Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Hij zit toch echt om de tellerkabel heen. We konden de kabel niet naar beneden duwen omdat de bovenkant niet door het gat achter de tellerbak door kon, en niet naar boven trekken omdat het rubber er omheen zat. We vonden het al zo vreemd, maar dat rubber moet er dus toch vanaf…
Ja, dat de bovenkant van de tellerkabel er niet door heen past, dat is logisch. Daar zit immers de aansluiting op het dashboard aan vast.
Het lijkt me echter dat je ‘m vanuit het interieur naar je toe moet kunnen trekken, net zolang ie helemaal los is.
Overigens is het best te doen om dat rubber eruit te halen en opnieuw te monteren, maar het is wel een kl*tewerk waar je meerder kleine schroevendraaiers voor nodig hebt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Als we vanuit het interieur trokken dan kwam het doorvoerrubber mee, om de kabel heen… En die kabel paste daar niet zomaar doorheen. Ech waar!
Ja, ik geloof je.
Ik heb in de afgelopen jaren al zoveel dingen aan een BX vervangen dat ik soms niet meer weet hoe het moet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Flink lang geleden dat ik hier nog iets heb geplaatst, schande. De achterbollen zijn uiteraard al lang vervangen, dat bleek prima te gaan. De vriend bij wie de BX voor de deur stond kreeg via zijn huisbaas nog wel klachten van een buurman (3 huizen verderop) over het klussen op straat, maar die man schijnt elke week wel een paar klachten te versturen, daar tillen we niet zwaar aan.
Verder is er een leuke period radio geplaatst (alleen de zijklepjes ontbreken, daar moet nog een mooiere oplossing voor gevonden worden). En ja, dat was het eigenlijk wel. De relaisset is nog steeds niet geplaatst omdat ik er niets van snapte, maar dat komt binnenkort goed. Over een paar weken is het vakantie en halverwege augustus gaan mijn ouders ook weg. Dan heb ik de garage voor mezelf en ga ik de BX daar eens neerzetten en het eea eraan doen. Het lijstje is gemaakt, misschien bedenk ik nog wel meer. Copy-paste van het BX-Clubforum, dus lekker dubbelop vragen stellen.
- Leidingen behandelen. Op de brug bij de sleutelmeeting bleken de leidingen onder de auto helemaal droog te zijn en op een plekje was al wat oxidatie te zien. Van welk materiaal zijn die eigenlijk? Kan het zijn dat het spul dat erop zat is opgenomen door het metaal? Mijn vader zegt dat het handigst is om ze nu op te schuren, vetvrij te maken, met Corroless behandelen en dan evt. nog Dinitrol (omdat hij er zo gek op is ).
- Thermocontact vervangen. De voorschakelweerstand die eerder voorbij kwam is vervangen op de sleutelmeeting, maar daar hoorde ik dat die alleen de ‘halve’ stand regelt. Zonder die weerstand zou de hard-blazenstand het dus nog wel moeten doen. Bij alle keren warmlopen heb ik die echter niet gezien… De fan zelf is gecontroleerd en doet het nog wel, het thermocontact zou dan overblijven. Wat ik me nu wel bedenk is dat ik bij een warmgelopen motor alles uitzet, en ik hem in elk geval niet bewust op contact laat staan. Dan zou de fan natuurlijk ook uit zijn… Mocht het weer gebeuren dan let ik daar goed op, if not… Prima!
- Relais voor de verlichting inbouwen. Ik heb op de sleutelmeeting uitleg gekregen van Hilko, het blijkt verrassend simpel te zijn. Het mooi wegwerken van de dikke felgele slangen lijkt de grootste uitdaging.
- Om de handgreep van het bestuurdersportier vast te zetten (die heeft een paar mm speling) moet de deurbekleding eraf. Ik ben alleen heel bang om de bevestigingen te slopen. Ik hoorde dat een bepaald soort tang daar handig voor te gebruiken was. Om wat voor tang gaat dat?
- Rails dakraam schoonmaken, aangezien hij (weer) blijft haken. Hiervoor moet de hemel omlaag, nog zo’n eng klusje… Zijn hier nog bijzonderheden/tips voor, naast wat er op Jans site staat?
- Alle dashboardlampjes vervangen. Daarover is al een topic op het BX-forum, dat zal dus wel lukken.
- Ruitensproeierpompjes bekijken en maken/vervangen. Het is een APK-punt, dus dat moet echt gebeuren. Ik heb alleen het oude type, met de pomp in de dop. Is zo’n ding nog makkelijk te maken, of moet ik aan vervanging denken? Ze zijn niet makkelijk te vinden, geloof ik.
- Achteruitrijlicht doet het ook niet. De schakelaar op de bak zelf schijnt verdachte te zijn. Hier weet ik eigenlijk nog helemaal niks van, brand los! Wink
- Filters/vloeistoffen vervangen. Mag ook wel eens…
Als het ding er toch staat kan ik beter direct alles doen wat eventueel moet. Als er tips zijn van dingen waar ik nog meer gelijk naar zou moeten kijken, dan hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
MWH.C schreef:
Verder is er een leuke period radio geplaatst (alleen de zijklepjes ontbreken, daar moet nog een mooiere oplossing voor gevonden worden)
Origineel Citroën, of OEM Philips?
Die kapjes zijn ALTIJD kwijt verdorie…
Scheelt dat je dat soort radio’s die de kapjes dragen nog wel eens tegenkomt, dus de complete radio kopen en de kapjes eraf halen en het restant op zolder kwakken
Btw, Studenten horen op straat te klussen
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ah, die ligt ook nog bij de kringloop aan de Emmastraat, ook zonder zijkantjes , en zonder knoppies…
Die radio is trouwens wel ietsjes nieuwer dan jouw BX hoor, we hebben het bij deze radio al over het tijdperk ZX
Desondanks een wannahave .
Heb je überhaupt nog cassettebandjes in huis?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
MP in de gaten houden, ik mistte 1 kapje, radio erbij gekocht met 2 kapjes voor een paar euro. Die radio bleek nog zgan dus die maar in de bx gezet. En heb zo’n cassette adaptor zodat ik een mp3 speler op de radio kan aansluiten.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Ik ga morgen eens even in m’n oude stock kijken of ik nog van die radio’s heb liggen, vermits ik een car audio zaak heb, zit die kans erin. Dan mogen jullie die hebben , zullen vermoedelijk nog wel klepjes bijzitten. Ik doe met die oude dingen toch niets en als ik een paar mensen gelukkig kan maken ermee…
BX? Omdat ie lekker fout is….
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik vond deze radio qua lekker vierkant ontwerp goed bij het dashboard passen, beter dan al het andere (nog nieuwere) spul dat op Marktplaats e.d. stond. Een paar cassettebandjes heb ik misschien nog wel (met Samson en Gert en smurfenmuziek waarschijnlijk ), maar het idee was inderdaad om voor zo’n adapter te gaan zodat ik mijn eigen muziek kan luisteren.
Bart, als je zulke radio’s/klepjes hebt houd ik me sterk aanbevolen!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
De afgelopen tijd is er een boel gebeurd met deze GT. Mijn vragen heb ik echter beperkt tot het BX-clubforum, want in mijn ervaring gaan anders discussies door elkaar lopen, dubbelop zijn of elkaar juist tegenspreken. Leek me niet handig.
Ik had een klein lijstje gemaakt van dingen die nog moesten gebeuren, het idee was die uit te voeren als mijn ouders op vakantie waren en ik dus de garage voor mezelf had. Lekker rustig in je eentje alles uitzoeken, daar leer je het meest van. Dit ging echter niet zo soepel, in kon nog geen zaak afhandelen of ik kwam ergens niet uit, waarvoor ik weer de kenners op het forum inschakelde. Al met al had ik een aantal zaken half gedaan toen mijn ouders weer terug kwamen uit het zuiden. Als mijn vader me snel weg wil hebben uit de garage, heeft hij geen keuze anders dan mij te helpen! Dat ging een stuk voorspoediger.
- De relais voor de koplampen zijn geplaatst en weggewerkt.
- De achteruitrijlichtschakelaar schoongemaakt. Tsja, toen werkte het weer, dat viel mee.
- De remleidingen onder de auto zijn nog eens schoongemaakt en beter behandeld.
- Het thermocontact is vervangen, de fan draait weer, einde koelingsproblemen. Eindelijk.
- Handgreep bestuurdersportier vastgezet, daar zat iets te veel speling op.
- Aantal dashboardlampjes vervangen, ik zal het in het donker moeten zien om te weten of nu wel alles werkt.
- Ruitensproeier direct verbonden met een extra knop. Knullige oplossing, maar het moest even snel voor de apk, ik durfde de schakelaar niet open te maken. Daar treedt waarschijnlijk veel verlies van spanning op.
- Olie is vervangen, nieuwe bougies en brandstoffilter liggen klaar.
Genoeg gedaan, het niet open schuivende dak laat ik maar even zitten. Daar heb ik veel gedoe mee gehad, en ondanks veel hulp vanaf het BX-forum kwam ik niet verder. Of eigenlijk durfde ik gewoon niet verder te gaan. De hemel is een kwetsbaar, maar groot en onhandig ding om te verwijderen… Prioriteit was nu even de apk, die gisteren afliep. Door de loop van historie gaat mijn vader voor de apk altijd naar een Alfa Romeo-garage, en dat leert hij mij nu ook aan. Hij had dus al een afspraak gemaakt…
Ik verwachtte geen problemen, dus vol goede moed veel te vroeg op weg om snel de dame te laten keuren. Even een auto van de brug af rijden door garagemeneer #1, dan gaat garagemeneer #2 een rondje rijden met de BX. Ik sta te praten met meneer #1 in de werkplaats, wanneer meneer #2 aan komt wandelen. ‘Zegge, je auto viel stil en ging niet meer aan. Ik heb hem twee straten hier naartoe geduwd.’
Oeps… Sorry… Afgelopen zaterdag heb ik ook een rondje gereden om alles weer eens warm te krijgen, het was te lang geleden. Toen viel de motor ook onder het rijden uit. Dáárvoor had ik het ook al eens meegemaakt, op weg naar CitroMobile. Toen, en afgelopen zaterdag, was het op te lossen door wat benzine in de carburateur te spuiten en gewoon te gassen. Vuiltje of zo, dachten we. Dit probeerde ik vanochtend dus weer. De benzine die je in de carb spoot werd snel opgeslurpt, maar daarna viel de motor weer uit. Brandstoftoevoer tot aan de carb was in orde, toch iets niet goed met de carburateur zelf dus, het loopt niet door.
Mijn vader was toch al van plan langs te komen om zijn oude vrienden gedag te zeggen, hij mocht direct aan de slag. We hebben heel wat benzine in de carburateur gegoten, met een enorm rookgordijn en een occasionele steekvlam tot gevolg. Blijven lopen deed de BX echter niet, ‘het iets’ bleef vast zitten. Mijn vader wist de verdenking tot de vlotter te beperken. BX in de hoek geduwd, carburateur eraf geschroefd en naar huis, eens rustig kijken. Ik werd opgeroepen voor mijn werk, dus mijn vader stond er even alleen voor. Toen ik terug kwam van werk zat de carburateur weer in elkaar, mijn vader had e.e.a. versoepeld, iets bijzonders was hij niet echt tegen gekomen. Terug naar de Alfa-garage. Carb erop (vliegt natuurlijk het uiteinde van de gaskabel eraf, gekloot…) en lopen. Geen enkel probleem meer. Wel nog wat rookontwikkeling, maar een stuk minder dan voorheen en te verklaren door het spul dat mijn vader in de carburateur had gespoten.
Even een rondje rijden en het was weg. De garage in, apk gedaan, geen enkele opmerking, klaar. Wat even een snelle apk had moeten zijn werd een hele dag werk… Maar waar het om gaat: De BX mag weer een jaartje!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gefeliciteerd!
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Blijft leuk, dat soort geintjes. Bij mij scheurde tijdens de roetmeting een brandstofleiding finaal af. Snel genoeg opgelost, maar het wekt niet zo veel vertrouwen bij de plaatselijke keurmeester
Maar goed, de GT mag weer een jaartje! Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gisteren de accu weer opgeladen aangezien die na drie weken plat was (blijkbaar zuigt het alarm, maar de accu is gezien zijn maffe laadgedrag ook wel op zijn einde), vandaag een rondje rijden om haar weer wat beweging te gunnen.
Na een halfuurtje rustig rijden maar even doortrekken om dat ook soepel te houden, bleek ze boven de 3000 tpm in te houden. Tot daar was de acceleratie vloeiend, daarboven ging het moeizaam en wisselend. Aangezien de carburateur er vanaf is geweest dacht ik dat er misschien iets verkeerd was afgesteld, dan nu maar niet gassen. Eenmaal thuis noemde ik het even, en mijn vader wilde toch even kijken. Motor aan, stationair is netjes, dan even met de hand gas geven. Bleek op hoge toeren de benzine in de rondte te spuiten…!!! Een slangklem zat simpelweg niet vast genoeg, en met hogere druk erachter kwam de brandstof er tussendoor. Ben ik even blij dat mijn vader direct even wilde kijken, hier had ik niet langer mee door moeten rijden…