Aanschaftips Xsara Picasso
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856

Gepost: 23 juni 2011 10:10 AM

Een collega van mij wil graag een Xsara Picasso uit 2000-2002 aanschaffen. Waarschijnlijk met een 1.6 16V of een 1.8 16V motor.
Hebben jullie, buiten de standaard aandachtpunten, misschien nog tips waar speciaal op gelet moet worden? Oftewel, heeft zo’n Xsara Picasso specifieke zwakke punten?
Alvast bedankt voor de tips!!

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 23 juni 2011 11:06 AM
  [ # 1 ]

Ja hoor, het zijn er niet veel.

De dorpels willen roesten (aan de voorkant onder de voordeur)

Contactslot fikt uit.

Er gaat wel eens een slotje in de deur stuk
De zijwindgevoeligheid is wat minder.

Voor de rest… Prima wagen die je niet zomaar in de steek laat.

Profiel  

macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856

Gepost: 24 juni 2011 09:56 AM
  [ # 2 ]

Rene,
bedankt voor de tips. Zal het doorgeven aan m’m collega dan kan hij dit meenemen als hij zaterdag gaat kijken naar een Picasso.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 25 juni 2011 10:53 AM
  [ # 3 ]

En bij de iets latere versies zit er een computer in de stuurkolom die nog wel eens electronische delen omtovert in een verassingspakket.
Ik kan me herrinneren dat dit onderwerp echter al minstens 10x gepasseerd is in 2,5 jaar tijd.
Het is niet leuk om steeds te moeten vertellen dat een picasso soms nogal wat mankeert..(grapje, we helpen graag)
En sommigen ook weer helemaal niet.
(voor de C4 picasso mag men wel een lijst aanmaken die zo geraadpleegt kan worden Very Happy ) “pas op de hele c4 kan u tegenzitten Very Happy

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 25 juni 2011 10:56 AM
  [ # 4 ]

Oja en ik kan u zeker de 1.8i 16v aanraden boven de 1.6i(16v). !!!

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 29 juni 2011 10:23 PM
  [ # 5 ]

Ben het met Grijze muis eens, neem liever een 1.8 dan een 1.6. Wat het contactslot betreft, dat klopt, heb ik ook al een keer meegemaakt. Is overigens (als je handig bent) makkelijk zelf te vervangen door een contactslot van de sloop. Wel even het slotgedeelte overzetten (een hoop gepiel), maar dan kun je je eigen sleutel blijven gebruiken. Zijwindgevoeligheid, klopt ook, maar is niet hinderlijk als je erop bedacht bent. Enige echte nadeel (mijn 2000 Picasso kent geen roest!) is de A-stijl. Daar kijk je links tegenaan, waardoor je overige verkeersdeelnemers over het hoofd kan zien.
Ik heb zelf een 2.0 HDi met 261.000 km op de teller, en deze rijdt nog als nieuw.
Nog wat eigen ervaringen: dashboardlampjes lijken moeilijk te vervangen, maar niets is minder waar (zoek mijn handleiding op het forum maar eens op), de bodem in de voetenruimte links en rechtsvoor maakt een krakend geluid als je er op drukt met je voet. Is niet erg, wel vervelend. Oplossing: voeten stilhouden!

Zorg ervoor dat je collega de onderhoudshistorie kan navragen. Als een Picasso goed is onderhouden, dan zul je er alleen maar plezier van hebben. En af een toe een kraakje of wat nukken, dat geeft de auto karakter. Maar mijn Picasso heeft me nog nooit in de steek gelaten!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook