Hallo,
Ik ben momenteel bezig om de motor uit mijn Citroen Jumpy te krijgen. Omdat dit mijn eerste keer is zouden alle tips welkom zijn. Ik heb de radiateur er al voorweg. Alleen moet ik weten welke stap ik nu als eerstvolgend moet zetten. Ik moet de aandrijfassen en de uitlaat nog losmaken, kan iemand me uitleggen hoe je dit kunt doen zonder brug?
Ik haal de motor+bak eruit. Op hoeveel punten zit dit vast op de carosserie?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, misschien handige topics.
Bvd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou beginnen met een haynes of vraagbaak te kopen en die aandachtig door te lezen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een goed gevulde kist met gereedschap, de Haynes die bovenstaande post beschrijft en een goede portie basiskennis autotechniek en een motortakel zijn de basis voor deze reparatie.
even een vraag: kun je ook het koppellingshuis en de versnellingsbak laten zitten, dus dat je de boel vanelkaar losschroefd en alleen de motor eruit haalt? Of is hier niet genoeg ruimte voor?
En past een gewone motortakel eigenlijk wel in de motorruimte van een jumpy?
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien moet je ons eerst even vertellen wat je wil. Waarom moet die motor er uit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hij heeft een lekker koppakking. Dus wil ik die motor er eerst uit hebben anders kan ik er niet bij.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motor en bak moeten er samen uit. Je kan de bak niet laten zitten. Je kan wel de bak los van de motor uitbouwen maar andersom is niet echt mogelijk. Motor en bak kun je er naar voren uithalen, het hele voorfront moet er dan uit. Dat is niet zo lastig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
het voorfront heb ik er al af. Dus ik moet nu de ophangpunten loshalen? En dan in een motortakel naarvoren halen?
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst in de takel hangen natuurlijk voor je de steunen losmaakt. Wat denk je zelf dat er gebeurt als je nu de steunen losmaakt en het blok niet in de takel hangt….?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja dat snap ik ook wel, alleen zo had ik het niet getypt nee.
maar ik zit dan nog wel met de vraag welke (merk) motortakel ik onder het ‘dashboard’van de auto krijg zodat deze een beetje rechte boven het blok hangt?
Misschien een vreemde opmerking, maar kun je de kop van een 1.9D, (XUD9 of DW8), niet lichten bij een Jumpy, met ingebouwde motor?
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jawel hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat dacht ik ook al, omdat het bij een Berlingo ook kan.
In de handboeken staat soms dat de spruitstukken er af moeten, vaak kun je de kop met spruitstukken en al er af tillen. Tenminste voor een ongeblazen 1.9D.
het is een 1.9td maar ik heb niet het gereedschap om in de kleine hoekjes die bouten los te krijgen.
Ik zit nu met het probleem dat ik de uitlaat niet van de motor afkrijg, de 2 bouten draaien maar door, die met die veren ertussen. Is hier een speciale manier voor?
Gr.