Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Hallo, weer terug van twee jaar weggeweest, kan ik weer met m’n CX aan de gang.
Was vandaag bij een kennis die heeft alle speciaal gereedschap hangen van de CX.
Nu ben ik op zoek naar het speciaal gereedschap om de onderste fuseekogel los te krijgen, heeft iemand hier een foto van?
Ik kon op het bord niet echt iets vinden wat in mijn ogen het juiste ding zou moeten zijn.
Ik heb het al geprobeerd met een hele grote fuseetrekker maar dat lukte niet.
Weet iemand wat het speciaal gereedschap is op de foto in de bijlage?
Vast dank.
All is right with the world !!
Totaal aantal Berichten: 10319
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij heb je daar voor een cx helemaal geen trekker voor nodig. 2 boutjes in onderste draagarm en cylindrische passing in fusee.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hier zijn de twee boutjes er al uit.
en dan voorzichtig een schroeven draaier er tussen en wipt hem zo los.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
dat apparaat op de bovenste foto is toch een pers voor de boven fusee?
Idd, zie ook http://www.citroworld.com
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Of hij bedoeld een stukje gereed schap om de draagarm los te krijgen van de voorwiel ophanging.
Hier is wel iets voor
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Er bestaat een officieel stukje gereedschap voor het de- en monteren van de onderste fuseekogel. Dit om te voorkomen dat doe het zelfers de oude kogel los gaat hakken met een schroevendraaier en daardoor het fuseehuis beschadigen of bij de montage van de nieuwe kogel gewoon de boutjes aandraaien waardoor de flens krom trekt en de kogel niet goed in het fuseehuis zit.
Het gereedschap ziet eruit als een stuk pijp met daar haaks op gelast een plaat met drie gaten, en een tweetal tapeinden.
Als de kennis het gereedschap op het bord heeft, hangt het naast het bovenkogel gereedschap.
In het werkplaatshandboek staat de werkwijze.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als ik tijd heb zal ik morgen eens kijken.
Kan me nog geen voorstelling maken hoe je het dan los moet maken.
Kan me wel voorstellen dat sommige het spul krom buigen,
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En op dat plaatje staat volgens mij een pers voor de bovenste fusee kogels
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Tibor Korzelius schreef:Er bestaat een officieel stukje gereedschap voor het de- en monteren van de onderste fuseekogel. Dit om te voorkomen dat doe het zelfers de oude kogel los gaat hakken met een schroevendraaier en daardoor het fuseehuis beschadigen of bij de montage van de nieuwe kogel gewoon de boutjes aandraaien waardoor de flens krom trekt en de kogel niet goed in het fuseehuis zit.
Het gereedschap ziet eruit als een stuk pijp met daar haaks op gelast een plaat met drie gaten, en een tweetal tapeinden.
Als de kennis het gereedschap op het bord heeft, hangt het naast het bovenkogel gereedschap.In het werkplaatshandboek staat de werkwijze.
Kijk, dan ga ik vh weekend eens even op dat bord kijken. Hartelijk dank allen.
All is right with the world !!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tibor Korzelius schreef:Er bestaat een officieel stukje gereedschap voor het de- en monteren van de onderste fuseekogel. Dit om te voorkomen dat doe het zelfers de oude kogel los gaat hakken met een schroevendraaier
Maar bedoelt de TS niet het gereedschap om ‘t conische draadeind uit de draagarm te krijgen, zoals Frank al opperde? Dat is véél lastiger dan de fuseekogel van het wiel af krijgen. Dat conische stuk kan echt onwijs vastzitten!
Met reguliere trekkers kun je daar ook heel lastig bij, dus ik verwacht toch dat Citroën daar wel een speciaal gereedschap voor zou hebben bedacht. Al heb ik dat nog nooit gezien helaas…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nee hij bedoeld een stukje gereedschap,dat zet je over de fusee heen en dan draai je een moer op het uiteinde van de fusee.
De twee tap einden zet je vast waar je de moertjes uit hebt gedraaid
En als je de moer dan aandraaid,komt de fusee vanzelf los.
En voor leontien ;als je de gereedschap borden hebt van de CX dan zit daar ook het stukje gereedschap tussen om de fusee los te krijgen van de draagarm.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Met een goede universele trekker kun je de onderste fusee gewoon uit de onderste draagarm trekken. Origineel heeft de onderste fusee een gaatje waar de trekker in valt.
Helaas hebben mijn nieuwe kogels dit niet, en moest ik er dus een gaatje in boren om laatst de fusee los te trekken.
Soms is het wel nodig om het zaakje te helpen met een welbekende klap met de hamer.
Speciaal gereedschap is dus niet nodig.
De bovenste fusees vervang ik altijd onder de pers, er is wel een stukje gereedschap om dit met ingebouwde draagarm op de auto te doen.
Maar ik vind het wel zo prettig om ook meteen de lagertjes van de bovenste armen mee te nemen als ik die arm er toch uit heb….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Bij een beetje fatsoenlijke automaterialenzaak kun je wel zo trekker kopen voor de onderste fuseekogel. Een soort half opengewerkte bus die je er mooi omheen schuift en hem dan uit zijn konische bus perst. Je hebt ze in verschillende maten, van klein (voor bijv. ruitenwisserarmen van de as af halen) tot groot( voor oa. fuseekogels). Is niet per difinitie alleen als orrigineel citroen gereedschap.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Dat type trekkers zijn bedoeld om bv. de onderdraagarm los te maken van de kogel, niet om een onderfuseekogel bij een CX te vervangen uit het fuseehuis.
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Ik heb het met deze trekkerpers geprobeerd, en dan zo’n grote specifiek voor Amerikanen. En dat ding zo ongenadig vastgedraaid totdat ik het idee had, nu moet de boel haast kapot barsten, er ook nog op geslagen met de hamer. Op de arm waar de schroefdraad van de fusee doorheen steekt dan he.
Maar ook daar ging ie niet mee los.
All is right with the world !!