Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Pompje: contacten schoonmaken, ook van de schakelaar op het dashboard.
Snelheidsmeter: kabel gebroken (had je de lampjes niet vervangen achter het dashboard?)—> is overigens geen afkeurpunt!
Oliepeilmetertje: zeer onbetrouwbaar geval. Je kunt proberen om de contacten schoon te maken, maar het ding zit op een rotplek achter op het blok.
Gefeliciteerd met de apk!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik vind het zo vreemd dat alles tegelijk kwam en toch compleet verschillende oorzaken lijkt te hebben…
Pompje: contacten schoonmaken, ook van de schakelaar op het dashboard.
Alleen de schakelaar hebben we nog niet schoongemaakt. Lijkt me een rotding om los te krijgen van het dashboard…
Snelheidsmeter: kabel gebroken (had je de lampjes niet vervangen achter het dashboard?)—> is overigens geen afkeurpunt!
Niet? Vreemd, zou je wel verwachten. Maar goed, dat verklaart e.e.a. Is die kabel echt de enige diagnose? Komen we bij het vervangen van die kabel ook de lampjes tegen? Dan zal ik die maar gelijk meepakken, maar ze zijn niet vervangen.
Oliepeilmetertje: zeer onbetrouwbaar geval. Je kunt proberen om de contacten schoon te maken, maar het ding zit op een rotplek achter op het blok.
Maar hij deed het nog zo mooi… We zullen eens kijken, maar het is natuurlijk geen halszaak.
Gefeliciteerd met de apk!
Bedankt!
edit: In mijn vorige post vergeten te melden dat we gelijk een nieuwe verdelerkap en rotor gekocht en geïnstalleerd hebben. De materialenzaak had toevallig de goede op voorraad.
Allereerst gefelicteerd met de APK!
Mijn BX heeft ook eens de keuring doorstaan met een gebroken tellerkabel.
Wat betreft dat oliepeilmetertje: dat is een berucht punt van de GT. Bij mijn GT heeft ie nooit gewerkt en de verlichting lichtte af en toe op tijdens het rijden. Op Citromobile 2003 heb ik eens gekeken naar een oliepeilmetertje uit een CX, maar het is er nooit van gekomen om dat te vervangen.
Ik zou me er geen zorgen om maken. Het is een leuke gadget, maar het heeft zich bewezen als totaal niet relevant.
Olie peilen doe je nu eenmaal met koude motor en met de motorkap open. Dat is veel nauwkeuriger dan zo’n metertje op het dashboard.
Waarschijnlijk is je tellerkabel dus gebroken. Ook dat heb ik bij mijn GT gehad (en bij nog wel meer BX’en). Ondanks dat een GT een boardcomputer heeft, is het gedeelte tussen het dashboard en de snelheidssensor vlakbij het schutbord dezelfde als in elke andere BX. Ik raad je dus aan om even een nieuw exemplaar te scoren op de dichtstbijzijnde sloperij.
Wat betreft de ruitensproeier: pak eens een scherp object om de gaatjes in de ruitenwisser door te prikken. Die willen vaak verstoppen. Ik heb het vaak gedaan met het puntje van een kurkentrekker, maar je kunt ook een paperclip o.i.d. nemen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Edit: er was al geantwoord.
En wat betreft die verdelerkap: ik heb exact hetzelfde gehad bij mijn GT. Een nieuwe verdelerkap + rotor deed werkelijk wonder!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
@XBXG: Verdelerkap is al vervangen. Deed geen wonderen, want toen de gebroken contacten waren schoongemaakt liep hij alweer prima , maar nu is het in ieder geval voorlopig weer goed. Hoe kan het dat die twee contacten zo compleet wegslijten?!
De leiding naar de ruitenwisser en de gaatjes in de ruitenwisser zijn vrij, dat kan het dus niet zijn.
En bedankt voor de tip m.b.t. de tellerkabel.
Als de verdelerkap is vervangen, moet ie toch weer goed lopen??
Ik neem aan dat je de rotor ook hebt vervangen die erbij hoort?
Vergeet niet dat die contactjes reeds 27 jaar oud zijn, dus slijtage kan op allerlei manieren gebeurd zijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Nog een keer lezen Wouter. Toen we de versleten contactjes hadden schoongemaakt liep hij alweer prima. Na de verdelerkap en rotor vervangen te hebben liep hij nog steeds prima. Van prima naar prima -> Geen wonder. Flauw hè. Maar het is wel een geruststelling dat het nu vervangen is en voorlopig goed blijft.
Oja, een kleine test: als je het slangetje bovenop de ruitenwisser eens loshaalt en dan sproeit, werkt dat dan?
Je moet dan namelijk meters ver kunnen spuiten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gaan we proberen, bedankt! *voelt een watergevecht aankomen*
Ik heb ooit een filmpje gemaakt van hoe dat eruit zag bij mijn ex-Digit. Zag er grappig uit, maar dat filmpje staat (nog) niet op Youtube.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Sinds nu op Youtube: filmpje
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
En je kunt gelijk kijken of dat deel van het systeem verstopt zit.
Daar gaat het bij jouw BX eigenlijk om.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
We hebben een handspuit met water op de uitgaande slang van de pomp gezet, het water kwam er bij de ruitenwissers uit. Dat lijkt me dus niet het geval.
Dan moet het dus toch ergens in de ruitenwisser zelf liggen. Probeer het U-vormige buisje, waaruit het water zou moeten spuiten, eens los te maken van de ruitenwisser. Blaas er eens doorheen om te kijken of daar ergens een verstopping in zit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX