Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik snap het idee, heb hem alleen nog nooit gezien.
Kijk maar eens goed: er is maar één enkele knop die je kunt indrukken bovenop je dashboard.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Definieer ‘bovenop je dashboard’ eens. Ik zal wel maf zijn, kan geen knop vinden…
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tijd voor een gebruiksaanwijzing
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oh ja, zoiets bestaat ook nog. Zo’n forum maakt lui. Daarom was ik ook zo trots dat ik die ruit helemaal zelfstandig had vervangen.
Maar goed, in het instructieboekje gekeken. Bij de omschrijving van het dashboard van de 14/16 staat een soort symbooltje van een oog in het dash, en daarbij de beschrijving welke lampjes zouden moeten gaan branden. Dat zou zo’n knop moeten zijn dan. Bij het dashboard van de GT staat zoiets in elk geval niet… Ik weet het echt niet meer. Als XBXG een foto zou hebben met wat hij bedoelt zou het fijn zijn. Zeker weten dat je geen lintmeterdash in je GT had gebouwd?
MWH.C schreef:Definieer ‘bovenop je dashboard’ eens. Ik zal wel maf zijn, kan geen knop vinden…
Ja, je bent maf. (inkoppertje)
Er zit maar één knop bovenop je dashboard.
Bij de ‘normale’ type 1 zit die testknop middenin het dashboard. Aangezien de GT ronde klokken kreeg, werd die knop verplaatst naar een plaats boven het dashboard, tussen de waarschuwingslampjes.
Bij de Digit had deze knop overigens de functie om de dagteller op 0 te zetten.
Ik heb even een foto opgezocht van mijn eigen GT (deze foto is inmiddels 9 jaar oud), en ik heb er een rood pijltje bij gezet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mijn eerste BX (wel type 3, maar dat maakt in principe niet uit) gaf ook vaak die valse melding van te laag koelvloeistofniveau. Die niveausensor schoonmaken bood vaak even uitkomst. Uiteindelijk een nieuwe sensor er in gezet van 10 - 15 euro, en nooit meer problemen gehad. Echt in 3 minuten is die sensor vervangen, stelt niks voor!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
@XBXG: Gelukkig ben ik maf, anders had ik VW gereden.
Maar oooh, dáár zit dat knopje! Verstopt in de verdieping voor het stop-lampje. Pff, honderd keer overheen gekeken… Nou oké, dat wordt een lading nieuwe lampjes halen zo te zien.
@Timo: Oké, thanks voor de tip. Als hij weer onterecht gaat branden maak ik hem één keertje schoon en mocht het dan weer terugkomen dan wordt het dus gewoon een nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Nog vergeten te melden, sinds vorige week maandag heeft ze weer een verse APK. Het kvs-lampje brandt wel weer constant en schoonmaken heeft geen effect, dat wordt dus lekker makkelijk een nieuwe sensor halen.
Aan de apk zat een verhaaltje vast. Ik was die zaterdag op goed geluk langs een via mijn vader bevriende garage gereden om te vragen of ze maandag of dinsdag tijd zouden hebben (daarna zou ik weer weg zijn). Ik moest hem maandag maar neerzetten en dan zouden ze het wel even ergens tussendoor doen. Maandag heb ik dus mijn vader gevraagd om achter me aan te rijden om me mee terug te nemen. Door een aantal verkeerslichten kreeg ik een kleine voorsprong, ik stond naast de auto toen mijn vader de laatste bocht om kwam zweven met de DS. Of stuiteren eerder… De dame lag plat op de grond! Een stukje terug was eerst het dynamolampje gaan branden, toen was de stuurbekrachtiging weggevallen, daarna zakte ze in en het was dus een kwestie van tijd tot de remmen het zouden begeven.
Ik ga proberen e.e.a. uit te leggen, maar ik weet de klepel niet te hangen dus vergeef me mijn fouten. Mijn vader dook onder de motorkap en voelde dat de v-snaar verdraaid kon worden, hij concludeerde dat de krukaspoelie niet meer vast zat. Hij hoopte op een losse moer en dat aandraaien het zou verhelpen. Hij had even geen zin om zelf te sleutelen zonder middelen, dus dat mochten ze bij de garage maar zoeken. BX en DS dus achtergelaten, en nadat de garage nog even van onze aanwezigheid gebruik had gemaakt om een auto op te halen, kregen we een leenauto mee. Die heb ik een paar uur later weer omgeruild voor de BX, toen die goedgekeurd was. Later op de dag werd mijn vader gebeld, de moer zat inderdaad los maar was niet aan te draaien… Om de zooi te vervangen moet de halve neus uit elkaar, en aangezien dat een kostbare grap zou worden wilde mijn vader dat zelf doen. Maar een DS zonder druk op het systeem krijg je niet zomaar thuis zonder geschikte oprijwagen/aanhanger, die bleef dus nog even staan. Van mijn moeder heb ik inmiddels gehoord dat mijn vader met een vriend de DS toch thuis heeft gekregen op eigen kracht. Iets met blokjes om haar omhoog te houden, hoe ze het met remmen hebben gedaan weet ik niet en wil ik denk ik ook niet weten… Mijn vader heeft dus weer een extra spoedklus op zijn klussenlijst gekregen, zo wordt die lijst nooit korter..
Geluk bij een ongeluk was wel dat het nu slechts enkele kilometers van huis gebeurde, terwijl de DS net een maand en ruim 4000 km in Frankrijk en Spanje had gereden (waarvan pascalvm en ook hogervp kunnen getuigen )...
Terug naar de BX: Die staat nog steeds bij mijn ouders. Ik ben even te druk met leren voor herkansingen…
Van harte met de verse APK!
Brandt jouw kvs-lampje continu, of lukraak wanneer het lampje daar zin in heeft? En brandt het stoplampje tegelijkertijd?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Continu, inclusief stop-lampje. Niveau is perfect, daar ligt het niet aan. Gewoon brakke sensor dus.
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Of een brak draadje (!)
Hmm, dat is dus nog erger dan bij mij. Bij mij gaan beide lampjes zomaar ineens branden, om een tijdje daarna weer uit te gaan. Op volstrekt willekeurige tijden. Ik lees hier wel of het vervangen van de sensor in de radiateur alles oplost.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat kan inderdaad ook nog, Hilko. Dat zou ik een stuk minder leuk vinden…
Ik ga het over x weken wel proberen, wanneer ik weer bij mijn ouders ben en tijd heb om aan de BX te prutsen. LHM moet ook nog steeds ververst worden…
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
In de nacht van dinsdag op woensdag heeft het goed gevroren hier in Twente, maar toen stond de BX gelukkig net een paar uurtjes op stal. Sinds de vorige post hier is er wel het e.e.a. gebeurd.
Voor degenen die het interesseert: Het probleem van mijn vaders DS bleek de nokkenaspoelie te zijn, waardoor de riemen niet meer meedraaiden. Zo hoort het en zo was het. De vertanding was compleet weggesleten…
Terug naar de BX. De kvs-niveausensor heb ik meerdere keren goed schoongemaakt, geen effect. Daar moet dus gewoon een nieuwe in komen. Is inderdaad nog niet gebeurd, ik heb hem afgekoppeld en daardoor heb ik niet meer dat rode lampje als reminder… Ik rijd ook weinig, dan denk je er niet aan.
Wel heb ik intussen de lhm eens vervangen. Dat had bepaald niet de kleur die het hoort te zijn. De filters zagen er helemaal fijn uit:
Ik kan het me verbeelden, maar direct na het vervangen voelde ze al soepeler aan. De voorkant kon ik ineens induwen zonder er met mijn volle gewicht op te gaan hangen. Helemaal soepel is het nog steeds niet, maar dat zullen de veerpoten zijn. Die zorgen er ook voor dat ze bepaald niet soepeltjes opstijgt, de oude dame… FILMPJE.
De bougies heb ik ook maar eens vervangen, die had ik toch al liggen. Eén van de oude bougies kwam eruit met een heleboel zand in het schroefdraad. Raar, lijkt me niet goed… Maar goed, soort van schoongemaakt en de nieuwe ging er soepeltjes in met wat grafietvet.
Een tijdje later ging ik de GT wassen, en bedacht ik ineens dat ik bij Jochem eens voor de deur aan mijn koplampglazen had staan trekken, wat hij me ontraadde daar te doen aangezien ik nog een stuk moest rijden. Hij is zo slim. Daarna had ik er nooit meer aan gedacht natuurlijk, maar nu weer wel. Dus even duwen, trekken, en daar had ik het koplampglas in mijn handen. De binnenkant was al aangetast door vocht wat in de behuizing was gekomen, en met mijn stomme kop heb ik het nog verergerd door er even een doekje over te halen.
Dan maar wat kit gepakt en het glas er weer op geplakt, het moet maar even. Het andere koplampglas kreeg ik niet makkelijk los, die laat ik nog even zitten. Als ik door het glas koekeloer is daar echter ook aantasting van het glimspul te zien, dus helemaal waterdicht is hij niet. Ik ga rustig rondkijken naar een paar andere koplampen denk ik. Alle BX koplampen zijn hetzelfde, denk ik?
Op weg naar de stalling ging de teller over de 95.000 km. Het zal in feite wat meer zijn aangezien de teller een tijdje heeft geweigerd, maar het is toch leuk om een rond getal te zien.
Tot het nieuwe seizoen staat de BX weer in een oude schuur op de boerderij van de ouders van mijn huisgenoot. Ik dacht haar nog even te wassen voor ik haar binnen zou zetten. Even een afslag verder gereden om af te spoelen. Eigenlijk was ze helemaal niet zo vies. Dan weer een dorpje terug, even binnendoor. Maar ja, oogstseizoen in Drenthe. Toen ik bij de stalling kwam was de BX viezer dan voor het wassen, 5 km terug…
Ik heb trouwens weer eens een to-do-list gemaakt:
- Gaskabel (gaat niet altijd soepel, stationair blijft te hoog hangen en als je dan het gaspedaal aantikt zakt het stationair)
- KVS-niveausensor (nieuwe halen en plaatsen)
- Toerenteller (is dood)
- Speaker LV (gaat aan-uit bij hobbels)
- Kentekenverlichting achter (1/2 doet het niet)
- Schuifdak (is hier eerder behandeld, gaat nog steeds niet naar achter omdat ik de hemel er niet uit durf te halen… )
- brandstofslangen (uit voorzorg vervangen)
- riemen (uit voorzorg vervangen)
- lampjes dashboard (gewoon een keer alles vernieuwen, ik word gestoord van wat er wel en niet uitvalt)
- koplampen (zie verhaaltje hierboven)