Vandaag heb ik mijn Xm 2,0 16v van 1996 een onderhoudsbeurt gegeven.
Olie en filters vernieuwd,nieuwe bougies je kent het wel.
Het benzine filter werd een ander verhaal.
Poeh, dat was even zoeken, maar uiteindelijk kreeg ik het kreng achter
het rechterachterwiel gevonden.
Hoe krijg je zo’n plek verzonnen?????
Gelukkig heb ik de tussendemper er tussen uit gelaten bij het vervangen van de uitlaat.
Anders had ik denk ik niet gelachen.
Nou ook niet helemaal, want ik vond het toch nog een rot karwei.
Die slange klemmetjes zijn een struikelblok bij een gebrek aan passend gereedschap.
Maar het is gelukt.
En het was nodig ook, want als je op de inlaat blaast, moet je aardig kracht zetten om een beetje lucht bij de uitgang tevoelen.
Maar jongens jongens, wat een minder fijn gevonden plek is dat voor een benzine filter.
Die hitte schilden zitten ook gruwelijk in de pad.
Maar het verschil in souplesse en lopen van de motor is verbluffend.
Dus het was echt nodig,en nu pas merk je wat tijdig onderhoud en vervangen van filters doet.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zo’n benzinefilter wordt om die reden ook niet vervangen, je bent er een hoop tijd mee kwijt maar is wel nodig. Eergisteren heb ik de mijne vervangen, 3 jaar/40.000km geleden ook al vervangen. Toen verving ik het fabrieksfilter…..er kwam heel veel benzinedruk vrij in de vorm van een langdurige douche . Eergisteren was de douche van korte duur, maar toch nog drukopbouw door vuil in het filter. Kennelijk zit er genoeg vuil in mijn tank .
Na het nieuwe benzinefilter gooi ik flesjes met injectorreinigings additieven erin om het benzine injectiesysteem te reinigen. Met ongeveer 10 tot 20 liter benzine in de tank, dan is het mengsel lekker sterk geconcentreerd.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Dat is een goede tip.
MIschien moet ik dat ook nog even doen.
Zo zie je je benzineslangen niet graag. Deze ging van de pomp (in de tank) naar het filter en aan de teksten erop te zien was hij nog nooit vervangen. Gelukkig hebben we een neus en kijken we af en toe onder de auto: drup, drup, drup, en behoorlijk snel! De andere twee slangen (vanaf het filter naar voren en de retourslang naar de pomp) meteen maar meegenomen, alhoewel die een aantal jaren geleden nog vervangen zijn. Ook voor het robuuste filter koop je in zo’n geval een nieuw natuurlijk. Zoals hierboven al opgemerkt, wint de XM de hoofdprijs in de categorie OPVO (Onmogelijke Plaatsen Voor Onderdelen).