
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
beste mensen,
Ik heb al een tijd het volgende probleem met m’n cx gti turbo:
In koude toestand start de auto vaak moeizaam. Meestal lukt het pas na 10 startpogingen. Daarna lijkt er niets aan de hand: motor loopt prima rond en rijdt verder meer dan prima….. Als je vervolgens de motor afzet en opnieuw start is er ook niets aan de hand…
Ik heb de bougies reeds vervangen maar dit heeft geen resultaat gehad.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat er bij stilstand benzine blijft “lekken” zodat motor verzuipt. Dus lekke injectoren. Is dit een rare gedachtegang?
andere ideeën?
alvast bedankt.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij lekke injectoren zou hij vooral warm slecht moeten aanslaan. Dat is echt een symptoon van lekke injectoren. Ik denk dat er wat anders aan de hand is, al kan het geen kwaad de injectoren te laten testen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Trek de steker van de koudstartinjector er eens af. Wordt het daar anders van?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Slaat de motor niet aan, of wel maar daarna weer af? Als de motor wel steeds even aanslaat, lijkt er van verzuipen geen sprake.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het zou kunnen dat hij dan even loopt op de benzine van de koudstartinjecteur en er daarna mee stopt. Dan wordt de injectie dus niet aangestuurd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Klinkt alsof de koudstartinjecteur niet werkt.

Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
bedankt voor jullie reacties
Voor de duidelijkheid: De motor slaat dus pas na 10x starten aan.
Waar bevindt de koudestart injecteur zich precies?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Koudstartinjector is idd de 1e verdachte. Precies hetzelfde geval als bij de CX van Rogier!
Hij zit op de kpose kant van de aluminium inlaatbuis, aan de linkerzijde als je ervoor staat (dus aan de kant van de accu).
Er zit een stekkertje op geklikt en er loopt een brandstofslang in een S-bocht naartoe vanaf de injectierails.
Je kunt hem er eventjes afhalen (2 imbusboutjes) en dan tijdens het starten iemand laten kijken of er benzine uitkomt. Zo niet, dan ook even met een spanningszoeker meten of er plus op één van de pooltjes aan de stekker staat.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je kunt hem er eventjes afhalen (2 imbusboutjes) en dan tijdens het starten iemand laten kijken of er benzine uitkomt. Zo niet, dan ook even met een spanningszoeker meten of er plus op één van de pooltjes aan de stekker staat.
Is het niet makkelijker om andersom te doen eerst kijken of er wel stroom op komt te staan.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja eigenlijk wel, maar ik schreef het op in de volgorde die me het snelst te binnen schoot!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
bedankt voor de uitleg!
Volgend weekend kan ik er pas mee aan de gang helaas, maar ik houd jullie op de hoogte.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En omdat je niet te vaak een koude start kunt simuleren: koppel tijdens het checken van de spanning en opbrengst van de koudstartinjector even de startmotor los (gele draad met rode stekker bij de accu, uit het hoofd). Dan draait de startmotor niet rond en kun je dus even “vrij prutsen” zonder dat de motor al start en warm wordt.
Pas na uitsluiten van oorzaken kun je dan weer “echt” aan het werk.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Heb vorig weekend pas kunnen kijken naar het al dan niet werken van de koudstartinjector. Bij het starten (koud) blijkt er geen benzine uit te komen…..
Had helaas geen multimeter bij de hand om te controleren of er bij het starten wel spanning op staat.
Ik wil nu proberen of het met een andere injector wel benzine uitkomt. Had het idee om uit m’n 25 TRI even de injector te halen om te proberen in de turbo….. Maar een normale 2500cc motor heeft dit ding dus niet!! of in ieder geval niet op dezelfde plaats. Bij “Franse Auto” in Groningen hebben ze een inlaattraject van een turbo2 liggen, maar daar blijkt een metalen plaatje te zitten op de plek waar bij mijn turbo 1 de koudstartinjector zit….
Heeft alleen een turbo 1 een injector?
Iemand een injector ter overname?
Alvast bedankt!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Klopt, die koudstartinjectors zitten alleen op de volgende types:
- GTi Turbo (dus NIET de Turbo 2)
- Alle 2400 IE modellen
Maar ik zou eerst even kijken of er wel spanning (en massa!) op de draadjes komt, alvorens meteen de injector te wisselen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Je maakt het jezelf moeilijker dan nodig. Pak een busje startpilot o.i.d. en spuit even flink in de inlaat. Dan even starten. Loopt hij dan eventjes? Dan is het dus een brandstofprobleem.

Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Met wat startpilot in het inlaattraject gespoten start de auto binnen 2 seconden.
De gemeten spanning aan de stekker tijdens het (koud)starten is ongeveer 8 Volt.
Is deze spanning voldoende om de koudstartinjector te laten werken?
alvast bedankt.