Maar, dat bovenste hoekje op de achterklep hoort normaal toch zwart te zijn als het om een spoilerloze achterklep gaat? Bij GWhendriks in de avatar (in de post hierboven ) zie je precies wat ik bedoel.
Bij een achterklep zonder dit zwarte randje vind ik een spoiler juist heel mooi uitzien.. Ik zou hem er persoonlijk op doen. Ik merkte vroeger ook bij de BX dat de spoiler hinderlijk licht van de achterligger wegneemt uit de binnenspiegel.
Totaal aantal Berichten: 5465
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dat zwarte randje op de achterklepspoilertje was van af de TRS standaard..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Van dat model spoiler ben ik niet zo’n fan, behalve op de modellen waar hij op hoort, zoals de Chic en de GTI. Maar op een kale 14? Ik zou hem eraf laten, maar inderdaad: jouw auto dus jouw keuze.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 735
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Inderdaad.. Het is maar een 1400, daar dacht ik ook al aan.. En die ZX velgen gaan binnenkort plaatsmaken voor stalen velgen met naafkappen, ik betwijfel zelf of dat wel een mooie combinatie is.. Met spoiler is mooi, maar zonder heeft ook wel weer wat.. Maar ik geloof dat je gaten moet boren in de achterklep voor de spoiler, dus dan laat ik hem er mooi af.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Je moet inderdaad gaten boren, dus als ‘ie er eenmaal op zit kan je ‘m er niet meer afhalen zonder dat je er nog sporen van ziet. Daarbij willen deze spoilers nog wel eens doorzakken als ze niet af fabriek zijn gemonteerd. En als er iets nog suffer uitziet dan een spoiler op een basismodel dan is het een doorgezakte spoiler op een basismodel. Niet doen dus, tenzij je all the way wil gaan en er een complete metamorfose van wil maken. Optische tuning heet dat, en als je dat goed wilt doen kost dat heel veel tijd en geld, en je auto wordt er doorgaans geen cent meer waard van.
Overigens vind ik het model van de spoiler op zich wel mooi, en het misstaat absoluut niet op een luxere model. Maar daar zit ‘ie dan weer in de weg om je achterruitenwisser op te klappen, zoals ik al had ondervonden bij mijn GTi destijds. Dus je wordt echt niet gelukkiger van zo’n spoiler. En het verpest de charme van de eenvoud bij de basismodellen.
Totaal aantal Berichten: 664
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik zou dan nog eerder het bovenste hoekje van de achterklep zwart spuiten dan een spoiler monteren. Vind dat heel mooi staan op een bx zonder fabrieks-af spoiler.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Nee, dat laat ik gewoon in kleur. Zwart spuiten vind ik zonde.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 54
- Xsara Coupe 1.6 VTR
(spuit 11 ben ik)
Ik denk dat het monteren van een spoiler wel een beetje afbreuk doet aan het basismodel.
En daarbij, vergis je niet in hoeveel zicht die de spoiler je vlak achter de auto ontneemt… ik vind dat nog best vervelend bij mijn bx sport.
Verder vind ik zowel de spoiler als het zwarte randje op de kofferklep denk ik beter passen als ook de bovenzijde van de raamstijlen rond de deuren zwart zijn.
Maar, aangezien je graag fotografeert zou ik als ik jou was gewoon eens een spoiler op een aantal van je bx-foto’s photoshoppen, deze een tijdje niet bekijken, en later met een fris oog nog eens overwegen. misschien kun je dan helderder een afweging maken of het mooier is voor de auto, of gewoon besluiten dat je het zelf gewoon toffer vindt, want dat kan ook natuurlijk.
Op mijn bx cannes wilde ik ook altijd een spoiler, nooit gedaan. ‘t Is niet dat ik daar spijt van heb, maar achetraf vraag ik me wel af waarom ik dat nooit gewoon gedaan heb…
Je kunt ook je ogen openhouden voor kofferkleppen die wellicht aangeboden worden, dan kun je gewoon een kofferklep experimenteel voorzien van de spoiler.
Kerel doe het niet.
Een spoiler op een 1400 bxje staat echt niet.
Hij gaat al zo langzaam en dan ook nog een spoiler erop.
Gaat die nog trager. (moet je bijna duwen)
Ja ik ben subjectief ik weet het. Succes met kiezen.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Je doet nu net of die spoiler 30 kg weegt…
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Geen spoiler dus. Vind het met wel mooi, maar zonder heeft ook wel wat. En aangezien ik hem, mocht ik hem weer verkopen, zo origineel mogelijk wil verkopen, zou de spoiler er dan weer afgaan. Maar om de spoiler te bevestigen, moeten er gaten geboord worden in de achterklep.. Dus dat ga je altijd weer zien.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies, gewoon lekker strak houden. Je hebt echt een leuk ding op de kop getikt. Als je toch per sé wilt pimpen zou ik bijvoorbeeld lekker investeren in een fijne geluidsinstallatie. En dan niet gelijk gaten zagen in je hoedenplank, maar een mooie 2 wegsysteem met passende tweeters in je dash mooi weggewerkt onder de originele roosters en een beschaafd actief subwoofertje onder de passagiersstoel of in je kofferbak, en eventueel ertussen een versterkertje als je toch je originele radio wilt behouden. Zoiets houdt je dan weer even lekker bezig qua uitzoeken, aanschaf en inbouw. En je hebt er veel meer lol van als je met je BX op pad gaat.
Totaal aantal Berichten: 664
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Hoe is het nog met de Bixnix?
Het is hier plots zo stil geworden.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Stil geworden is het zeker.. Ik ben de laatste tijd heel weinig bezig geweest met de BX..
Laatste tijd heeft het hier erg hard gewaaid, en ik bedacht me opeens dat de BX naast een muur stond die niet zo heel erg sterk was.. maar gelukkig, hij staat nog.
Kwam er gister achter dat ik zelfs stadslichtjes had.. Haha de stekkers zaten er niet in.
Zijn alleen niet geel, en aangezien die bajonetlampjes niet in het geel te krijgen zijn (nergens gezien? ga ik van de week maar even van die gele, rubberen hoesjes bestellen..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb wel geel stadslicht in m’n XM hoor
Zie mijn link (en de link van Poekoek) in het gespot & gepost BX draadje van vanmiddag, daar staan ze tussen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”