33 van de 35
« Eerste  < Vorige 31 32 33 34 35 Volgende > 
   
MWH.C’s BX 19 GT
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 10 augustus 2016 10:39 AM
  [ # 481 ]

Blij dat het opgelost is, ik heb daar ook eens mee zitten sukkelen, koppeling, drukgroep en alle bijhorende zaken vervangen en nog steeds deed hij soms moeilijk om de juiste versnelling te vinden. Citroen opperde om de versnellingsbak te vervangen, maar de oplossing bleek uiteindelijk te zitten in de plastic dopjes waarin de stangen van het schakelsysteem scharnieren, voor een paar euro nieuwe dopjes gekocht en binnen de kortste keren was het probleem verholpen. De dopjes zorgen dat de bolkoppelingen mooi soepel scharnieren maar toch niet te veel afwijking toestaan en bij mij waren die zover versleten dat de stand van de versnellingspook niet meer mooi uitkwam met het schakelpatroon.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 26 augustus 2016 12:28 AM
  [ # 482 ]

Even mijn vraag inleiden: Ik wil eigenlijk een trekhaak voor de BX, als bescherming en om misschien ooit te gebruiken. Maar dan ben ik wel direct zo’n idioot dat ik voor mijn Franse auto zo’n lelijke Franse trekhaak wil. Die moet ik dus meenemen van vakantie. Voordat ik met de verkeerde thuis kom:

- Zijn alle BX’en voorbereid op een trekhaak, ook de vroege GT?
- Zijn er nog verschillende typen haken? Break/berline denk ik?
- Is er nog meer waar ik op moet letten?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2016 07:57 AM
  [ # 483 ]
Bart CSD schreef:

Blij dat het opgelost is, ik heb daar ook eens mee zitten sukkelen, koppeling, drukgroep en alle bijhorende zaken vervangen en nog steeds deed hij soms moeilijk om de juiste versnelling te vinden. Citroen opperde om de versnellingsbak te vervangen, maar de oplossing bleek uiteindelijk te zitten in de plastic dopjes waarin de stangen van het schakelsysteem scharnieren, voor een paar euro nieuwe dopjes gekocht en binnen de kortste keren was het probleem verholpen. De dopjes zorgen dat de bolkoppelingen mooi soepel scharnieren maar toch niet te veel afwijking toestaan en bij mij waren die zover versleten dat de stand van de versnellingspook niet meer mooi uitkwam met het schakelpatroon.

Als ik even mag inbreken, waar heb je die plastic dopjes besteld?
Voor zover ik weet is het geen officieel verkrijgbaar Citroen onderdeel?
Van CX worden ze geloof ik wel nagemaakt, maar is dat dezelfde maat?

 

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 augustus 2016 09:29 AM
  [ # 484 ]

Goh dat is jaren geleden, ik heb die toen van een bevriend Citroendealer gekocht. Ik wil wel eens kijken of we daar nog een partnummer van hebben, maar ik heb ook eens een complete schakelstang-set besteld, kostte niet veel en daar zaten die ook bij. Misschien kan je ze ook vinden bij een firma als IMES België. Die leveren alle soorten bevestigingsmaterialen, lagers enz… Je kan die vinden in Hasselt, Belgie. Vorig jaar had ik regelbare stangetjes nodig om een carburator te herstellen en toen heb ik alles gevonden in een speciaalzaak voor telegeleide-autootjes. Die hadden ook zeer veel keuzen in van die bolkoppelinge en toebehoren.  Maar ik kijk straks wel even of we een partnummer hebben.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 26 augustus 2016 02:37 PM
  [ # 485 ]

Trekhaak bevestigingspunten zijn op alle BXen hetzelfde
Alleen break en berline hebben verschillende lengte aan trekbalken
Zonder de trekbalken zou ik er geen flink beladen aanhangers achter hangen maar een vouwwagentje of fietsendrager kan dan nog wel

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 31 augustus 2016 11:41 AM
  [ # 487 ]

@ H@ns,

voor welke versie zoek je ze ? Een aantal schakelstangen zijn nog leverbaar, daar zitten die dopjes in. Bij een paar versies zijn ze los leverbaar geweest maar staan ze nu als niet meer leverbaar aangeduid. Als je even doorgeeft welke motorinhoud en benzine of diesel kijk wel even welk de bestelnummer was. Wellicht heeft iemand die nog wel liggen. In de Citroencomputer vinden we vier verschillende stangensystemen. Meestal heb je nummer 2430 20 nodig.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 04 september 2016 01:43 PM
  [ # 488 ]

Inmiddels terug van vakantie, die trekhaak komt ooit nog wel. Er lag er geen in de buurt/op de route. Ik houd mijn contacten in Frankrijk on the lookout. Ik zie het tweede linkje hierboven het meest langs komen, dus daar gok ik maar op.

Laat ik voorop stellen dat de BX het de 3600 km van de vakantie prima vol heeft gehouden. Foto’s volgen. Er zijn echter wel wat aandachtpuntjes opgedoken die allemaal echt nodig aandacht behoeven. Ik zal ze één voor één behandelen zodat er geen discussies door elkaar gaan lopen.

Puntje 1 is waar ik me momenteel het meest aan erger, aangezien je die constant bemerkt bij het rijden. Ik zag het voor het eerst de laatste dag van de vakantie. Iets flikkerde beneden in mijn zicht, maar het was telkens zo kort dat ik niet zag wat het was. In een iets langere tunnel deed hij het weer, lang genoeg om vast te stellen dat het om het oliepeilmetertje gaat. Dus níet het rode lampje, maar het metertje dat normaal gesproken alleen brandt direct bij het starten.

Later viel me op dat synchroon met het flikkeren van dat metertje de ventilatie ook harder gaat blazen. Het lampje gaat maar heel kort aan (variërend van nauwelijks zichtbaar tot een seconde ongeveer, eens in de paar minuten), de ventilatie blijft echter wat langer hard blazen.

Gisteravond viel me een derde elektrisch effect op, die het meest vervelend is voor mijn medeweggebruikers. Ik reed in het donker, en toen viel op dat de verlichting hetzelfde doet als de ventilatie: Hij gaat tijdelijk harder branden. Af en toe moet het voor medeweggebruikers net hebben geleken of ik lichtsignalen gaf.

Oh, laat ik bijna vergeten dat de BX ook nog nauwelijks merkbaar inhoudt als deze kermis optreedt. Ik heb geen logica kunnen ontdekken in wanneer het optreedt. Soms knippert het metertje vier keer in tien seconden, daarna kan het zomaar tien minuten niets doen.

Om alle (misschien) zijdelings relevante informatie te geven: Op een gegeven moment dacht ik iets van warm plastic/rubber te ruiken uit de ventilatie. Gestopt, ik kon niet vinden waar het precies vandaan kwam. Wel hoorde ik een zacht geknetter/geborrel uit de accu komen. Die is van 2009, zou eens kapot kunnen zijn, temeer daar hij vaak genoeg is ontladen. Maar hij levert nog braaf 12,7V en de dynamo laadt met 14,2V geloof ik. De riem om de dynamo zit knetterstrak, die slipt niet. Het slippen van de HD-riem kan er in mijn ogen weinig mee te maken hebben.

Dus… Een onregelmatig optreden elektrisch dingetje waardoor het lijkt alsof de BX ‘stroom kwijt moet’, lampje dat niet hoort te branden gaat branden, ventilatie en licht gaan harder. Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 september 2016 05:32 PM
  [ # 489 ]

Het leest als een massa-sluiting of juist een hele slechte massa. Kan zelfs die van de accu naar het chassis of de motor zijn. Worden je accupolen ook heet?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 september 2016 06:48 PM
  [ # 490 ]

Slechte massa naar de dynamo, defecte spanningsregelaar , als je een dynamo hebt met een aparte IGN contact naar de L (lamp) aansluiting kan het ook zijn dat die IGN geen goede spanning staat: De regelaar in de dynamo regelt bij opde spanning op IGN die via het contactslot komt.
Dat geknetter/borrelen uit de accu komt door overladen, de dynamo maakt dus soms/vaak meet dan 1.2 volt… Dat gaat je odd een accu kosten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 september 2016 07:09 PM
  [ # 491 ]

Die ING aansluiting heeft een bx niet, maar vaak wordt dit soort gedoe veroorzaakt door een slechte dynamo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 04 september 2016 07:53 PM
  [ # 492 ]

Bedankt voor jullie reacties!

@Hilko: Niet aan gevoeld, zal ik na de volgende rit doen. Massa was ook waar mijn vader over begon ‘omdat dat bij BX’en vaak gedoe was’.

@citroensmgz: Ik dacht dat de laadspanning van een dynamo rond de 14V hóórt te zijn, niet strak 12?

@waterman: Maar van dynamo naar accu heb je toch nog de accu als ‘tussenstation’, die zou moeten zorgen dat de diverse stroomverbruikers hun juiste lading ontvangen? Of, heel plastisch verwoord, zit de accu nu zo vol dat hij overstroomt en de lading direct doorduwt naar verbruikers?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 september 2016 09:53 PM
  [ # 493 ]

Bij een dip zal de accu wel wat kunnen opvangen.

Maar als de dynamo een piek spanning geeft zal dat door je hele systeem gaan…
Gezien je al aangeeft dat je kachelfan harder gaat draaien Wink

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 september 2016 04:38 PM
  [ # 494 ]

Oké, bedankt. Dan is de dynamo blijkbaar verdachte nummer 1. Die is een paar jaar geleden al vervangen door een dynamo die mijn vader nog op de plank had liggen toen de vorige dynamo niet meer laadde. Die oude (originele waarschijnlijk) dynamo heb ik nog. Handigste stappenplan lijkt om die te laten reviseren, dan is de BX nog te gebruiken met gekkigheidjes en kan ik ze omwisselen wanneer de oude klaar en zgan is.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 september 2016 07:43 PM
  [ # 495 ]

Ik zou niet gaan rijden totdat je uitgesloten heb of er piekspanningen zijn…

Overigens zou ik even rondkijken wat een nieuwe dynamo kost vs een revisie.

Profiel  
 
 
33 van de 35
« Eerste  < Vorige 31 32 33 34 35 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook