Remmen slecht na vervangen hoofdremcilinder
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 24 juni 2011 03:31 PM

Na het vervangen van mijn hoofdremcilinder heeft mijn eend last van een dubieus rempedaal.
(de vorige deed het nog prima en gaf ook redelijke goede remdruk, maar lekte aan de binnenkant)

-Alles is ontlucht en in goede staat;
-De remleiding is goed aangesloten (achterremleiding voor- en de voorremleiding achter- op de cilinder);
-Klauwen zijn recent gereviseerd en de trommels zijn al eerder voorzien van nieuwe cilinders en remvoeringen;
-Geen vastzittende remcilinders of klemmende blokken (dat laatste komt volgens mij vrijwel nooit voor bij de eend);
-Er is geen lekkage en de remvoeringen zijn netjes gecentreerd en opgesteld volgens het boekje;
-Vrije slag op het pedaal is ook netjes.

Het probleem is als volgt, na de montage en ontluchting werken de remmen wel, maar je moet om een beetje een strak pedaal te krijgen toch twee keer aanzetten. Het voelt heel erg alsof er toch nog lucht in zit (wat je de eerste keer samenperst en bij de tweede keer pompen toch hard aanvoelt).

Toch garandeer ik dat er geen lucht meer in de leidingen zit gezien de hoeveelheid LHM die is doorgepompt.

Eerst verdacht ik de nieuwe achterremcilindertjes van deze dubieuze pedaaldruk, aangezien deze “nieuwe” geen interne veren meer bevatten. Door de stugheid van de stofkapjes gaan de zuigertjes weer helemaal terug in de cilinder. Daardoor staan ze dus niet strak standby tegen de remvoering. Wat mijn inziens zou kunnen verklaren waardoor je eerst een keer moet pompen om deze weer tegen de remvoering te krijgen waarna er pas druk opgebouwd kan worden.

Gisteren had een vriend van me exact hetzelfde probleem, hij verdacht de hoofdremcilinder ook al aangezien het sinds de nieuwe niet beter was geworden. Ook na het omruilen van de hoofdremcilinder (een andere nieuwe) bleef het probleem hetzelfde.

We hebben de stofkapjes van de achterremcilinders gisteren losgehaald om te controleren of het bovenstaande verhaal over de veertjes enigszins klopte. Helaas ging die vlieger niet op en bleef het pedaal dubieus en pas hard na twee keer pompen.

De hoofdremcilinder is een zilverkleurige van een niet nader te noemen bedrijf wat veel Citroën onderdelen aan de man brengt.

Ik heb nu sterk het vermoeden dat het enkel nog aan de nieuwe hoofdremcilinder kan liggen, daarom de vraag of hier ook a-type rijders zijn met hetzelfde verhaal.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 juni 2011 10:05 AM
  [ # 1 ]

Maar als je de eerste keer trapt, remt ie wel?
En de achterremmen zijn goed gesteld, dat weet je zeker?
Voor schijven neem ik aan?

Wat je kan doen is een boutje in de rem cylinder draaien. Doe je eerst voor en dan achter, weet je of het voor of achter is.

Ontluchten heb je gedaan met een doorzichtig slangetje, dan weet tenmiste zeker dat er geen belletjes voorbij stroomde.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 25 juni 2011 06:26 PM
  [ # 2 ]

Achterremmen stellen!

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 29 juni 2011 07:08 PM
  [ # 3 ]

Tibor, voor de duidelijkheid, dit heb ik gedaan. Met de voeringstelsleutel volgens het handboek. Ze staan keurig netjes strak tegen de trommel.

De eerste keer remt hij wel, maar volgens mij enkel voor.
Voor heb ik klauwen, dus ook schijven.

Goede tip van die boutjes, dit voorstel had ik bij de maat van me ook gedaan, maar we hadden toen geen zin meer om het nog te proberen. Sluit een M8 boutje voldoende af? Ontluchten doe ik altijd met een doorzichtige slang.

Het merk is STIB:
Ik heb het onderstaande plaatje even gebruikt van Burton

er zijn ook nog andere merken, misschien zit het hem gewoon in het prijsverschil?

Zijn er nog mensen die soortgelijke ervaring hebben?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 juni 2011 07:12 PM
  [ # 4 ]

Alle vervangen delen zijn wel geschikt voor LHM?
Wellicht heel overbodig deze vraag…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 juni 2011 07:18 PM
  [ # 5 ]

even een domme opmerking: zijn de achtervoeringen nieuw? als ze té ver versleten zijn moet de remcilinder erg ver naar buiten komen voor de remvoering tegen de trommel gedrukt wordt. Het zou dan kunnen zijn dat de hoofdremcilinder niet genoeg “opbrengst” heeft om die afstand met één keer remmen te overbruggen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 29 juni 2011 08:36 PM
  [ # 6 ]

Ik heb de laatste tijd diverse (types) HRC van dit merk gebruikt. Je moet ze vreselijk goed ontluchten, anders krijg je idd dit soort verschijnselen. Dus ik zou zeggen nog maar eens ontluchten. Rechtsachter beginnen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 juni 2011 09:11 PM
  [ # 7 ]

Ik gebruik daar tegenwoordig een eezibleed-setje voor. Werkt veel beter dan de oude methode waarbij je “pompend” ontlucht.

Voordeel is ook dat je je cups niet meer verrot kan trappen. ( dat geldt met name bij oude hoofdremcilinders waar roest en narigheid inzit)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 05 juli 2011 03:23 PM
  [ # 8 ]

De remvoeringen zijn nieuw (althans dat waren ze, nu zijn ze inmiddels een beetje gebruikt…)

Wat betreft de geschiktheid voor LHM, als het goed is wel ja! Al stond het enkel op de doos van de hoofdremcilinder, en dus niet met een groene markering (zoals bovenstaande afbeelding wel laat zien). De (stugge) rubbers zijn wel groen. Ik zal eens kijken of dit

Het ontluchten heb ik met de pompende methode gedaan, al zal ik het de volgende keer eens proberen met overdruk op het voorraad potje (fietsbinnenband op potje ty-rappen werkt prima). Overigens heb ik met de pompende methode tot nog toe altijd netjes harde remmen kunnen verkrijgen. Inderdaad is het minder veilig als je werkt met een oude HRC, maar deze is nieuw!

Ik kan me niet voorstellen dat je het ene merk “beter” moet ontluchten dan het andere merk, ontluchten is ontluchten. Wat zou er anders in de techniek moeten zijn dat mogelijk lucht in blijft hangen?

Overigens had ik al sterk mijn twijfels over de nieuwe HRC aangezien die rubbers zo enorm stug zijn dat ik het reservoir potje er niet netjes ingedrukt krijg (bij de originele rubbers zegt het “flop” zodra het potje er goed in zit, hier kan je duwen wat je wil maar die rubbers zijn gewoon te hard om ze er in te laten glippen) Hij zit er wel ver in, maar niet strak aansluitend zoals zou horen. Voor de zekerheid heb ik er wel een tyrap omheen gedaan.

Nog geen tijd gehad om er verder iets mee te doen, zodra ik nieuws heb zal ik het hier posten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook