Relais vervangen
ikwilda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 01 juli 2011 02:58 AM

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje.
Laatst schoot mijn radio op “protect” tijdens het rijden.
Nadat ik geparkeerd had en ergens op visite was geweest startte ik de auto en mijn elec. ramen en spiegels deden na een paar kilometer rijden niets meer. Tevens de ventilator en de knipperlichten (inclusief lampjes op mijn dash) deden het niet meer (gevarenlicht nog wel).
Zelf dacht ik aan contactslot of zekeringen. Gelijk nagekeken de zekeringen, niets mis.
Het bleek dus uiteindelijk om een relais te gaan, maar nu is de vraag wat voor 1, hoe duur zijn die en zijn deze makkelijk te vervangen (waar moet ik wezen?)

Groeten en bij voorbaat dank.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 01 juli 2011 09:19 PM
  [ # 1 ]

Wie heeft deze diagnose gesteld?

Dit is een zekeringsprobleem.

In je andere post had je ook iets over een accu lampje meet de spanning eens met draaiende motor op de accuklemmen.

Voorts is protect bij een radio (ik vermoed dat je een sony hebt) een teken dat er iets mis is met de aansluitingen naar de luidsprekers.  Is deze recent ingebouwd?

Profiel  

ikwilda
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 juli 2011 03:07 PM
  [ # 2 ]
K_saxo schreef:

Wie heeft deze diagnose gesteld?

Dit is een zekeringsprobleem.

In je andere post had je ook iets over een accu lampje meet de spanning eens met draaiende motor op de accuklemmen.

Voorts is protect bij een radio (ik vermoed dat je een sony hebt) een teken dat er iets mis is met de aansluitingen naar de luidsprekers.  Is deze recent ingebouwd?

Mijn Citroengarage heeft deze diagnose gesteld. Als zij dit zouden vervangen zou ik ongeveer 100 euro kwijt zijn, volgens mij kan ik dat zelf namelijk veel goedkoper en is het niet zo heel lastig (dus moet wel even weten hoe het zit dus).
Wat betreft radio he ik een JVC. De speakers zijn inderdaad een paar maanden oud nu. Ik ben erachter dat de versterker die ik overgekocht heb waarschijnlijk kapot is. Heb nu een nieuwe besteld, dus ik ga nog even afwachten hoe dat loopt. Zelf denk ik dat het probleem daarna verholpen is.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 04 juli 2011 09:09 PM
  [ # 3 ]

mmm rare diagnose

bij mijn weten is er geen relais voor de ventilator en de ramen actief te maken (de ramen mogelijk wel maar enkel voor omhoog en omlaag)

ivm de radio grote kans dat er enkel iets mis is met je aansluitingen. protect betekent bij sony/jvc dat de uitgangoverbelast is of zwaar overbelast is geweest. Meestal zijn het de aansluitingen aan de spealers die met elkaar in geleiding zijn doordat ze beiden de deur raken. Best even ohms doormeten waarde zou rond 4ohm per speaker moeten zijn en zeker groter dan 3ohm

Heb je de laadspanning op je batterij al gemeten?

Ik denk aangezien je ook in een andere post iets melde van een accuteken dat er iets mis is met de laadregeling of de koolstofborstels in de alternator versleten aan het raken zijn.

Profiel  

ikwilda
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 juli 2011 02:11 AM
  [ # 4 ]
K_saxo schreef:

mmm rare diagnose

bij mijn weten is er geen relais voor de ventilator en de ramen actief te maken (de ramen mogelijk wel maar enkel voor omhoog en omlaag)

ivm de radio grote kans dat er enkel iets mis is met je aansluitingen. protect betekent bij sony/jvc dat de uitgangoverbelast is of zwaar overbelast is geweest. Meestal zijn het de aansluitingen aan de spealers die met elkaar in geleiding zijn doordat ze beiden de deur raken. Best even ohms doormeten waarde zou rond 4ohm per speaker moeten zijn en zeker groter dan 3ohm

Heb je de laadspanning op je batterij al gemeten?

Ik denk aangezien je ook in een andere post iets melde van een accuteken dat er iets mis is met de laadregeling of de koolstofborstels in de alternator versleten aan het raken zijn.

Helaas heb ik nog maar weinig tijd gehad iets te doen (veel werk en druk in de weekeindes en voorbereiden op de vliegvakantie). Niets dus..
Dat wat je over de radio zegt klinkt logisch, als ik namelijk mijn achterspeakers er wel aan heb hangen dan crasht hij meteen in protectmodus (wanneer ik de radio gereset heb en hem aandruk dan hoor ik ook een “plof” uit de achterspeakers komen). Heb ik de achterspeakers er niet aan hangen, dan enkel wanneer ik het volume hoog zet (wazig ja) en kan ik nog wel luisteren (nogmaals: wazig ja)
Binnenkort eens doormeten dan dus alles. Wanneer dat is weet ik niet precies, ligt aan hoe druk mijn week weer wordt.

Ik zal ook eens iemand inschakelen die er meer verstand van heeft dan ik, dan ben ik er wat sneller uit dan dat ik alleen sta te hannesen.

Groeten,
Jan

Je hoort het hier van me zodra ik bezig geweest ben.

Profiel  

ikwilda
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 juli 2011 11:13 PM
  [ # 5 ]

Zo, net even tijd gemaakt.
Bleek dus inderdaad 2 kabels te zijn die elkaar raakten.
Nu gelijk mijn sub erbij en nieuwe wel werkende versterker.
Knalt lekker en het geluid is lekker zo.

Nu alleen mijn dashmeterertjes nog.
Accu is niks mis mee voor zover we hebben gemeten of gezien.
Voor de zekerheid even ergens een accu lenen die zeker goed is om op te testen.
En een keer de hele accu los en eruit halen nog en overige potentiele oorzaken dan ook uitsluiten.

De tips waren in ieder geval zeer zinvol en hebben enorm geholpen!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook