mijn V6 b.j.1997 slaat zonder waarschuwing af, geen lichtjes geen gestotter gewoon af.
Na paar keer starten doet ze het weer even later slaat ze weer af.
Mensen die er verstand van hebben zeggen dat is de krukas zender? maar waar zit die, ik kan het niet vinden.
Weet iemand waar of herkent iemand het euvel en denkt er anders over?
graag response
Marten
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Allereerst: welke V6 heb je de ES9J4, oftewel de nieuwe?
Of de ZPJ of ZPJ4, de oude? In het laatste geval heb je ook diravi, de zelfcentrerende stuurbekrachtiging.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit doet mij denken aan de eindtrap van de ontsteking (bij de ZPJ), naast de bobine. Een spuitbus (bij voorbeeld remmenreiniger) om de boel koud te maken kan onthullen dat hier de oorzaak zit.
Hoe lang zijn de intervallen tussen lopen, stoppen en weer lopen?
Daarna inderdaad misschien de BDP sensor, ongeveer onder de gasklep op het vliegwielhuis.
Ook verdacht is de brandstofblokkerinrichting, net voor de rechter voor-veerbol. Soms is het contact niet optimaal. Bij bewegingen onderbreekt dat ding dan de ontsteking. Kortsluiten om uit te sluiten dat daar de fout zit.
Als je verkeerd gaat zoeken kan het kostbaar en tijdrovend worden. Punt 1 en 2 eerst een werkende lenen voor je nieuwe koopt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb waarschijnlijk de ZPJ4 ? want ik heb ook de diravi.
Ze slaat af na 0ngeveer 5 min. en start dan eigenlijk gelijk weer.deze intervallen worden korter naarmate ze warmer wordt.
Ik zal in iedergeval naar de brandstofonderbreking zien want ik heb aldoor al het gevoel dat ze even geen brandstof krijgt.
Het afslaan is echter wel heel abrupt dus geen gestotter.
Ik heb momenteel weinig tijd om te sleutelen maar ze staat op de brug in de schuur.
Zodra ik meer weet doe ik bericht, voorlopig bedankt.
PS heeft iemand nog een andere opmerking dan hoor ik dat graag,
Groet Marten
Brakke onstekingsmodule klinkt wel aannemelijk.
Je BDP sensor (de krukas sensor) die werkt OF wel, OF niet, maar niet ergens daar tussenin zoals jij ni beschrijft dus die kan je doorstrepen.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik zou ook beginnen met de module. Monteren met warmte-geleidende pasta! Als je huidige sensor zonder deze pasta zit, weet je meteen waarom hij is stuk gegaan.
Je kan zien of het de BDP sensor is, of de module, door naar je toerenteller te kijken als je motor afslaat tijdens het rijden. Blijft al rollend je toerenteller werken? Dan is het je module. Valt al rollend je toerenteller uit? Dan is het de BDP sensor.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
uhm euh Ree, ff twee vraagjes..
A, welke module bedoel jij hier ?
B, als je motor is afgeslagen, dan doet je toerenteller het toch sowieso niet meer ....of je nu rolt of niet.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
A: Ik bedoel de onstekingsmodule.
B: Als je contact aanstaat en hebt snelheid, dan doet je toerenteller het nog gewoon als je BDP sensor werkt. Ook als je geen vonk meer hebt vanwege een kapotte module
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
ah wacht ff, ding moet dan natuurlijk nog wel in de versnelling staan… mijn fout…
wel handig om te weten van die pasta. Dat module ding heb ik wel liggen als reserve in d ekoffer bak, maar natuurlijk geen pasta
het is een automaat.
blijft dan de toerenteller ook doordraaien ??
Marten
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ja
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet je dat zeker Ree? Een automaat heeft toch een vrijwiel, of hebben de moderne uitvoeringen dat niet meer?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoe weet dat vrijwiel of er een vonk is of niet?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
het is waarschijlijk de eindtrap van de ontsteking.(spuitbus)
en ook bedankt voor de uitleg over de automaat
Marten
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ree schreef:Hoe weet dat vrijwiel of er een vonk is of niet?
Als met een handbak de motor afslaat en je ontkoppelt niet, draait de motor door tot je stilstaat. Dan geeft de sensor dus signalen naar de toerenteller. Als je een vrijwiel hebt stopt de motor terwijl de auto uitrolt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het was dus de module.
Bedankt voor de info enz.
Marten