Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Wat een rocketscience trouwens, die startblokkering…
Er moeten nogal wat handelingen gedaan worden volgens het instruktieboekje, er worden ruim 5 pagina`s aan dat onding toegedicht.
Het lukte wel in één keer, zonder problemen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Vanmiddag even een slepende remklauw schoongemaakt en teruggebouwd.
Op zich gaat het wel makkelijk, ware het niet dat de glijbus die het juk vasthoudt nogal zwaar draaide.
De klauw zat volledig onder de aangekoekte troep.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Goedzo Maurice! Zo te lezen en zoals verwacht is deze auto goed bij jou terecht gekomen! Nogmaals gefeliciteerd
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
En de uitlaat dichtgetaped, vreselijke akelige beun-oplossing. (maar het is even niet anders )
Daar heb ik een waanzinnige hekel aan
m.a.w. “repareren” is het niet echt, al heeft de ervaring geleerd dat het met die rode tape wel een tijdje goed gaat.
Voor de rest stort de uitlaat nog wel een keer naar beneden, eens even kijken wat een frisse kost bij de goeiekoopste.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Vandaag in Utrecht een kleine “meeting"gehad met BasisBX, ik heb even een voor en einddemper gescoord.
280 kilometer, geen centje pijn uiteraard, en nu het klapstuk;
Volgens de teller & tankmeter heb ik 1 op 15 gereden (120km/h precies)
Bij 170-180 maakt zo`n 20i 16v toch wel een behoorlijke bak visageluid (nog nét geen kabaal, maar wel joelen met 4500tpm )
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ja, geen wonder toch ? Het is maar 2L. Voor liefhebbers van die snelheid is er de V6. Geweldig die ESJ9 motor, want die hoor je gewoon niet (alleen bij flink optrekken). Laatst toch even stiekem uitgeprobeerd, maar bij 200 km/u toch maar weer het gas losgelaten. Wat vooral toeneemt, en het motorgeluid blijft overstemmen, is het windgeruis.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ach ja, coûte que coûte, alles voor de stroomlijn heeft Citroën gedacht.
Bij de CX vond ik het windgeruis nog ietsjes geprononceerder, maar daar zit dan ook 15 jaar auto-ontwikkeling tussen.
Bij de XM is e.e.a. wel verbeterd, maar er zijn na 12 jaar XM-levensloop nog altijd de “missers” die ze ook al in 1988/1989 had.
Ieder automagazine rept wat dat betreft over dezelfde zaken.
Let wel, het is een 23 jaar oud model, en nog immer een opzienbarende statigheid
Als je een echt moderne wagen (natuurlijk een Citroën, want ik ben eenkennig) bekijkt zul je zien dat alle naden tussen deuren en schermen nóg smaller zijn en ook in veel gevallen nog eens afgedicht zijn met de meest gecompliceerde rubbers.
Ik kwam er gisteren wel achter dat een Webasto topslider ook nog een steentje bijdraagt aan geruis, of het moet de antenne boven het schuifdak zijn.
Nog even terugkomend op je stelling van “máár een 2 liter” ze heeft dan 137 PK, maar da`s nog altijd plm.10 pk per KG.
Het is een soepele motor, dat zondermeer.
Ik ben geen scheurijzer, dus het voldoet uitstekend
Ze past verder bij mij vanwege de redelijk ongecompliceerde uitvoering
Allemaal slap geouwehoer,wel steekhoudend imho. maar zo denk ik erover…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik kan me daar helemaal in terug vinden Maurice.
Maar beter verder 1 op 13,9 ben ik nog niet gekomen met onze (volgens mij identieke) auto.
En daarbij zeker geen 120 km p/u gereden.
Hopelijk kunnen onze wagens nog ff mee zonder al te veel sores.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De tijd zal het leren, geldt dat eigenlijk niet voor alles.
Kijk het blijft natuurlijk een oudere auto, met kwaaltjes.
Ik hoor ook wel eens vreemde geluiden, na het starten met warme motor hoor ik soms Trrrrrrrrrrrr, onder de motorkap vandaan komen als de motor zijn eerste rondje draait.
Verder houdt madam niet van vocht want dan loopt ze bibberig en trillerig (dat ga ik nog wel even fixen voor de winter )
Ik zal eens kijken of de mapsensor en de stappenmotor nog schoon en gangbaar zijn, kleine moeite.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Merkwaardig, dat eerste kwaaltje heb ik ook. Maak ik me geen zorgen over.
Vochtprobleem heb ik, gelukkig, niet.
Nog even terugkomend op je stelling van “máár een 2 liter” ze heeft dan 137 PK, maar da`s nog altijd plm.10 pk per KG.
Eh.., 0,1 PK /Kg
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
1387:137=10,1. 0,1?!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
1387 Kg:137 PK = 10kg/pk = 0,1pk/kg
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
rekensommetje? niet nodig; sneller dan een visa 11, dat wel
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
In een van de beginposts had ik het over het “hangen” van het toerental.
Gisteren resulteerde dit in onophoudend afslaan voor een verkeerslicht
Daarna even de stappenmotor schoongepoetst en weer terug gemonteerd.
Er was wel aan de stappenmotor te zien dat het kegeltje een beetje slijtage vertoonde, dus waarschijnlijk weer een terugkomend euvel wordt.
Voor nu lijkt het probleem te zijn verdwenen, het toerental zakt snel en keurig terug om vervolgens niet meer te schommelen.
Wijsheid= gauw zo`n dingetje op reserve leggen…
Nu een vraag;
Ik heb een uur de accupolen losgehad, is dat genoeg om de ECU te resetten?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist