Weet iemand wat de juiste plannen van staatssecretaris Weekers zijn?
Volgens redacteur Werner Budding van autovisie moet wij ons bekocht voelen.
En volgens groepopweg.nl kunnen we nog een jaar langer profiteren:
-De MRB-vrijstelling voor auto’s die minder dan 96/111 gram CO2 uitstoten blijft, en zelfs een jaar langer dan tot op heden beloofd. Dus tot 2014 in plaats van 2013. Daarna gaat de grens voor vrijstelling omlaag naar 50 gram CO2 per kilometer.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Volgens AutoWeek is de MRB-vrijstelling voor auto’s die minder dan 96/111 gram CO2/km (diesel/benzine) inderdaad verlengd tot 2014. Na 2014 worden deze grenzen gelijkgetrokken en verlaagd naar 50 gram CO2/km.
Op de manier hoe ik het bericht interpreteer, zullen degenen met een DS3 e-HDi na 2014 ook MRB moeten gaan betalen.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Dat klopt ,.......................... alleen electriche auto’s zullen na 2014 nog in de “regeling” vallen.
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Je kon ook aan je klompen aanvoelen dat deze regeling niet structureel kon zijn. Je moet het zo zien: je hebt een tijdlang een financieel voordeel gehad. Voelt wellicht wat zuur dat de regel ophoudt te bestaan, maar zo gaan die zaken.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Het is zelfs zo dat deze regeling van het begin af aan een ‘tijdelijke” regeling was.
Deze mrb bevriezing was puur bedoeld ter stimulering van de verkoop van millieuvriendelijke auto’s en bedoeld om de toen kwakkelende autoverkopen een zetje te geven.
De slooppremie was er ook zo een.
Hoewel er nooit een echte eindtijd was gegeven was het eigenlijk al bekend tijdens de invoering dat deze mrb regeling ooit zou stoppen, die eindtijd is nu ondertussen bekend.
2014
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009
- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
De regering zal wel een manier hebben gevonden om de statistieken omtrent co2 uitstoot gunstig te beinvloeden waardoor men deze regeling kan uitdunnen. Het was al geen eerlijke regeling vanwege het feit dat iemand die 1 gram teveel uitstoot het volle pond mag betalen. Om het nog maar niet te hebben over de hele co2-scam. Als we dan zometeen dus langzaam worden warm gemaakt voor een electrische auto moeten we ons waarschijnlijk in de schulden steken voor een litertje electriciteit nu Duitsland de kerncentrales uit gaat zetten.
@Nitro+ Autoweek is een roddelblad. Dus neem niet alles voor waar aan wat ze schrijven. Maar deze keer hebben ze volgens mij over de mrb wel gelijk. Heb namelijk e.a. gevonden op de website van de rijksoverheid.
MRB
• De vrijstelling van de MRB voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als
bestaande personenauto’s. Hierdoor zal de MRB vanaf 2014 alleen nog op gewicht gebaseerd zijn.
• Tot 1 januari 2014 gelden de huidige- CO2-vrijstellingsgrenzen (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).
• Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen tot en met 2015 worden
vrijgesteld.
Het gehele stuk:
Och, het BPM voordeel kunnen ze je niet meer afpakken.
En na 1100 km. zit ik op een gemiddeld verbruik van 1:24,3
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011
- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Tsja, zo zie ik het ook: die BPM zit in mijn zak en je rijd 3 jaar wegenbelastingvrij. Prima toch.
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat het eens zou stoppen
En door het afschaffen van de BPM vrijstelling kost een nieuwe DS3 in 2014 al gauw 5 mille meer!
Berlingo2.0HDi schreef:@Nitro+ Autoweek is een roddelblad. Dus neem niet alles voor waar aan wat ze schrijven. Maar deze keer hebben ze volgens mij over de mrb wel gelijk. Heb namelijk e.a. gevonden op de website van de rijksoverheid.
MRB
• De vrijstelling van de MRB voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als
bestaande personenauto’s. Hierdoor zal de MRB vanaf 2014 alleen nog op gewicht gebaseerd zijn.
• Tot 1 januari 2014 gelden de huidige- CO2-vrijstellingsgrenzen (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).
• Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen tot en met 2015 worden
vrijgesteld.Het gehele stuk:
Dat stuk is een beleidsnota met voorstellen. Dit wil niet zeggen dat het ook goedgekeurde wetten gaan worden. Ik denk dat we moeten wachten tot het Belastingplan 2012 voordat zekerheid is over de koers voor zeer zuinige auto’s. Tot die tijd is het een mengelmoes van roddels en proefballonetjes.
Logisch in Europees verband lijkt mij afschaffing niet. Het systeem blijkt te werken en er wordt minder uitgestoten. Draai het terug en we halen onze CO2 doelstellingen weer niet (iedereen koopt dan weer de onzuinige auto) en er kan een nieuwe regeling worden verzonnen. Zo houdt de regering zichzelf bezig…
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Klopt. Heb het ook over de plannen van staatssecretaris Weekers.
Maar de ministerraad heeft op 01-06-2011 wel al ingestemd, dus.
Maar ze kunnen mij de pret niet bederven, de DS3 e-hdi rijdt fantastisch.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Toontje35 schreef:Tsja, zo zie ik het ook: die BPM zit in mijn zak en je rijd 3 jaar wegenbelastingvrij. Prima toch.
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat het eens zou stoppen
+1, ik had al rekening gehouden met 2013, dus ik krijg er een jaartje bij. Spaart inderdaad tov een niet belastingvrije diesel ff iets van 7000 Euries (BPM & MRB). Dat heb ik toch mooi in de pocket gehouden.
Berlingo2.0HDi schreef:Maar de ministerraad heeft op 01-06-2011 wel al ingestemd, dus.
Maar hoeveel zegt dat met een minderheidskabinet? Het zal eerst door de Tweede Kamer moeten. En, nog lastiger, door de Eerste Kamer. Ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij door Weekers wordt opgediend.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Reken er maar op dat een kabinet van welk signatuur dan ook, een bepaalde regeling laat ophouden als het doel bereikt is of wanneer een maatregel eenvoudig te veel aan inkomsten scheelt. Maar je hebt gelijk, er moet nog een traject worden doorlopen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar een regeling laten ophouden als het doel bereikt is vereist dan wel een blijvend bereikt doel. En dat is hier maar tijdelijk. Zonder een aanlokkelijke financiële prikkel gaat Nederland weer vervuilende auto’s rijden, dus over 4 jaar is het bereikte doel verdwenen.
Vandaar dat ik niet verwacht dat het zo extreem ingeperkt zal worden als nu met enkele proefballonnetjes wordt gesuggereerd.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
mogelijk dat vanwege de hoge brandstofprijzen Nederlanders wat meer rationeel een auto gaan aanschaffen? het zou zo maar kunnen dat er zich wat meer verstand ontwikkelt op dit gebied.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!