Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Nooit van gehoord, maar dat lijkt een goede om te onthouden. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bollen los draaien met een filtersleutel met ketting, vind ik makkelijker dan meppen!!!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Die tip kreeg ik ook op het BX forum. Maar dan moet ik wel zo’n ding hebben… Eerst maar eens kijken wanneer die bollen binnen komen, dan een plek met een brug of put zoeken zodat ik onder de auto kan als hij drukloos is… En misschien is daar dan toevallig ook nog een filtersleutel aanwezig…
Heb je assteunen? Zoja, dan kun je ‘m ook eerst op de assteunen zetten en vervolgens de BX in de laagste stand zetten. Dan zakt de voorkant volledig in en komt de achterkant iets omhoog.
Dan kun je er best onder liggen om de achterbollen te vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dat is de truc!!!! Kan ik zelfs met m’n ouwe lijf!!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Assteunen… Even googlen. Ah, die zijn inderdaad handig, zie ik mijn vader altijd gebruiken! Maar nee, die heb ik hier niet. Ik vermoed echter dat ik wel mensen in Enschede ken die ze wel hebben, dan moet ik daar maar even onder de auto kruipen. Ik krijg er steeds meer zin in. Met alle tips en tricks die ik van alle kanten hoor moet het wel goed komen!
Wellicht ten overvloede, maar zorg er dan wel voor dat de BX zeer degelijk op assteunen staat wanneer je ‘m laat zakken en vervolgens het systeem drukloos maakt. Ik vind het zelf nooit fijn om vlak onder een auto te liggen.
Daarom kies ik sinds kort voor een doe-het-zelf-garage, waar je voor een prikkie naar hartelust kunt sleutelen. Die zul je in jouw buurt toch ook wel hebben?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij alles op z’n frans kun je ook een brug huren (wel overdag geloof ik, maar in overleg is veel mogelijk)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Eens kijken wanneer de bollen binnen zijn, dan moet ik snel wat zien te vinden. Bedankt voor de tips in elk geval.
Vandaag bij de rit van de club (ik mocht Bossinkje in zijn BX 14 ‘Bixnix’ chauffeuren ) een relaisset voor de verlichting gekregen, gekocht bij het magazijn. Geen flauw benul hoe zoiets ingebouwd moet worden maar dat komt nog wel. En van Harm een boordcomputerset overgenomen, de snelheidssensor zit in elk geval niet vast. Misschien werkt die ook nog wel. De GT wordt inmiddels langzaam begraven door een lading bloesem, wachtend op zijn nieuwe bolletjes.
Oh ja, trouwens… De tellerkabel is dus uiteindelijk niet vervangen omdat het niet nodig bleek, maar anders was het ook niet gelukt. Waar de kabel door de carrosserie gaat zit hij door een grote rubberen unit. Hoe krijg je die in hemelsnaam van de kabel af? Lomp geweld? Wij zagen niet echt een handige mogelijkheid…
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het doorvoer-rubber moet je met veel beleid verwijderen, maar helaas ook wel met gepast geweld in combinatie met een smeermiddel. Zeker de nieuwe kabel erdoorheen prutsen vergt veel geduld, als je te onvoorzichtig bent sloop je de nieuwe kabel ook meteen. Overigens zijn er ook kabel uit één stuk, waar al een doorvoer-rubber op gemonteerd zit. Officieel zijn die voor de AX, maar ze passen ook op de BX.
Bij het relais heb je, als het goed is, een inbouw-aanwijzing gekregen. Zo niet, dan heb ik dat wel voor je.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Over dat relaissetje, ik hoop dat ik van de week een verslag kan maken over het inbouwen in de karakterbak..
Mits ze géén verdere karaktertrekjes bij de garage gaat vertonen…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Wat een snelle reacties weer hier…
Ik heb de verpakking nog niet geopend eigenlijk, maar dat zal dus wel goed komen met dat relaissetje. Van elektrische installaties weet ik echter helemaal niks, dus hopelijk wil mijn vader (ondanks zijn enorme hekel aan alles wat met elektriciteit werkt) daarmee helpen.
En dat rubber is dus gewoon gekloot, wat een vreemde constructie dan… Weet ik dat weer voor de toekomst, mocht het toch nodig zijn.
Als je de bovenste tellerkabel vervangt, kun je toch gewoon het doorvoerrubber laten zitten?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
De bovenste tellerkabel zit aan de tellerkast in de cabine en aan de sensor van de computer in het motorruim. Het doorvoerrubber zit tussen de cabine en het motorruim. Vertel mij eens hoe de bovenste tellerkabel dan niet door het doorvoerrubber gaat…
Uhm… ik moet je bekennen dat ik dit jaaaren geleden voor het laatst heb vervangen. Maar het klinkt té onlogisch om dat hele rubber eruit te moeten halen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX