1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LPG 100% tank gevuld is dat schadelijk?
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 27 juni 2011 05:37 PM

Ik weet dat een LPG tank voor maximaal 80% gevuld mag worden.

Onlangs heb ik met LPG tanken vergeten de slang af te koppelen en ben weggereden.
De schade is gerepareerd en sindsdien kan ik de tank 100% vullen.
Volgens een kennis hebben ze vergeten een soort ventiel te plaatsen die bij 80% vulling dichtslaat.

Op zich vind ik het wel handig dat de tank voor 100% gevuld kan worden, alleen heb ik wat vragen:
1. Is dit wel veilig?
2. Is dit een keuringsonderdeel voor de APK

Ik kan heel simpel naar de schadehersteller gaan en zeggen dat ie dat vergeten is en laten aanpassen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2011 05:44 PM
  [ # 1 ]

veilig is een discussie punt… Er zit ook een overdruk klep op die opent bij 21 bar. Dan begint het onder je auto uit te spuiten.

Mijn dyane had bewust geen klep omdat er maar 33 liter in kon. Is nooit gaan spuiten en heeft vaak helemaal vol uren in de volle zon gestaan…

Is geen APK eis want dit is niet praktisch te checken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 27 juni 2011 06:04 PM
  [ # 2 ]

Ik zou ‘t risico niet willen lopen en dat ventiel er gauw in laten zetten. Het lijkt mij helemaal niks om levend geflambeerd te worden.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 27 juni 2011 06:27 PM
  [ # 3 ]

idem een vonkje bij lekkend gas en ballon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43329
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 juni 2011 06:31 PM
  [ # 4 ]

Heren, zo’n vaart gaat het NIET lopen! Zoals boog al schreef, bij 21 bar gaat de boel automatisch afblazen. Naar buiten toe dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2011 08:52 PM
  [ # 5 ]

Het lijkt mij ook dat het dan om een relatief kleine hoeveelheid gaat.
De tank zal vast niet in 1 keer helemaal leeg lopen…

Een middenweg is natuurlijk een begrenzer die op 90% staat afgesteld.

Profiel  
 
Gepost: 27 juni 2011 09:19 PM
  [ # 6 ]

Natuurlijk blaast de tank dan niet helemaal leeg, zodra de druk weer ver genoeg gezakt is zal de overdruk klep weer sluiten. Ik heb nog nooit een tank daadwerkelijk weten afblazen, tenzij de auto in brand stond. Dat is dan ook de werkelijke functie van zo’n overdrukklep. Ook bij 100% vulling loopt de druk zomaar niet hoog genoeg op om echt gevaarlijk te worden hoor. De meste mensen wonen ook niet op het tanktstation, dus in het ritje van daar naar huis of eender welke andere bestemming is die 100% zo weer weg.

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 27 juni 2011 09:23 PM
  [ # 7 ]

Auto’s rijden al tientallen jaren op LPG toch is er geen enkele fabrikant die met een model zonder (80%)tankbegrenzer op de markt is gekomen.Lijkt mij voldoende te zeggen, de moderators police van dit forum houden kennelijk van een gokje bom

Profiel  
 
Gepost: 27 juni 2011 09:25 PM
  [ # 8 ]

Nee duh, die begrenzer is van overheidswege verplicht. En je hebt gelijk, het mag niet en men zou het niet moeten doen. Dat wil niet zeggen dat de vraag van de TS of het kwaad kan niet eenvoudig met nee beantwoord kan worden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2011 09:30 PM
  [ # 9 ]

De 80% is idd door de overheid bepaald.
Oftewel die nemen geen risico, dus een beetje meer kan geen kwaad.

Overigens staat mijn eigen LPG installatie volgens mij gewoon op 80%. Ik had 90 gevraagd, maar ik geloof dat ze dat vergeten zijn, dus ik laat het maar zo Wink

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 27 juni 2011 10:44 PM
  [ # 10 ]

Koudwatervrees voor LPG kom je niet alleen bij onze wetgever tegen. In het buitenland het verbod om door tunnels te rijden of om in parkeergarages te komen bijvoorbeeld. Grote onzin, een gastank is veiliger dan een benzinetank.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43329
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 juni 2011 10:46 PM
  [ # 11 ]
aerdt schreef:

, de moderators police van dit forum houden kennelijk van een gokje..

Zullen we de discussie even zuiver houden? Nergens staat te lezen dat de TS gewoon door kan rijden namelijk. Volgens mij staat er alleen dat het geen direct gevaar zal opleveren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 27 juni 2011 10:53 PM
  [ # 12 ]

Inderdaad veiligheid moet geen punt van discussie zijn very good

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 27 juni 2011 11:19 PM
  [ # 13 ]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk er eens rustig over na.

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 29 juni 2011 12:38 AM
  [ # 14 ]

ik kon met mijn vorige picasso altijd 52 liter gas tanken, ideaal! nooit problemen mee gehad gewoon 550 km rijden zonder problemen.
dit was dus ook een 52 liter onderbouwtank.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 juni 2011 10:18 AM
  [ # 15 ]

De gastank is by far het sterkste onderdeel van de auto. Tanks worden getest onder compleet idiote omstandigheden. Zo mag een tank met puntbelasting tot de helft van zn dikte worden ingedeukt en dan niet lekken.

Het ontbranden van gas dat met een druk van 21 bar uit een klein gaatje spuit is echt ENORM moeilijk. Zelfs als je dat in een open vlam spuit lukt dat niet..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook