Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wat is wijsheid?
Lassen of een andere subframe? (lees, wat is sneller qua reparatie?)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MWH.C schreef:Goede tip, bedankt! Wat dus ook in dat topic gezegd wordt, over het verwijderen van de sterkte van het HSS-staal, is niet waar of niet van onmisbaar belang volgens jou?
Zouden hier inmiddels ook inzetstukken voor te krijgen zijn of moet hier zelf iets geknutseld worden?
Het mooiste is gewoon als je even een stukje subframe van een andere bx af slijpt en dat netjes in jouw bx laat lassen. Bij jouw auto is ook alleen de “dekplaat” door. Die slijp je vrij vlot los. Ander stukkie van een bx afslijpen, in lassen klaar. Let op: alleen die dekplaat losmaken en dus niet dat hele oor er afslijpen. Snap je wat ik bedoel?
Kijk een ander subframe is natuurlijk mooier. Maar ook een pestklus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik snap wat je bedoelt en ik zal het doorgeven. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Even een reactie hier van de bezitter van die TZD Turbo: het is inmiddels 2011, ik rij nog steeds met die TZD Turbo en er staat inmiddels iets meer dan 456000 km op de teller. Door ouderdom en veelvuldig gebruik mankeert er zo onderhand wel eea aan kleine dingetjes aan deze rode dame, maar dat subframe heeft zich prima gehouden. Ik zou me dus echt niet druk maken om dat roestgaatje, alleen moet het wel door een vakkundige lasser hersteld worden. Een beetje vastbakken op een paar puntjes is echt niet voldoende, zoals je je vast wel kan voorstellen.
Een complete subframe vervangen zou ik alleen doen bij zeer ernstige roestschade of als je er geen goed gevoel bij hebt en de bijbehorende rekening kan betalen of de juiste middelen hebt om het zelf te doen.
De andere punten op jouw lijstje lijken me gewoon onderhoud, dus je GT zal ongetwijfeld binnenkort weer op de Nederlandse wegen te zien zijn. Succes!!
XBXG schreef:...Behalve de kleur is ie identiek aan mijn ex-GT, die hetzelfde schuifdakraam en dezelfde velgen had.
Oh ja, die GT waar XBXG het over heeft? Die heb ik nu, voor erbij!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
We zijn nu bezig met de stuurhoezen, morgen krijgen we de nieuwe als het goed is. Eén ding snappen we nog niet: Hoe we de nieuwe hoes aan de passagierszijde erop krijgen. Daar zit namelijk een ‘pin’ waar de zuiger van de stuurbekrachtiging aan zat, en daar past de hoes niet omheen.
De oude zit hier links, dan moet hij over die pin naar rechts. Het lijkt alsof die pin er los of uitschroefbaar in zit, maar er is geen houvast, dat lukt niet. Hoe krijg je dat ding weg? Of moet je die hele unit nog loshalen?
@winnetou: Dan heb ik er alle vertrouwen in.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die hoes moet over de pin heen. De oude kan je kapot knippen, en de nieuwe zou je er wel overheen moeten krijgen.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Daar is een trukje voor..
Het staat ergens in een topic omschreven hoe je het precies doet..
Maar als het goed ging moet je een plasticfles doormidden snijden dat over de pin zetten ( de stang naar het rechterwiel moet los) en over de de fles de rubber heen schuiven..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oké, dan blijven we dat proberen, al dan niet met een fles. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De bewuste topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209139/
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Grr, de hoes zit er nog steeds niet op. Niet kunnen proberen ook, want het automaterialencentrum had eerst de verkeerde besteld en daarna de goede besteld maar de verkeerde ontvangen… Morgen krijgen we de juiste.
De wielen zijn nu weg, kunnen we dinsdag ophalen met nieuwe banden. En dan is het wel klaar geloof ik…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
En, en, en? Hoe is ‘t nu?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Toen ik de hoes heb vervangen had ik een hoes die echt niet flexibel genoeg was om over het uitsteeksel heen te wurmen. Ik heb toen alsnog de binnenste stuurkogel verwijderd en toen was het zo gepiept, je kunt hem dan in een hoek eromheenschuiven. Echt een aanrader wat mij betreft.
Eveneens ben ik tevens ook.
Draai altijd de binnenste stuurkogel dr af. Scheelt een hoop geklooi. Ooit eens bij een engelse bx gedaan?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Mijn vader en ik hebben beiden weinig geduld wat dit soort zaken betreft, het is dan ook uiteindelijk grof geweld geworden, gewoon die hoes er overheen geduwd en getrokken. Hoe dan ook, het is gelukt. En we zijn zelfs al verder!
Na wat uitstel i.v.m. de reparaties en toen niet direct beschikbare banden was het vandaag zover. De velgen konden opgehaald worden met nieuwe banden erom. Die erop gezet, even buiten de radiateur schoongeborsteld (wat een vet en vuil zat daarin!) en toen konden we naar de apk die mijn vader door goede contacten nog even snel kon regelen. Tenminste, we probeerden het. Mijn vader manoeuvreerde de BX de garage uit en ineens sloeg hij af. ‘Oh, mijn vader doet te voorzichtig’, was de eerste gedachte. Maar de BX sloeg ook niet meer snel aan. Grrr… De auto ruw lopend gehouden, het zou wel wat vocht zijn o.i.d., even laten lopen. Slaat weer af… Start weer moeilijk… Slaat weer af… Start weer moeilijk… Toch maar eens rustig stationair luisteren wat er gebeurt. Mijn vader: ‘Ah, nu loopt hij op drie potten. Nu op twee.’ En toen sloeg hij weer af. Voor hij de garage in ging liep hij perfect en we hadden aan de techniek niets gedaan, dus wat kon er zijn?
Gelukkig heeft mijn vader meer ervaring met dit soort zaken, hij ging linea recta op de verdelerkap af. Losgehaald en inderdaad, twee compleet verdwenen contactpunten! :O De binnenkant van de kap was gewoon glad, helemaal afgebroken of weggeschuurd. Bizar. De andere twee punten waren nog perfect. Goed, hier was zo snel niets aan te doen en mijn vader had beloofd snel te komen voor de apk, dus contacten schoongemaakt en op weg. De auto liep weer prima. Bij de startpogingen viel mijn vader nog wel op dat het oliepeilcontrolemetertje niet werkte. Hij lichtte wel op bij het starten, maar het wijzertje bewoog niet. Later naar kijken, niet van belang voor de apk. Het gaat wel lukken zo.
Verkeerd gedacht, de auto had echt geen zin in de keuring. Rijdend probeerde ik even de ruiten te sproeien, want ik wist dat die soms even op gang geholpen moet worden. Voor de apk wilde ik die dus even op gang hebben. Nee. Niet dus. Geen gang in te krijgen, de ruit bleef droog. Sh*t. Afkeurpunt… Nou ja, misschien zien we het zo bij de garage wel heel snel voor de keuring. Toen viel me ineens op dat de snelheidsmeter niet werkte. Hoe kan dat nou ineens!? Nog een afkeurpunt, dit gaat hem niet worden… Voor de garage zei ik dat ook tegen mijn vader. ‘We gaan wel even binnen kijken hoe het ervoor staat’ was zijn antwoord.
We liepen direct door naar de werkplaats, mijn vader is er i.v.m. zijn werkverleden goed bekend. De enige aanwezige monteur was bezig iets uit een benzinetank te trekken. Mijn vader hielp gelijk en het lukte. Goed, even die klant afhandelen dan komt hij eraan. Als hij weg is geeft mijn vader de opmerking: ‘Als we hier blijven hebben we kans dat hij het even snel doet, als we de auto hier laten gaat hij uitgebreid kijken.’ Oeh, tactisch… De monteur vraagt om de sleutels om de auto naar binnen te rijden. ‘Nu is het gebeurd’, denk ik bij mezelf. ‘Hij ziet zo dat de snelheidsmeter niet werkt’. De auto komt binnen, de deur gaat open… Geen opmerking. Dat scheelt, afkeurpunt 2 is niet opgevallen. De lichten gaan aan, mijn vader zegt ‘dat doet het allemaal wel’. Oké, verlichting klaar. Vervolgens duwt meneer de monteur op het stuur, en nog eens, en harder. ‘Waar zit die toeter?!’ Ja, die zit onder op de rechter dashboardkolom. Niet handig of logisch, maar daar is het een Citroën voor. ‘Help, nu gaat hij vast de ruitensproeier proberen.’ Niet dus. Hij ramt een paar keer op het rempedaal. Voelt vreemd en doet weinig, daar komt het op neer. Mijn vader: ‘Dan moet je ook wel de motor laten lopen, zo heeft hij geen remdruk.’ ‘Oh, als jij het zegt’ is het antwoord.
‘Wat stond er eigenlijk op dat lijstje dat we je de vorige keer hadden gegeven?’ Handig, dat is blijkbaar niet geregistreerd. Nou, het subframe dus. De bruggen staan vol en het lijkt me een hele puzzel om de BX daarop te krijgen, ik ben benieuwd hoe hij dit gaat oplossen.
Mijn vader: ‘Ja, dat heb ik gelast. Kijk, ik heb de mal van de vorm die ik erop heb gemaakt bij me.’
Monteur: ‘En heb je dat goed afgelast?’
Vader: ‘Ja, afgelast, afgewerkt, ijzerzooi erover, geschilderd, alles.’
Monteur: ‘Oké, prima. En heb je de rest van het lijstje ook gedaan?’
Vader: ‘Ja, alles. Kijk, nieuwe banden.’ Had de monteur nog geen oog op geworpen.
Monteur: ‘Dan ga ik het even afmaken.’ En hij loopt weg. Even later krijg ik het apk-goedkeurformulier in mijn handen gedrukt.
Vader: ‘Had je de vorige keer betaald?’
Ik: ‘Ja.’
Monteur tegen vader: ‘Dat verrekenen we een volgende keer wel.’ En we lopen weg zonder te betalen.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
De monteur is geen vriend van mijn vader, gewoon iemand met wie hij af en toe te maken had via zijn werk. Mijn vader laat zijn auto’s ook bij deze garage keuren, dus ze zijn misschien van hem gewend dat het wel goed zit, maar hoe dit is gelopen vond ik wel heel bizar. Dat niet de hele keuring opnieuw wordt gedaan kan ik nog enigszins begrijpen, ze hadden de BX al uitgebreid bekeken. Dat er dan toevallig twee gebreken waren opgetreden is onfortuinlijk, maar goed, hij was goed van vertrouwen zullen we maar zeggen. Maar dat ook de afkeurpunten van de vorige keer totaal niet gecheckt worden is wel heel vreemd.
Hoe dan ook, de BX heeft apk. Nu die gebreken nog ‘even’ zien te maken. Helaas heeft mijn vader een hekel aan ‘elektriek’, dus dit kan iets lastiger worden… Hoe de BX de komende tijd doorbrengt weet ik nog niet. Zondag ga ik weer naar Enschede voor hertentamens, het is misschien handiger de BX hier te laten. Als hij genoeg in de weg staat maakt mijn vader misschien nog de defecten zonder mijn bijzijn, net zoals hij de afgelopen dagen driftig aan het poetsen is geweest omdat de auto op blokken stond in de garage, hij kon dus toch niets doen aan andere auto’s en ik moest studeren.
Vragen:
- Naar de ruitensproeier hebben we al gekeken. De motor draait, de slang is vrij, maar hij pompt niet. De motor losgehaald en op een starthulp gezet: Draait en pompt als een tierelier. Weer in de auto draait de pomp wat minder hard en pompt helemaal niet. Hij krijgt 11,4 Volt, zou dat te weinig zijn? Luistert dat zo nauw? En waarom draait hij dan wel, maar pompt niet?
- En heeft verder enig idee waarom de snelheidsmeter en het oliepeilmetertje het niet meer doen? Zou er één contact zijn die beide laat werken, die nu los is?