C35 - Trillen bij 80km/uur
gb-vanuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 05 juli 2011 09:08 AM

Mijn C35 (Diesel, 1983) begint bij ca. 80km/h te trillen. Als ik iets doortrek naar 85km/h (veel harder gaat ie ook niet) dan verdwijnt het trillen weer.

Ook slijt de band van het rechter voorwiel aan de buitenzijde veel sneller.

Ik heb het idee dat die twee dingen misschien met elkaar te maken hebben.

Iemand een suggestie?

Alvast dank, Ruud

Verknocht aan een tot kampeerbus omgebouwde C35 uit 83.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 juli 2011 01:56 PM
  [ # 1 ]

Je zou de voorwielen eens kunnen laten controleren op onbalans?

Bij mijn C32 slijt de rechtervoorband aan de buitenzijde ook altijd iets sneller dan de rest… Ben er nog niet uit wat de reden is, misschien neem ik bochten naar links wel veel sneller dan naar rechts…?! Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 05 juli 2011 03:19 PM
  [ # 2 ]

Uitlijning wel OK? nooiit met een rotklap tegen een stoeprand aangeklapt?

Wil jullie bus echt niet harder dan 90?
Onze RD loopt sowieso 110 gulp (en dan durf ik niet harder…)

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 05 juli 2011 06:30 PM
  [ # 3 ]

controleer de speling eens op je stuur-delen,spoorstang-kogels zowel wielzijde als stuurhuiszijde
wat nog al eens voor komt ,is speling op de geleide-bussen van de tandheugel
dit controleer je door de auto voor, met beide wielen van de grond te krikken en vervolgens aan de wielen te “roppen”
als er veel speling op zit , zie je de tandheugel op en neer gaan [je hoort het ook wel]

uitlijnen dient te gebeuren onder volledige belading [ dus totaal 3500kg}

meest simpel is natuurlijk eerst even uitbalanceren
heb je links en rechts wel de zelfde banden-maat ?  Surprisedops:


                    salut

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 juli 2011 04:59 PM
  [ # 4 ]

Hoe het ook is - een C35 hoeft niet te trillen. Ga er inderdaad maar van uit dat dit trillen de reden van de ongelijke slijtage is. Voorvoetjes van de vloer en speling checken kun je makkelijk zelf doen. Lijkt mij een goed begin. Succes.

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 04 augustus 2011 10:59 PM
  [ # 5 ]

Kan ook goed komen door versleten assen, de tripiode koppeling is kwetsbaar. Als de ashoezen lek zijn kan je ervan uitgaan dat dat het probleem is.

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 19 augustus 2011 04:02 PM
  [ # 6 ]

Beste Ruud,

bij mijn vorige c35 heb ik ook regelmaatig een sterke trilling gehad. de citroengarage gaf als tip destijds inderdaad hoezen tripoiden los maken er voor zorgen dat er voldoende vet in zit. Optie is om even de assen onder de wagen uit te halen, 7 boutjes zo gedaan, en even te kijken of de tripoides niet zijn ingeslagen. Als dat zo is zet de linker as rechts en de rechter as links. Waarschijnlijk trilt hij dan alleen nog maar als je hard achteruit rijdt.

Groetjes, Tonie

C35 FOREVER

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook