Mijn Saxo heeft voor de tweede keer binnen korte tijd water in de olie.
Ik heb de vorige keer de koppakking vervangen en de kop laten vlakken.
Waarschijnlijk is er toch meer aan de hand. Omdat daarnaast mijn versnellingsbak niet helemaal fris meer is wil ik beide vervangen.
Nu heeft iemand mij gratis een ZX 1.4i met weinig kilometers aangeboden. Ik heb hem nog niet gezien maar heb begrepen dat het injectie systeem verschilt met dat van een Saxo. Zijn er nog meer verschillen tussen de motor en bak van een Saxo en ZX? Als er voor de rest geen grote verschillen zijn kan ik dan het injectiesysteem overzetten van het Saxo op het ZX blok?
Alvast bedankt.
Misschien ook handig om te vermelden wat de bouwjaren van beide auto’s zijn?
Het blok zelf is volgens mij redelijk identiek.
Sorry vergeten. De Saxo komt uit 1999 en de ZX uit 1995. De volledige type aanduiding van de ZX is Avantage U9. Ik weet niet wat de U9 aanduiding aangeeft?
Op het kentekenbewijs kunnen codes staan die aangeven onder welke categorie de auto valt als het gaat om de mate van vervuiling door zijn uitlaatgassen. Die codes zijn: S6 =‘schoon’ zonder katalysator (1986), K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986), K9 = met geregelde katalysator (1989), U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto’s (1989), E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd. (DB)