2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
SM kabelboom aanpassen en verbeteren
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 20 januari 2013 10:36 AM
  [ # 16 ]

Hoi allen,

Een van de dingen die ik dus nog niet gedaan heb is het inbouwen van een relais dat als de motor niet draait ook de benzinepomp stopt.

Mijn voorkeur is om een schakeling te maken met een relais waarbij gebruikt gemaakt wordt van het signaal dat naar de toerenteller gaat.
Dan kan ik alles achter het dashboard bouwen.
Volgens mij is dit ook zo standaard geleverd, alhoewel ik geen informatie kan vinden in het onderdelenboek.

Vraag 1:
Weet iemand bestelnummers van een (LPG-) relais (Bosch of Hella bijvoorbeeld) of het relais dat origineel ingebouwd werd?

Vraag 2:
Heeft iemand tips hoe ik ook mijn ontsteking (bobines enzo) kan uitschakelen als het contact aan staat en de motor een tijdje niet loopt?
(ik heb gehoord mogelijk je bobine en ontsteking kapot zou kunnen gaan….Crying or Very sad )

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2013 03:03 PM
  [ # 17 ]

oplossing 1

http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/030200


oplossing 2

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/115975/Duurtijdschakelaar/2408010&ref=list

over het tijdrelaiscontact dient parallel het maakcontact van het inductiecontact van het lpg relais gezet te worden anders zal spanningsverzorging van het bobine relais naar de door jou ingestelde tijd onderbroken worden wanneer de motor loopt.

nadeel van oplossing 1 is dat de brandstofpomp pas gaat werken wanneer de motor getornd wordt en het dus langer duurt voordat de (met name koude) motor aanslaat….
Je kunt ook fff googelen onder “brandstofpomprelais” dan worden er betere mogelijkheden genoemd.

D’r zijn wel meerdere oplossingen voor te bedenken: gewoon een beetje snuffelen in een elektronicawinkel van bijv. conrad.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 20 januari 2013 05:17 PM
  [ # 18 ]

Dank je, zo kom ik wat verder!

Oplossing 1 kan ik zo inbouwen. Ingang wordt dan het bobine of toerenteller signaal. Zelfs bij lege benzine-pomp en -slang was de benzine erg snel bij de carburateurs zag ik, dus ik hoop/verwacht dat niet veel langer duurt voordat de motor aanslaat.

Maar het brandstofpopprelais lijkt me ook een interessante. Hoe werkt een brandstofpomprelais precies en wat stuurt zo’n relais?
Na wat googelen zag ik (denk ik) dat het relais aangestuurd wordt via het contact, daarna een tijdje aanblijft en de pomp bekrachtigt. Maar daarna ook door bobinesignaal of door oliedrukschakelaar? Dat laatste was me nog niet helemaal duidelijk.
Is er ervaring met een bepaald type brandstofpomprelais en schakeling?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2013 05:44 PM
  [ # 19 ]

Het relais wordt aangestuurd door een tijdschakeling. Dat kan door een externe schakeling ,zoals ik al de conrad versie noemde waarbij je zelf de tijd kan instellen, maar ik kwam ook deze tegen van een golf waarbij dit stuk elektronica al in het relais is ondergebracht. meestal is de tijd dan bepaald door de ontlading van de condensator. de tijd ligt hier dus vast tenzij je gaat stoeien met de waarde van de elko (= afkorting condensator).
Ze hebben het hier ook over een nieuwer model welke pas de pomp aanstuurd wanneer de motor draait.
zo’n relais kan ook. Of je doet dat oude model welke aangestuurd wordt welke dan aangestuurd wordt door het inductie relais.

http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=5&t=24012

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 januari 2013 05:59 PM
  [ # 20 ]

Het originele systeem van Citroen , zet bij het aanschakelen van het contact de benzinepomp “even” in gang , om dan op een toerenteller signaal te wachten om terug aan de slag te gaan .

Een signaaltje dat de toerentelleruitgang van de 123 niet mee kan trekken Rolling Eyes

Een time-out relais voor de ontsteking is wat anders , je moet wel gestart raken , ook al lukt dat niet vanaf de eerste seconde ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2013 06:05 PM
  [ # 21 ]

Zodra je bij een carburateur versie het contact aanzet blijft de brandstofpomp draaien. dit bovenstaande relais zorgt ervoor dat dat niet doorblijft gaan. maar een x tijd. dit relais heeft niks met de onsteking te maken. Dat inductie relais is dat het pas gaat werken als er een vonk is.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2013 06:12 PM
  [ # 22 ]
Maart schreef:

Mijn voorkeur is om een schakeling te maken met een relais waarbij gebruikt gemaakt wordt van het signaal dat naar de toerenteller gaat.
Dan kan ik alles achter het dashboard bouwen.
Volgens mij is dit ook zo standaard geleverd, alhoewel ik geen informatie kan vinden in het onderdelenboek.

Staat gewoon in het WPHB vermeld: 2 A4’jes vol.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 januari 2013 06:14 PM
  [ # 23 ]

Lees service bulletin S-11 even door .

Dan weet je de gehele werking van het originele systeem ,

wagens vanaf november 1971 ( volgens dit bulletin )  hebben dit relais af fabriek .

Mijn auto is van maart 1972 en daar zit het op ....

kan dit niet posten daar mijn “mijn-album ” account vol zit confused

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7311
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2013 06:33 PM
  [ # 24 ]

http://www.citroensmclub.nl/files/Service-bulletins NL deel 2.pdf en dan 11-S

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 20 januari 2013 07:48 PM
  [ # 25 ]

Fijn, bedankt!!!

Ik ga alles eens doornemen.
Vreemd overigens, bouwjaar van mijn auto is na 1971 dan zou ik die relais enzo al moeten hebben.

  Idea ik denk dat ik het al snap; het was eerst een injectie uitvoering.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 januari 2013 07:58 PM
  [ # 26 ]

Klopt! Dan zit het verwerkt in de ECU.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook