Totaal aantal Berichten: 1803
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ernstig hoe weinig ik hier post. Maar dat valt wel ongeveer samen met hoe weinig ik aan/met de BX doe…
Vorig jaar begin oktober heb ik bij CitroVille in Borculo de distributieriem laten vervangen. Was achteraf gezien nog niet echt nodig, maar beter is om zeker te zijn van je zaak. Ook heb ik Dibert gezegd dat hij mocht proberen om de carburateur beter afgesteld te krijgen. Ik was zo onderhand wel aardig moe van het schommelen in de toeren dat af en toe optrad. Die handschoen heeft hij opgepakt, daarna liep de BX warm prima. Koude starts vond hij in oktober wat minder leuk, maar dat ligt aan de automatische choke waar weinig automatisch meer aan is. Eerste paar bochten remmen op de handrem en voet op het gas houden dan maar (heel-toe lukt me nog niet echt), na een km is hij warm genoeg om zelf te blijven lopen. Intussen kwam Dibert nog een behoorlijk ver aangetaste stekker tegen (zie foto), die heeft hij uit eigen beweging maar vervangen.
19 november was de BX naar de winterstalling gegaan. Wegens studiedrukte en om mezelf zo min mogelijk afleiding te bezorgen heb ik hem drie weken geleden pas opgehaald. Mijn medehuurder Kees (Visa GTI 115 hier) was zo aardig geweest om de accu voor de zekerheid vast aan de lader te leggen (hoewel hij nog genoeg spanning leek te hebben). Ook wilde hij wel aanwezig zijn op het moment dat ik de BX zou komen halen. Dat geeft een fijn gevoel, weten dat er iemand is met verstand van techniek mocht het tegen zitten.
Echt nodig bleek het niet, ik hoefde niet eens bijzonder lang door te starten en de BX liep direct perfect. Het weer die dag zal eraan bijgedragen hebben dat hij zelfs met ‘koude’ motor netjes ronddraaide zonder extra gas nodig te hebben. Even stoffig op de foto gezet, daarna de hogedrukspuit erop zodat ik nog wat kon zien door de ruiten en gáán. Dat weekend ook even naar mijn ouders geweest met de BX, de eerste 400 km van dit jaar zitten erop. Daarna heb ik toch even voorrang gegeven aan de laatste loodjes van dit jaar voor de studie, meer dan een klein rondje afgelopen woensdag heeft hij niet gedraaid. Morgen naar Winterswijk naar ‘Klassiekers op de Koffie’, dan mag hij weer.
My Citroën BX 19 GT 1984 by Milan, on Flickr
En ja, die bumpers… Ooit, als ik burger ben en geld heb. Hij rijdt er niks minder om.
Wat is zo een rode GT toch mooi!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Leuke kleinschalige meeting in Winterswijk gisteren trouwens. Naast wat duurder spul konden we een leuk hoekje inrichten met 1984’er Citroëns, allen toevallig uit Enschede.
Oh ja, ik had trouwens twee weken terug met mijn vader weer even naar het schuifdak gekeken. (die gaat niet naar achteren open). Met wat gepruts werd het mogelijk om tussen de hemel en het dak te koekeloeren, daar was duidelijk zichtbaar dat het isolatiemateriaal deels naar beneden is gekomen en verhard is. Dat blokkeert het schuifdak. Lange voorwerpen ertussen douwen was niet voldoende om de isolatie de verwijderen, je komt er niet goed bij en het spul is te hard. Óf de hemel moet er dus alsnog uit (wat ik eng vind, die zit geklemd tussen de deurrubbers dacht ik), óf we moeten het dakraam zelf eruit schroeven zodat je er beter tussen kan komen, zonder een hoek te maken.
Maar voorlopig ben ik niet bij mijn ouders, dus kan/ga ik ook niet klussen. Op straat zonder gereedschap werkt toch niet, dan wacht ik wel gewoon tot pa’s garage even beschikbaar is.
Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bumpers zijn heel gemakkelijk weer op kleur te krijgen.
Met Riwax PVC coating. Wonderspul!!!
Er zijn verschillende topics over op het forum.
Product is moeilijk verkrijgbaar, misschien kan Riwax Ned. in Kampen je verder helpen.
Totaal aantal Berichten: 1800
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
In duitsland wel ....
http://riwax-shop.de/index.php?id_product=399&controller=product
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dit is wel echt wit hoor, het lijkt me heel sterk dat de originele kleur nog terug te halen is. Maar toegegeven, ondanks heel veel aanraden heb ik Riwax nog steeds niet geprobeerd. Ik zou daarvoor eens langsgaan bij forummer bossinkje bij mij in de buurt, om even een hoekje uit te proberen, maar dit heb ik tot nog toe verzuimd…
- GS/GSA Break Cottage
Je zult opkijken van het resultaat.
Met een föhn kan je de kleur ook behoorlijk goed terug krijgen.
Dat is het ‘voordeel’ van het gekleurde PVC, door warm te maken komt de kleur weer naar boven.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
- GS/GSA Break Cottage
Da’s ook een goede tip.
Misschien zijn fohn en Riwax een goede combi
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Föhn/Verfbrander was ik ook nog van plan inderdaad, en vervolgens Riwax om het langer mooi te houden. Kan idd een goede combinatie zijn.
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
En voor het eerst een tweejarige apk te pakken.
Lampje kentekenverlichting vervangen en de stuurhuishoezen moesten vastgezet worden. Verder snapte de keurmeester het grootlicht en de ruitensproeier niet, maar dat was simpel te verhelpen.
Het lijkt erop dat de BX over anderhalve week een stukje Duitsland in mag, zijn eerste fatsoenlijke (=meerdaagse) buitenlandtrip sinds ik hem uit Frankrijk gehaald heb. Ik heb nu al zin om leuke weggetjes op te zoeken.
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
De BX is alweer een maandje de stalling uit en heeft al twee tanks leeg gereden. De eerste iets te snel (1 op 9), want bewust veel hoog in de toeren gereden en geaccelereerd, in een poging om de tweede trap van de carburateur schoon te blazen. Dat werkte in het verleden wel eens, nu heeft het telkens geen effect. Daar ben ik dus maar mee opgehouden.
Het probleem: lage toeren gaan prima, tussen de 2500-3000 toeren begint hij merkbaar in te houden. Als ik constant in dat gebied rijd (op de snelweg) en ik geef ineens vol gas, dan houdt hij een kleine seconde in, geeft daarbij een rookwolk uit de uitlaat en gaat dan pas in toeren stijgen. Als dit effect eenmaal optreedt gaat het dezelfde rit niet meer weg, maar het kan zomaar de volgende keer dat ik de BX pak weer terug zijn. Afgelopen vrijdag ging 150km goed, en ineens was het weer terug. Zaterdag deed hij het weer 150km prima, en daarna weer moeilijk.
Vervelend, ik dacht na vorig jaar nu eindelijk van carburateurgezeik af te zijn. Ik hoop echter nog steeds dat het wat vuil/gom in de benzine is en dat het vanzelf verdwijnt. Om eventuele effecten in de toekomst te voorkomen ga ik er een carburateur cleaner in gooien, en voor een lange (winter)stalling zal ik voortaan een petrol preserver in de tank doen om gomvorming te voorkomen.
Tot zover het kopje carburateur, nu terug naar het rijden. Als hij niet gek doet rijdt de BX namelijk helemaal heerlijk! Voor komend jaar staat in elk geval wat normaal onderhoud op de planning, dat heeft vorig jaar namelijk stilgelegen. Ik heb al een prettig dingetje afgevinkt: de ruit RV. Die kwam namelijk scheef omhoog en sloot niet goed, om bovenin een ‘takketakketak-geluid’ te maken. Op de BX Club facebookpagina had XBXG eens om advies gevraagd voor hetzelfde probleem, daarbij werd snel richting geleiders gewezen, die verrot zouden zijn. Nu kon ik me werkelijk niet voorstellen dat die doorgerot zouden zijn, terwijl er verder geen spat roest aan mijn BX zit, voor mezelf had ik dat afgestreept. Maar hoe kon er dan wel speling in komen?
Geen idee eigenlijk, dus op zoek. Gewoon alles loshalen en kijken waar het verkeerd gaat. Deurbekleding eraf (twee klemmetjes gesloopt, grrr), gaten in de isolatie snijden en kijken maar. Hoewel, eigenlijk kan je bijzonder weinig aan het raammechanisme zien door die kleine gaatjes. Motor en geleiders zaten in elk geval muurvast, die waren het niet. Ergens na de motor kwam er speling in het mechanisme. Om het goed te bekijken heb ik toen maar alles uit elkaar getrokken. Nog voor ik alles goed en wel los had gehaald om uit de deur te trekken, donderde het hele mechanisme al in elkaar. De boosdoener leek me duidelijk:
Het ‘ding’ waar de veer mee vast zit was aardig vervormd. Dat bovenste stukje hoort een rechthoek te zijn, maar was een wokkel geworden. Ik heb werkelijk geen idee hoe zoiets kan gebeuren. Zal die veer zo strak gespannen zitten dat zoiets in de loop van de tijd kan gaan werken? Oorzaak van het basisprobleem leek me dat door de rare verbinding de veer minder strak/los zat, waardoor de ruit meer speling kon gaan vertonen. Ach, ik heb eigenlijk nog steeds niet echt in mijn hoofd hoe dat hele mechanisme nu werkt.
En toen zat ik met een kapot mechanisme en een ruit die los in de deur hing. Die ruit heb ik als een echte beunhaas vastgeplakt met duct tape, zo dacht ik wel even wat tijd te rekken. Maar enkele dagen later kwam ik thuis en zag ik de BX voor de deur staan, zonder raam. Stress! Niks weg uit de auto gelukkig, blijkbaar woon ik in een fatsoenlijker buurt dan dat ik zelf wel eens denk. Het raam was gelukkig nog heel, die lag onderin de deur.
Ik had eerder al Garage80 gecontacteerd om een raammechanisme te kopen, maar zij hadden me aangeraden om toch eerst de oorzaak op te zoeken voor ik onderdelen op voorraad ging leggen. Ik dacht wel even te wachten tot CitroMobile, maar zeker na het gevallen raam voelde ik me steeds minder prettig bij de duct-tape-oplossing en wilde ik het zo snel mogelijk gerepareerd hebben. Dus toch maar een raammechanisme besteld en op laten sturen. Niet naar huis, maar naar Haarlem, waar ik afgelopen weekend was, om het qua planning extra lastig te maken. Dat ging gelukkig goed, het pakket kwam zaterdag binnen. Toen was ik nog een rit met de autoclub Elk Merk Waardig aan het maken, met duct tape op de ruit dus.
Zondag tussen de buien door het nieuwe mechanisme in de deur gezet. Enig gevloek verder omdat je nergens bij kan in zo’n deur zat het erin, en het werkt! Een beetje trots ben ik wel, zoals de goede lezer van dit topic is opgevallen ben ik bepaald geen sleutelheld.
Voordat deze raamsoap startte heb ik ook nog even de verfbrander van mijn vader geleend toen ik daar op bezoek was, om te testen of de bumper weer kleur krijgt van verhitten, zoals Marviin hierboven aangaf. Omdat ik bang was de lak te beschadigen had ik de bumper maar even van de auto getrokken. Ik had weinig tijd doordat er gaandeweg steeds meer bezoek langs kwam voor mijn moeders verjaardag, maar ik moest en zou even een hoekje proberen. Zie de linker- vs. de rechterzijkant:
(De 2CV heeft mijn vader trouwens gisteren verkocht, die is naar een handelaar in Duitsland gegaan. De Acadiane staat nog te koop. Het wagenpark moet wat uitgedund om meer tijd te krijgen auto’s die nu al jaren stil staan.)
Het werkt! Het kost alleen veel tijd, en je moet voorzichtig zijn om het gelijkmatig te verhitten. Daar ga ik dus nog eens een dag voor inplannen. Wel een zonnige dag, een bumper föhnen moet wel leuk blijven.
edit: Verdulleme, vergeet ik bijna het hoogtepunt van het verhaal!
200 km rijden op de snelweg, en geheel toevallig kwam de ton precies bij een parkeerplaats, dus ik kon even rustig een foto nemen.
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo zeg, die bumper is bijna wit! Daar ga je een hoop eer van je werk krijgen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Daar zal de BX enorm van opknappen
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Die bumpers zijn echt heel hard gegaan inderdaad. Bij aankoop 5 jaar geleden waren ze nog perfect, omdat de auto altijd binnen had gestaan. Bij mij staat hij (‘s zomers) buiten, de zon doet het geen goed…
Op de foto’s bovenaan deze pagina, van een jaar oud, lijkt de bovenkant van de achterbumper nog een beetje kleur te hebben. Die is dus in een jaar helemaal verdwenen…
We gaan het zien. Ik zoek er wel een lekkere weekenddag voor uit. Voor het ICCCR moet ik het in elk geval gedaan hebben is mijn doel.