Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-05-2009
- Xsara Break 1.4i benzine
Hallo,
Ik heb een Xsara Break uit ‘99 met bijna 240.000 op de teller, een oud beestje, maar wel betrouwbaar.
Tot aan eergisteren.
Ik merkte dat de temperatuursensor van de motor heel snel steeg naar +100 graden en in het kritieke rode gebied kwam, dit was ongeveer tien a vijtien minuten na het starten en tijdens het rijden. Daarnaast merkte ik ook dat de interieurverwarming compleet koud bleef.
Wat ik ook wel eens hoor tijdens het starten is een borrel in het systeem.
Ik zag ook laatst dat er koelvloeistof door het overloopbuisje aan het expansievat (wat aan de radiator vastzit) heeft “gelekt”, misschien mee omhoog gekomen door een luchtbel?
Ik vermoed nu dat er lucht in het koelsysteem zit, maar aangezien ik totaal geen kennis daarvan heb wil ik graag even jullie mening weten.
De ventilator die tegen de radiator aan zit slaat wel gewoon aan.
Ik heb dit probleem ook ongeveer een jaar geleden gehad, toen is hij naar de garage gegaan en hebben ze geen oorzaak gevonden. Ze dachten aan een kapotte koppakking, ik ben toen voor een second opinion naar een andere garage gegaan, die heeft niets gevonden en vond het allemaal onzin. Het probleem was daarna ook op miraculeuze wijze verdwenen. Zelfs afgelopen zomer nog zonder problemen naar spanje gereden over de route du soleil met brandende zon en file.
Maar nu is het probleem dus in een keer zomaar weer terug….
Wat kan het zijn? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips!
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-05-2009
- Xsara Break 1.4i benzine
Even een kleine aanvulling.
Ik heb zojuist een stuk gereden, temperatuur liep snel op tot >100 graden.
Ik ben gestopt en heb even gevoeld aan de leidingen (met motor uit). De toevoerleiding naar de radiator toe was erg heet, bij het punt waar de leiding de radiator ingaat is de radiator zelf ook heet/warm, dat is echter maar een heel klein stukje (alleen het gedeelte rechtsbovenin). De ventilator draaide op flinke toeren en de rest van de radiator is helemaal koud..
Kan het zijn dat de radiator verstopt zit? Zo ja, hoe ga ik daar mee om? of hoe check ik dat?
Ik hoop dat jullie mij met jullie kennis kunnen helpen!
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Indien er lucht in het koelsysteem zou zitten dan komt dat vanzelf naar boven en ontsnapt naar buiten.
Het koelsysteem is in de basis redelijk eenvoudig. Er bestaat een korte circulatie en een grote circulatie. De korte is wanneer de motor wordt gestart stroomt het vloeistof aangedreven door de pomp via door de motor naar de cylinderkop terug naar de pomp.
Op het moment dat de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft behaald, dan wordt de thermostaat klep geopend en loop het vloeistof via de langere weg door de radiateur. door rijwind wordt het vloeistof gekoeld. Mocht dit niet voldoende zijn of sta je stil in een file dan springt de ventilator bij.
Dit alles gaat als het goed is automatisch.
Maar er kunnen altijd problemen optreden uiteraard, ik zal er een paar noemen:
1. De ventilator springt niet aan, dit ligt meestal aan de temperatuurschakelaar. Deze meet het temperatuur van het vloeistof, de weerstand van de schakelaar neemt af en de ventilator springt aan.
2. Lekke koppakking. Hierdoor komt het vloeistof in de verbrandinsruimte terecht. Je kunt dit herkennen aan een witterookpluim, sludge in de vuldop voor de olie en je vloeistofniveau daalt. Dit laatste kan erg snel gaan.
3. De thermostaat gaat niet open. Ik zou zeggen haal hem er eens uit en gooi hem in een pan heet water, bij plus minus 92 graag Celsius, moet die open gaan.
4. Waterpomp defect dan is er geen doorstroom van het vloeistof meer.
5. Radiateur verstopt, je kunt hem er eens afhalen, doorspoelen met water. Desnoods met een zuur gaan zuren. Dit betekend dat het “ketelsteen” in de radiateur oplost en zo voor een betere doorstroming zorgt.
Oh ja ik lees net dat de kachel in de auto koud blijft, meestal duidt dit op een gebrek aan koelvloeistof. Daar het koelvloeistof door de kachel radiateur stroomt in de auto.
Succes
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 19-05-2009
- Xsara Break 1.4i benzine
Hallo Martin,
Heel erg bedankt voor je volledige en goede reactie, heb ik erg veel aan gehad!!
Sorry ook voor de late reactie, vanwege vakantie etc is het niet eerder gelukt.
Omdat er toch wel veel geborrel was heb ik besloten om alle vloeistof eruit te laten lopen en hem opnieuw te vullen, dat was natuurlijk de goedkoopste oplossing dus ik ben daar maar mee begonnen.
Ik heb een opengeknipte colafles op de radiator gezet en met ducktape vastgezet zodat het vulniveau boven de hoogste ontluchtingsschroef kwam. De nieuwe koelvloeistof heb ik er langzaam in laten lopen met alle drie de ontluchtingsschroeven open, en een voor een de schroeven gesloten. Daarna de motor weer gestart, en tot mijn grote verbazing liep de temperatuur niet meer op. heb er een stukje mee gereden en de temperatuur kwam niet boven de 90 graden uit. Vervolgens heb ik de motor laten afkoelen en nog even “afgetopt” met een beetje koelvloeistof. De auto rijdt nu weer prima en koelt ook perfect. Ook op de lange stukken.
Ik denk dus dat ik mazzel heb gehad en dat er niets echt stuk was. Het verlies aan koelvloeistof komt denk ik doordat er erg veel meekwam met een paar luchtbellen toen de motor heet was. Nu rijdt het geheel compleet probleemloos.
Sinds vorige week heb ik wel weer een ander probleem, maar dat is niet voor dit topic
Nogmaals bedankt voor je antwoord!!! Heeft me erg geholpen!!
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
misschien verbruikt of lekt de auto een beetje koelvloeistof. Op een gegeven moment kom je dan onder een kritiek niveau, en krijg je problemen.
Ik zou zeggen , hou het even in de gaten, hopelijk is er verder niets aan de hand.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Gelukkie.