Links en rechts van de ruimte waar je meters zitten , dus voor het glas , zie je 2 ronde gaten met daarop 2 ronde schijfjes ( dekseltjes ) .
Deze wip je er uit en daaronder vind je weer 2 schroeven.
Voila!
XM TCT Ambiance`94
Die twee had ik er ook al uit maar de klokkenwinkel zelf niet, daar ga ik dan vanavond wel mee verder.
Rechts heb ik alvast een geel glaasje verwijderd, dat lijkt een veel nieuwere koplamp te zijn want bijvoorbeeld de grootlichtreflector glimt nog i.t.t. de linkse.
Update: ik kom nog altijd niet verder. Voor de duidelijkheid heb ik maar een foto bijgevoegd; ik zie niet hoe het zou helpen de tellerbak te verwijderen als ik alleen het voorfront wil verwijderen. Afgezien daarvan krijg ik geen beweging in de tellerbak…
Hij klemt dus alleen nog op de knik tussen het scherm met de auto en dat met de waarschuwingslampjes.
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heel voorzichtig een plamuurmes o.i.d. in de naad voor het front van de teller steken.
Dan krijg je ruimte om het front achter de rand vandaan te halen.
Had hetzelfde probleem, iemand met meer XM-kennis wipte ‘m zelfs met een schroevendraaier uit.
Succes!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn klok is gefikst, daar zaten twee doorgebrande lampjes achter. Om erbij te komen heb ik het dashboard wel een beetje afgebroken, blijkbaar was het niet de juiste rand waar ik onder zat, maar nu kan ik wel bij de lichtjes zonder de tellerbak te verwijderen… Eenmaal teruggemonteerd merk je er niets meer van, het geheel is nog stevig (genoeg).
Een mooie gelegenheid om alle rommel uit de naadjes te verwijderen, zo’n klus. Vrijwel al het plastic in de auto, inclusief de naadjes ertussen, is weer grijs.
Maar nu heb ik een groter probleem. Waarschijnlijk is dit ontstaan nadat ik m’n dashboard de eerste keer loshaalde. De ventilatie/airco vertoont kuren. Hij sprong soms in een modus waarbij de airco uitgaat, de ventilatie op 100%, en de verwarming uit; de beide elektronische draaiknoppen (voor temperatuur en de aanjager, de middelste knop voor de luchtstroomverdeling is natuurlijk mechanisch) en het aircoknopje hebben dan geen nut meer. Ik had gevonden dat het zich vanzelf oploste, of anders hielp het om een tik tegen het dashboard te geven.
Dat is na vanavond niet meer het geval, hij blijft nu in die stand staan. De elektronica achter de draaiknoppen bestaat uit een groene printplaat die verbonden is met een witte printplaat, waarop de draaiknoppen rusten. Dit heb ik schoongemaakt, doorgemeten en getest, maar blijkbaar is het na montage toch weer verkeerd gegaan. Omdat het voorheen hielp om hem een tik te geven lijkt het toch te wijzen op een slecht contact ergens. Morgen is er weer een dag…
Gek genoeg kan ik wel de startpost maar bovenstaande niet wijzigen…
Wat blijkt: ik dacht dat er een ‘vaste’ stekker achter het bedieningspaneel zat die vast zou klemmen bij het aanschroeven van het paneel; dat was dus niet het geval. Nu is hij weer aangesloten en ik heb nog geen problemen ontdekt.
Plaatje: in z’n element, op een zandweg en een beetje donker zodat de verlichting goed uitkomt. Het is wel een beetje compactkwaliteit geworden, maar hij was te vies en de locatie te ongeschikt om er een shoot met statief van te maken…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mooie foto , blijft toch wel apart zo’n spoilerloze serie1.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
De laatste paar dagen heb ik flink liggen sleutelen onder het zwarte comfort, de riemen zijn vervangen en er is een beurt gegeven. Het meeste heb ik zelf gedaan, met wel regelmatig advies of een helpende hand van vader en zwager. Verder heb ik een middenarmsteun, dashboardkastje en wat klein grut van de sloop gehaald. Ook een knipperlicht en een stadslicht rechts zat erbij. De totale schade van deze acties is ongeveer € 350,- inclusief vloeistoffen. Wat er nieuw op zit:
- distributie inclusief spanrol en waterpomp
- multiriem en riem HD-pomp
- motorolie, koelvloeistof, versnellingsbakolie (75W-90, en het lijkt te werken)
- knipperlicht en stadslicht
- speakers bovenop het dashboard
- uiteraard kentekenplaten met dikke letters
Zoals gezegd heb ik ook nog een middenarmsteun gehaald waarvan het opklapmechanisme niet is gebroken, het is de bedoeling dat ik mijn ‘deksel’ hierop plaats. Van het dashboardkastje wil ik alleen de klep vervangen want daar is één vanghaak van stuk, bij de sloper was de gasveer niet meer in orde. Hier moet ik nog even voor gaan zitten, maar voorlopig moet alles nog drogen na de vereiste schrobbeurt - er zaten beestjes in.
Wel heb ik wat vragen over mijn mobiel:
- Hij maakt continu een geluid, een soort van hoogspanningsgeluid met af en toe een tik/tak, ook als de auto uit staat, zelfs met de sleutel uit het contact. De accu loskoppelen zorgt uiteraard wel dat dit ophoudt.
- Er is een jankend geluid te horen na het vervangen van de riemen. Volgens mijn zwager kan het niet aan de accesoireriemen liggen, want het geluid bestaat nog steeds nadat er wat olie op is gespoten. Het ‘moet’ dus in de distributie zitten. Het geluid bestaat nog steeds na het losmaken van het bovenste deksel, dus het is niet dat hij daar langs liep. Kan dit aan de riemspanning liggen? De riemen zijn gespannen volgens de vuistregel dat je hem een kwartslag moet kunnen draaien.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een te strak gespannen riem kan gaan janken, loop ze allemaal nog even na voor de zekerheid.
Het hoogspanningsgeluid met af en toe tik/tak zou misschien de normale aansturing van je elektroklep (hydractive1) of 2 elektrokleppen (hydractive2)kunnen zijn. Normaal gesproken is dit geluid heel subtiel, het tik/tak geluid is iets beter merkbaar.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Bedankt voor de reactie, met name het verhaal van de riemen. Ik was van plan binnenkort met mijn bollen naar de specialist te gaan, nu had mijn zwager het over D&O, misschien kan ik daar vragen of ze een riemspanningsmeter hebben liggen om het eens goed te controleren.
Het lijkt me niet dat het de accesoireriemen zijn, want die zijn niet zo strak gespannen als de distributieriem.
Ook de verklaring voor elektrokleppen klinkt aannemelijk, je hoort het alleen als je dichtbij staat (en de auto is voorzien van Hydractive 1).
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is eigenlijk maar één echte bollenspeciaalzaak: chyparse in almere.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Sorry Waterman. Das onzin! Er zijn specialisten zat met kennis over bollen en leidingen. Ben zelf eens bij Citrotech in Oldenbroek geweest. Erg over te spreken. Ook Niels Pasman in Hardenberg is een zeer kundig monteur.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Ik kan helaas pas na mijn vakantie terecht. Misschien had ik chyparse ook nog even moeten bellen, maar ik heb nu al een afspraak gemaakt.
Bij nadere inspectie bleek de riem een beetje naast de spanrol te gaan lopen, en op het nokkenaswiel lag hij ook net iets over de rand. Ik heb de accesoireriemen eraf gehaald, daarna jankte hij nog steeds dus dat wees naar de distributie. Het leek bij de waterpomp te zitten. Vervolgens heb ik de spanrol van de distributieriem wat terug laten komen, volgens mij jankt hij nu niet meer (zo erg). Ook ligt de riem op het nokkenaswiel weer helemaal binnen het tandwiel. Voorlopig goed aankijken of de spanrol niet in de riem vreet.
Mijn auto rook naar een typische oudere auto, zoals ik het me herinner, maar het kan ook komen door de hond van de vorige eigenaar. Nu heb ik het interieur een ozonbehandeling gegeven (ozongenerator te huur bij Bo-Rent). Naar het schijnt moet dit alle geur neutraliseren. De handleiding zegt dat je makkelijk teveel ozon geeft, en het lijkt inderdaad dat 2 uur op halve kracht meer dan genoeg was. De auto heeft een dag gelucht, daarna heb ik ermee gereden en je ruikt nu niets meer behalve een beetje ozon (kopieerapparaat).
Vanaf morgen of zaterdag is de XM weer even in z’n natuurlijke habitat als ik hem op vakantie naar Frankrijk mee hoop te nemen. De vloeistoffen zijn gecontroleerd, de banden op spanning en ik heb de voorwielen ook nog maar even laten balanceren. Linksvoor had hij hoogteslag, en ik geloof te merken dat hij nu op snelwegsnelheid beter rijdt dan voorheen.
Nou, bon voyage dan! Leuke tip van die ozongenerator!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!