) van de waterpijp afhaalt draaien de ventilatoren meteen op volle snelheid.
Je kan dan eens kijken wat de temperatuur doet.
“Bij uitzetten van de motor en contact wil er ook wel eens kvs geloost worden via de overloop van het expansievat. Kan dit komen door een dichtzittende thermostaat en te hoog opgebouwde druk in het dus verkorte koelwater-circuit?
Een enkele keer krijg ik ook wel de melding “engine waterlevel low” oid op het led-display…dat verdwijnt dan weer na een tijdje”
Dit geeft juist de indruk van een lekke-koppakking, omdat er druk opgebouwd word, en daardoor de slangen worden “opgeblazen”. Dus dat het koelwater nivo zakt.
..zojuist de Bitron eens nader bekeken. En wat blijkt? Mijn XM serie 1 Bitron heeft natuurlijk maar 9 aansluitpunten. Maar welk aansluitpunt ik op de stekker met de massa verbind, geen reactie van de ventilatoren.
En als reactie op de vorige suggestie; de temperatuur zakt inderdaad als de beide ventilatoren draaien i.c.m. de airco werkend dan. De snelheid is dan volgens het boekje; full-speed.
9? Als in 1 rij met 9 pinnen? Als dat zo is heb je de module voor de centrale deurvergrendeling te pakken. Er zitten diverse modules van het merk Bitron in een XM.
Wim,
Disciplus Simplex
...nee, het is een zwart kastje, net iets groter als een pakje sigaretten. Er zit één stekker aangesloten aan de kop van het plastic kastje, met twee rijen contacten. Eenmaal 5 en eenmaal 4 contacten.
Het kastje bungelt enigszins vrij onder het handschoenenkastje, achter de verwarmingsventilator. Dit kastje bereik ik door de stoffen bekleding achter/onder het handschoenenkastje los te maken.
Hoe anders zou de Bitron voor de ventilatoren er dan moeten uitzien?
debeuk schreef:..zojuist de Bitron eens nader bekeken. En wat blijkt? Mijn XM serie 1 Bitron heeft natuurlijk maar 9 aansluitpunten. Maar welk aansluitpunt ik op de stekker met de massa verbind, geen reactie van de ventilatoren.
En als reactie op de vorige suggestie; de temperatuur zakt inderdaad als de beide ventilatoren draaien i.c.m. de airco werkend dan. De snelheid is dan volgens het boekje; full-speed.
is dit dan verschillende met serie 2??
Als ik in mijn v6 serie 2 de airco aanzet gaan de 2 fans op halve snelheid draaien., Indien de motor temp dan stijgt slaan ze afhankelijk van de temp aan op volle snelheid. Airco aanzetten levert geen direct full speed van de fan s op naar mijn mening.
...nog steeds ben ik op zoek naar een oplossing voor mijn halve snelheid ventilatoren. Hoe herken ik de Bitron-module? en welke temperatuursensor bepaalt het inkomen van de halve snelheid ventilatoren?
Is het zwarte kastje met 4 én 5 aansluitpunten onder de stoffen bekleding bij de bijrijder nu de Bitronmodule óf de centrale deurvergrendeling?
En welke sensor zou mogelijk vervangen moeten worden? Met welke kleur sensor en op welke locatie? Ik herken een tweetal sensoren op het motorblok (V6 - 12 klepper) en een enkele aan de zijde van de radiator (blauw).
Met deze zomerse temperaturen buiten vind mijn V6 het helemaal niet fijn zonder halve snelheid….
Zoals ik al eerder schreef heb je maar 1 temperatuurmeting. De Bitron module bepaalt of en zo ja op welke snelheid de ventilatoren draaien. Als beide ventilatoren wel op volle snelheid draaien, is je sensor niet de eerste verdachte.
De Bitron module zit achter je handschoenenkastje. Als je dat er uit haalt kijk je er recht tegenaan.
Wim,
Disciplus Simplex
....dus niet ONDER de stoffen bekleding boven de voeten van de bijrijder? maar door het dashboard kastje te demonteren?
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn 2.1 TD serie 1 kan je er ook vanaf de onderzijde bij, ongeveer boven het vak voor het instructieboekje.
Zo heb ik het ca. 5 jaar geleden ook gedaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
TS heeft een type 2 volgens z’n avatar.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Conclusie: dan kan je bij een type 2 er niet meer vanaf de onderzijde bij?
Waar zitten dan de verschillen tussen type 1 en 2?
Constructie dashboard of locatie Bitron-module?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
...het betreft een type 1, serie 2…zeg maar de fase 1b dus. Op mijn avatar is een oude foto met verkeerde gril geplaatst. Ondertussen vervangen voor een echte serie 1 gril, met kleine niet-symmetrische chevrons….
De module die ik achter de stoffen bekleding naast het instructieboekje vond heeft dus twee rijen aansluitpunten op 1 stekker, 4 en 5 stuks contacten. Mogelijk is dit een heel andere module? van de centrale deurvergrendeling b.v.? Moet ik dan mogelijk opzoek naar een andere module, dan via de bovenzijde, onder het dashboardkastje….?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Voordat je nou alles los trekt, check eerst eens of je temperatuur wel echt 110-120 graden wordt, ook als de fans staan te loeien op de hoogste stand. Je temperatuurmeter en de bitron module worden door 2 aparte sensoren gevoed.
Daarnaast moet je ook even de relais achter de koplamp aan de bestuurderskant controleren, de combinatie van deze 3 bepalen ook de hoog/laag stand.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
...vandaag maar eens dieper naar de Bitronmodule gezocht door het dashboardkastje te demonteren. Ik trof er enkele schakelkastjes aan (foto 1).
Het zwarte kastje met de bruine stekker is van de centrale portiervergrendeling, de deursloten reageerden op het losmaken van deze stekker.
Het blauwe kastje met de bruinestekker (7 contacten) is mij onbekend. En aan de voorzijde een zwart kastje met 2 stekkers (7 en 9 contacten), zie foto 2.
Ik blijf dus op zoek naar een module met 10 contacten om de halve snelheid van mijn ventilatoren te onderzoeken. Op de foto 3 is de Bitronmodule onder de stoffen bekleding boven de voeten van de bijrijder te voorschijn gehaald. Hier een stekker met 5 en 4 contacten.
Wie helpt mij nu uit de brand en vertelt mij welke schakelkast de halve snelheid ventilatoren aanstuurd???
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn serie 1 is het module foto 3.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986