Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In het verre verleden een achterveercilinder van een GS gehad, die in de hoogste stand zoveel lekkage tussen cilinder en zuiger had, dat de retourleiding uit het rubber werd gedrukt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@René: Als ik het goed begrijp, zou de lekkage tussen cilinder en zuiger door de retourleiding afgevoerd moeten worden?
Dan denk ik inderdaad dat dat het probleem is.
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. Maar als er te veel lekkage is, kan die retour dat niet verwerken en gaat het lekken als een gek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ronald, ik heb je een bericht gestuurd.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Wim, heb het gezien! Komt goed!
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ben geen XM-kenner, maar het lijkt alsof de onderste bevestiging van de veercilinder in de draagarm er is uitgebroken?
Dan kan de veerzuiger ook veel te ver naar buiten en gaat de cilinder lekken.
Even wachten op de reacties van XM-experts zou ik zeggen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JOH! de hele veerkogelhouder is afgebroken! Er mist een heel stuk van de stang!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat zeg ik. Ligt dus niet in eerste instantie aan de veercilinder.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Ja, inderdaad.
Zoals ik het kan voelen, want zien gaat moeilijk vanwege de smurrie, is hij bij de splitpen afgebroken…
Ben nu met eXpelliarMus in overleg, die heeft ze nog liggen van zijn oude XM.
Mijn motto: Aldoende leert men…
Ik ben benieuwd hoe dat nu kan want die stift/pen/staaf zit los in de cilinder.
Zo te zien is de lekkage toch vanwege het beschadigde rubber. Hoedanook, beter om de hele cilinder te vervangen want die pen is niet voor niets afgebroken.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik zit nog ‘ns goed naar de foto’s te kijken en de cilinder is ooit ‘ns los geweest en niet goed gemonteerd. Die splitpen moet andersom gestoken worden. Alleen als de pen helemaal in het gat van de draagarm gedrukt zit krijg je die splitpen er doorheen. Zo niet dan schiet ‘ie er achter langs en hangt de zuiger los.
Splitpen en gat hiervoor is allemaal precies op elkaar passend; er zit vrijwel geen speling dus gat in draagarm en staaf moeten precies op elkaar worden uitgelijnd.
Wim,
Disciplus Simplex
Wat je eigenlijk wilt zegen Wim, Deze beun kwam niet uit Hilversum ?
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Wim: Ik heb ‘m verder nog niet uit elkaar gehaald, maar voor zover ik kan zien is hij afgebroken op het punt waar het gat voor de splitpen hoort te zitten. Voel er namelijk ook nog een ronding in…
Zoals het nu lijkt heb ik vanavond nog een leuk ritje richting Amsterdam, eXpelliarMus heeft er inderdaad nog een liggen.
Ga ik hopelijk vanavond nog even ophalen, zodat ik dit weekend nog bezig kan.
Is de bedoeling om komende week nog op vakantie… met de auto…
Mijn motto: Aldoende leert men…
Dan komt het helemaal goed. Het is echt geen moeilijke klus, je kan het zelfs op straat doen. Wel assteunen of iets anders stabiels gebruiken!
Het enige gehannes is om het gat goed uitgelijnd te krijgen zodat de splitpen (ja, ik weet dat het een borgpen is ) er door gestoken kan worden. Zelf gebruik ik daar een heel dun boortje voor, maar een stukje koperdraad kan ook.
Wim,
Disciplus Simplex