1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5 wordt te klein?? inruilen op C8?
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 06 juli 2011 10:29 PM

Hallo allen,

Eerst het slechte nieuws, onze C5 2.HDI moet eruit, dit komt dan wel weer door goed nieuws, onze 4e aap is onderweg. Heb nog even, hij is gepland in Januari 2012.

We willen gaan voor een C8 (misschien een 807, maar de “kont” vind ik niet zo mooi.
Het plan is dat ik ik met onze C3 1.6 16V heen en weer cross naar mijn werk (90 km/dag).

Hierdoor zal de C8 weing gebruikt worden, den <10000km jaar.

Ik heb geen ervaring met deze wagen, ik zie ze ook niet zo veel.

Gezien het geringe gebruik is een diesel uitgesloten, jammer van het koppel onderin maar ja…

Een 3.0 V6 kan dan denk ik wel, is denk ik de vertrouwde motor die PSA al lang gebruikt en dus betrouwbaar???

Heeft iemand zinnige reden om een dit (of juist niet) aan te raden, andere motor wellicht?

Ben wel aan t zoeken, ze zijn dun bezaaid

Groet,
Paul

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 12 juli 2011 10:33 AM
  [ # 1 ]

Hoi Paul ,

Alvast proficiat met jullie aanstaande ouderschap !

Daar Belgie een dieselland is heb ik grotendeels enkel ervaring met HDi C8-en en die is niet erg positief helaas , redelijk wat problemen met elektronica die op andere c-modellen schijnbaar niet voorkomen. Vaak problemen met roetfilters en EOLYS vloeistofinjectie , knappende distributieriemen door het hoge gewicht (citroen heeft de voorgeschreven 160.000km van een 2L HDI eerst verlaagt naar 120.000km en daarna naar 80.000km)

Het hoge gewicht is iets waar je rekening moet mee houden , een doorsnee C8rijder komt met een set banden (zelf de michelins die voor monovolume’s zijn ontwikkeld) slechts 40.000km toe. We hadden 1 LPG C8 (2L respectievelijk) en die had een aardig verbruik van +/- 16 - 17L/100km. Ik weet trouwens ook niet wat je plannen zijn , maar een gewone trekhaak past niet meer als je een reservewiel LPGtank wilt (tank is net te breed om tussen de vorken van de trekhaakbalk te passen) Een C8 is ook niet echt zuinig op gewrichten en lageringen in de voortrein , stuurgewrichten en draagarmrubbers zijn geliefkoosde doelen van slijtage , ik heb zelfs bij een bepaalde serie (diesels) een hoop voorwiellagers moeten monteren.

Hou er ook rekening mee dat een 3L V6 een prachtmotor is maar dat aan een ‘gewone’ C8 motor werken voor een monteur al horror is vanwege beperkte toegankelijkheid , ik kan mezelf niet inbeelden dat het een pretje is om aan zo’n ding te werken en dat de uurloonkosten kunnen gaan doorwegen.

Een echt alternatief is er helaas niet denk ik , misschien een 7-zitter C4 picasso ? Iets minder aantrekkelijk maar toch mogelijk de peugeot partner die verkrijgbaar is in 7zits ?

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 16 juli 2011 04:10 PM
  [ # 2 ]

of, als je voor echt veel ruimte gaat, een Jumpy met 8 of 9 plaatsen.
Dan begin je wel echt op een busje te lijken, maar ik vind de Jumpy veruit het meest “normaal” ogende busje. Overigens redden wij het met onze 5 kids goed in een C8.

Op autotrack is voldoende keus; ik kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken, maar ze kosten niet al te veel; vanaf ca. 6000 euries heb je al een C8.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43351
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2011 04:23 PM
  [ # 3 ]

En dat is niet zonder reden. De C8/807/fiat/lancia scoren al jaren slecht in de pechstaten en uit ervaringen die ik met die dingen had toen ik bij de anwb werkte kan ik je melden dat al die horrorverhalen die je her en der leest behoorlijk kloppen…  De afwerking van die auto’s is hopeloos. Afbladderende handgrepen, megadun plaatwerk, “leer” (of iets wat erop lijkt…) op stuurwiel laat los, gammele stoelen en vergrendelingen van die krengen, dashboard wat rammelt en kraakt, low-budget plastic op de middenconsole en ga zo door…. Electrische storingen aan de lopende band, hoge slijtage van remmen en ophanging, koppelingen en vliegwielen die gaar gaan ( vooral bij de HDi’s)..versnellingsbakken die vroegtijdig sterven..

Ik zou zo’n ding privé absoluut niet durven te rijden, wetende wat er allemaal mis kan gaan met die dingen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 16 juli 2011 04:34 PM
  [ # 4 ]

navraag bij de ANWB enige tijd geleden “welke MPV is dan wél goed?” leidde na veel aarzeling tot het antwoord: “eh er zijn eigenlijk geen goede MPV’s ... sorry.”

Wat moet je in zo’n geval kiezen huh

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43351
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2011 04:36 PM
  [ # 5 ]

een japanse. Honda/Toyota/mitsubishi. Ik ken meerdere Previa-rijders die nog nooit iets met hun wagen hebben gehad.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 16 juli 2011 04:44 PM
  [ # 6 ]

Honda en Mitsubishi kennen slechts oudere modellen (Shuttle en Space Wagon), geen 3-puntsgordels op de middenplaats; (overigens hoor ik over de Mitsubishi ook niet veel goeds).
Een Previa zou ik graag willen hebben, maar zie er maar aan te komen ...

Ik hoop maar dat ik een maandagmorgen-exemplaar heb, waar eens een keer niet zoveel mee is Laughing

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43351
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2011 05:00 PM
  [ # 7 ]

Een c8 mag dan een driepuntsgrodel en isofix hebben, bij een impact breken de stoelen finaal uit de bodem… kortom: kansloos ben je in zo’n krot toch wel Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 17 juli 2011 02:54 AM
  [ # 8 ]

Wellicht een Opel Zafira?
Of om bij het merk te blijven, een Citroen berlingo, die zijn er ook in 7 zits toch?

Succes bij de zoektocht in ieder geval, en gefeliciteerd met het aanstaande 4e vaderschap Very Happy

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 17 juli 2011 09:59 AM
  [ # 9 ]

de TS heeft “slechts” 6 personen onder te brengen; in dat geval zou hij geen full-size MPV nodig hebben. In het compactere segment is wat meer keuze aan degelijke auto’s.
De Opel Zafira is inderdaad een aardige. Om bij de Japanse richting van Waterman te blijven: een Toyota Avensis Verso is ook een optie, evenals de Honda CR-V.
Wat te denken van de Citroën C4 Grand Picasso?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 17 juli 2011 08:35 PM
  [ # 10 ]

Ik zou niet graag dagelijks iemand op de achterste rij van een zafira (of vergelijkbare MPV) zetten. Bij een aanrijding van achteren hebben de inzittende op die rij weinig kans op overleven. Dit is geen officiele NCAP test, maar er zijn testen mee gedaan en de resultaten zijn afschrikwekkend. In ieder geval overtuigend genoeg voor mij dat ik en mijn kinderen nooit op de achterste rij van zo’n mpv gaan zitten. Dan liever een aannemersbusje of een Multivla, heb je tenminste een normale afstand tot de achterbumper.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 18 juli 2011 03:29 PM
  [ # 11 ]

gezien de afmetingen en het zitcomfort van een Zafira etc. kan ik me ook niet indenken dat die stoelen ooit bedoeld zijn om als vaste zitplaats gebruikt te worden. Meer een soort noodvoorziening voor als er eens iemand meegaat.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 19 juli 2011 08:56 AM
  [ # 12 ]

Kogel is door de kerk, het is een C8 geworden (wil citroen), 2.2 16V benzine uit 2005.
Zoals verwacht is de afwerking “goedkoop”, ongeveer al de plastic afdekkapjes zaten los (en dat zijn er heel veel…).
Schakelmechanisme van de versnellingsbak gebroken en een gordel achter defect.
Goed, maakt niet uit, de prijs was er naar. 150 euro aan onderdelen en een avondje knutselen en de auto is perfect.

Dan rijden, pff zeker geen C5 wel een bak met ruimte zeg, C5 was groot maar dit is echt groot. We hebben de opstelling gekozen met 6 stoelen zodat we in het midden gewoon kunnen lopen, echt goed.

Kinderen zijn helemaal maf van de elektrische deuren, ze blijven open en dicht gaan….

nadelen tot nu toe vind ik het verbruik, de auto heeft meer dorst dan ik op vrijdagavond. Dan de opbergruimte, stoelen zat maar ik denk ik leg de sleepkabel en startkabel ergens, sta je dan met je mond vol tanden, ik kan overal bekers kwijt maar dit soort dingen nergens… uiteindelijk maar onder de achterste stoelen geplaatst.

al met al ben ik wel heel blij mee, ik denk dat deze auto (net als alle) een gebruiksaanwijzing heeft, als ik me daar aan hou zal de wagen wel heel blijven. Ik hoor al zo lang ik citroen rij dat het @#$@##-auto’s zijn maar ik heb er nooit problemen me gehad (xantia, C3 en C5) dus ik ben vol vertrouwen.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 20 juli 2011 09:55 PM
  [ # 13 ]

Paulpit gefeliciteerd! Je hebt inderdaad een zeeer ruime en dorstige auto uitgekozen.

Ik vind het onzin om te zeggen dat er geen goede MPV’s zijn en dat de C8 en consorten niet veilig zouden zijn. Zoveel overdreven discussies al gezien over het mensen plaatsen in de kreukelzone of achter de achteras. De C8 is gewoon een veilige auto, hij had 5 NCAP sterren, al is de test inmiddels wel oud uiteraard. Moeten we allemaal in de duurste Mercedes gaan rijden? Dan zitten we allemaal zo veilig mogelijk. We rijden toch ook in klassiekers? Anderen vinden het weer crimineel om je kinderen achterin een eend te zetten. Laat ik me weer meeslepen, terwijl het over de C8 gaat.

Zoals ik vaker heb gezegd: Ik zal de laatste zijn die zegt dat de C8 de beste auto of Citroen ter wereld is, deze heeft zeker ook zijn zwakke punten. Tot nu toe (na ongeveer 35.000km en 2 jaar) is het een hele fijne auto gebleken zonder echt gekke dingen. Hij is dorstig, maar daarentegen wel een krachtige motor wanneer op toeren.
Qua comfort is het niet slecht voor een bus, al kan hij niet op tegen een CX Smile

Succes met die 2200 160pk!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 21 juli 2011 10:28 AM
  [ # 14 ]

ook hier gefeliciteerd, Paul!

zelfs de meest veilige auto is zo veilig als de chauffeur die hem bestuurt, om nog maar even een schepje op de discussie te gooien. Een C8 is zonder meer een goede keuze; daarin schaar ik me volledig achter Ernst.

Voor “alledaags gebruik” is de 6 persoons opstelling leuk. Praktischer is 2-3-1; dan houd je een berg ruimte over naast de 6e stoel. Achter de achterstoelen is inderdaad geen zee van ruimte meer; maar dat blijft de keuze, zelfs met een MPV; mensen of bagage ...
Voor de 6 personen die jij moet herbergen, is dat misschien een oplossing. Zolang wij de 7 stoelen niet nodig hadden, hebben we deze opstelling altijd gebruikt op vakantie.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 21 juli 2011 11:53 AM
  [ # 15 ]

gelukkig, je hoort niet vaak positieve verhalen, ik ben vooralsnog heel blij met de auto.

onze kinderen zijn nu 4, 3 en 1 jaar, komt in januari deel 4 bij. Ik heb de 2/3/1 opstelling nog niet geprobeerd omdat ik hetzelfde “probleem” vermoed als bij onze C5 (die nog steeds te koop is), n.l. dat 2 kinderstoelen, en 1 stoelverhoger eigenlijk niet past en ik moeite heb om de gordels vast te zetten.

Die uitdaging heb ik nu in ieder geval niet 2/2/2 opstelling.

Maar inderdaad met boodschappen doen was dat direct al lastig, zal het eens proberen..

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook