




Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Mijn fijne cx 20 uit 1984 heeft een probleem en die wil ik jullie eens voorleggen.
Van het ene op het andere moment kan de auto slecht gaan lopen, vaak is een verstopte sproeier de boosdoener.
Soms hielp opnieuw starten, soms ging het vanzelf over of blies ik de sproeiers door en bleef het weer een tijdje weg.
De laatste tijd is het echter schering en inslag. Heb er al wel een nieuw benzinefilter tussengezet.
Ik heb gisteravond de sproeiers weer uitgeblazen met perslucht. En 2 sproeiers omgewisseld.
Daarna bleef het bij de proefrit de eerste km’s kommer en kwel. Bijna weer thuis, nog een keer opnieuw gestart en prima lopen. Extra rondje, thuis gekomen, auto neergezet.
Vanmorgen rijdt ik weer weg naar mijn werk en ja hoor, tobben, tobben!!
Ik heb zoals gezegd 2 sproeiers omgewisseld om uit te sluiten dat ik dat in het verleden ook een keer per ongeluk heb gedaan.
De auto loopt dus echter op beide bezettingen ook goed (maar dus ook wel eens slecht)
In de carburateur zitten van bovenaf gezien 4 sproeiers op een rij, 2 kortere aan de buitenzijde en 2 langere daartussen in.
De korte zijn m.i. identiek, in de langere zitten 3 doorlaten, maar bij de ene zitten ze iets hoger.
En dat zal een reden hebben. De langere heb ik dus verwisseld, maar weet dus nu niet of ze op de juiste plek zitten.
Maar zoals gezegd, zij kan er ook goed op lopen.
Ik heb nog een loop/sloop CX 20 break uit 1983 in de garage staan, maar die heeft helaas toch een andere carburateur, dus dat hielp mij niet verder.
Mijn vragen zijn:
Weet iemand hoe ik kan achterhalen welke sproeier waar moet zitten?
Zou het aan iets anders kunnen liggen dan vuile sproeiers?
Kan het probleem zich voor gaan doen omdat de benzineleidingen “vergaan” en deeltjes loslaten?
Een carburateur van 27 jaar oud zal niet het eeuwige leven hebben, maar ik zit te denken om hem aan een goede schoonmaakbeurt te onderwerpen. Is het een optie om hem door te blazen met perslucht als de sproeiers eruit zijn of kun je dat beter niet doen?
Zijn er toevoegingen die ik door de benzine kan mengen om e.e.a. te cleanen?
Zo ja, graag merk en naam noemen.
Nog meer tips, alles is welkom.
Mijn voiture is geweldig maar soms haalt ze het bloed onder mijn nagels vandaan.
Jan





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Roest in de tank?





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
roest of vuil zou ook kunnen, vandaar mijn vraag om een toevoeging te gebruiken.
Maar het benzinefilter moet toch veel tegenhouden en er zit misschien ook een filter in de tank.
Het oude benzinefilter wilde ik in eerste instantie “slopen” gewoon om te kijken hoe zoiets er van binnen uit ziet, qua vuil en constructie. Ik laat hem nu maar even intact, want met het nieuwe filter heb ik de problemen nog steeds.
Ik wacht verdere reacties met smart af.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Die sproeiers hebben iig allemaal een eigen plek weet alleen niet zo welke waar hoort.
De caraburateur zelf heeft ook een filter deze zit achter een moer 17 of 19 meen ik en moet je naar onder eruit draaien je ziet hem vanzelf op een hoek zitten in de buurt van de bezine leidingen.
Verder heb je natuurlijk kans dat er na 27 jaar wat zooi onderin je caburateur ligt/drijft wat nu iedere keer in de speoiers komt, met perslucht zal je dit niet echt goed schoon krijgen verwacht ik, dus gewoon het ding uit elkaar halen en schoon maken van binenn, valt wel mee. Ik zou van te voren wel ff een rivisiekit bestellen, hier zitten nieuwe pakkingen en vlotternaald, membraam etc in, kost je de kop niet.
Als je nog de orginele bezineslangen hebt kan het natuurlijk geen kwaad deze te vv want die zullen wel poreus zijn, het zijn maar korte stukjes.
Verder zit er nog een vacuum ton op die de tweede trap bedient en deze bleef bij mij wel eens hangen waardoor ie ook behoorlijk beroerd liep, deze moet in ruststaand naar buiten staan en als je hem met de handdiend terug vallen.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Bedankt Mark,
Ik zal eerst eens op zoek gaan naar het filter in de carburateur. Ben benieuwd hoe die er uit ziet.
De rubber benzine leidingen in de motorruimte vervangen zal ik ook snel doen.
De carburateur demonteren en (met de sproeiers eruit) in de “week” leggen is ook een klusje die ik zal oppakken.
Gewoon een nacht in de thinner leggen leggen en uitblazen met perslucht lijkt mij een optie.
Of is thinner niet of veel te agressief?
Jan












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat filter zit meestal vlak bij de plek waar de benzineslang aangesloten wordt. meestal haaks op de ‘tuit’ achter een moer 17.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>