Allen,
Ik ben mijn citroen sm (vanaf leeg chassis) aan het opbouwen.
Wielophanging, hydraulica, versnellingsbak stuur, remmen geluids-isolatie -> allemaal klaar.
Motor wacht op onderdelen (cilinders, pakking-set, spanner kettingen etc. etc.).
Dus nu een start maken met de elektriek.
Mag ik daarover een paar (eigenlijk heleboel… ops: ) vragen stellen?
Plan: Ik ga de “kabelbomen” op een plank spijkeren, defecte kabels vervangen en opnieuw omwikkelen.
De kabelboom is van een IE, maar ben de auto aan het opbouwen als een carburateur-auto.
Volgens de schemas heeft de IE een extra kabelboom-deel (die laat ik er gewoon uit) en een paar extra kabels in het gedeelte dat naar de relais gaat. Die ga ik er ook uit halen.
-> zijn er nog meer verschillen?
Ik heb het elektrisch carburateur schema “Vehicules SM sorties depuis Novembre 1971)
-> zal ik daar van uit gaan?
Welke aanpassingen / verbeteringen zal ik doen?
Ik dacht zelf aan:
- nieuwe smeltzekeringen (die heb ik al!)
- relais vervangen (welke alternatieven kan ik gebuiken?)
- extra relais (dimlicht, fans, ramen)
- fans laten doordraaien als motor nog warm is.
- andere zekeringkast (of is dit niet nodig?).
- nieuwe kabels op accu.
- dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
- elektronische ontsteking
Alvast bedankt!
See you,
Maarten
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hangt dat niet van het bouwjaar af? Bij mij (IE) waren het al van die grijze kunststofblokjes.
@Maart: ik neem aan dat je met die nieuwe smeltzekeringen die thermische zekeringen bedoelt? Die smelten nou net niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
He, bedankt voor de reacties!
@Mark: dat ziet er inderdaad perfect uit!
Maar mijn relais zijn een ander (later?) model; dat zijn oranje rechthoekige doosjes.
Ik zal er eens eentje open maken.
@Jan: Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel de thermische zekeringen…
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maart, wat me nog te binnen schiet: je moet wel het beveiligingskastje voor de benzinepomp inbouwen. Dat zorgt er voor dat beneden een bepaald toerental de benzinepomp er mee stopt. Bij de IE zit dat in de ECU ingebouwd, vandaar dat het er bij jouw exemplaar niet in zal zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat onding? Gelijk in de vuilnisbak er mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
???
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Oja, die ECU heb nog ergens op zolder liggen.
Zo’n kastje nog niet.
Wat is er slecht aan zo’n kastje?
Lijkt me op zich wel een goed idee dat als de motor stopt dat ook de benzinepomp stopt.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vandaar mijn vraagtekentjes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ding gaat stuk. Wil je veiligheid dan kan je beter een LPG relais gebruiken en daar mee je benzinepomp aansturen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bedoelt met windingen om de bobinekabel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja; geen vonk dan ook geen brandstof meer. Een simpele en effectieve beveiliging.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Je bedoelt met windingen om de bobinekabel?
Die kan je gewoon op de min bobine aansluiten hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, een stuk simpeler. Dan hoef je ook geen draden naar de middenconsole te trekken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mark sm schreef:Aangaande de relais links voor, ik vond het zelf wel mooi als het er een beetje orgineel uitziet…
maar dan toch modern en bedrijfszeker, bij mij waren er 2 uitgerookt
Je gaat wel ver!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ha, heb je de rest nog niet gezien…
gr Mark