Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
In de Haynes wordt een procedure vermeld, waarbij de na montage van de riem de motor moet lopen tot bedrijfstemp. Daarna 2 uur koelen en vervolgens weer de spanrol los en vast.
Waarom is dit, en is het noodzakelijk?. Bij mijn eigen 1.4 heb ik het niet gedaan. Gewoon riem erop, 2 volle rotaties met de hand, en daarna alles dicht en klaar. Morgen moet ik een 1.9 gti doen, en nu viel het me pas op in de Haynes over het warmdraaien afkoelen en naspannen.
Ik heb het bij mijn Gti niet gedaan en dat heeft 40.000km zonder problemen gedraaid. Volgens mij is het bij de Gti ook niet nodig omdat de spanrol wordt gespannen door een veer.
Ook even een tip: zet de spanveer voor montage in een bankschroef en zet hem vast met een tiewrap oid, dat maakt de montage een stuk eenvoudiger.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Nou nou nou, wat een gemartel was het weer. Wel wat vage dingen tegen gekomen. Hoezo zit die pivot bout van de dyname zo arelaxed? Er kan namelijk geen dop op, en het is een 21, die dus niet op de steeksleutelset zit. Onbegrijpelijk. Nog zoiets. Hebben we de waterpomp op z’n plek, en gaan we de plastic kappen erop zetten (de kappen voor de riem erop gaat). Blijkt dat je een moertje uit de oude waterpomp had moeten hergebruiken. Zit er zo’n zeskantige sparing in de achterzijde van de pomp waar een M10 moertje in had gemoeten. Maargoed, zit die pomp eenmaal op z’n plek en is het koelsysteem weer gevuld, dan kom je daar dus niet 123 meer bij. Goed bedacht.
Nouja, na wat voeken en zweten zat alles er weer op. Hieronder nog een foto van onze beuntool 6016-T, om de krukaspoelie te fixeren. Werkte als een tiet. Daarna even de riem getest en een lekker stuk over de dijk gereden.