Goede avond,
ik heb twee vragen mbt mijn saxo vts 1.6 8v uit okt. 2000.
De auto rammelt een beetje als ik hem koud start, het lijkt bij de uitlaat weg te komen. Nu heb ik er vanmiddag onder gelegen en als ik de uitlaat vasthoudt. (dwz zorgen dat ie niet trilt) net achter de kat. hoor ik die rammel harder worden.
Tevens zag ik aan de onder kant van de kat. de lambdasonde zitten. Deze was helemaal nat op de aansluiting met de uitlaat. Is dit normaal? Hij lekt overigens niet (uitlaat).
Rammel zit er trouwens ook in als ik langzaam rij in z’n twee, bij 1100 toeren en dan gas geven, bij 1500 toeren is die weer weg.
Tweede vraag, is eigenlijk geen echte vraag maar naar ervaringen van het verlagen van de achteras. Ik wil dit gaan doen samen met verlagingsveren voor. Ik hoor nu van collega’s op werk dat als je hem achter verlaagd dat hij dan heel snel door schiet op de bumpstops. Dwz door de veren klapt.
Die ervaring had hij overigens met een 205 gti. Geldt dit ook voor de saxo? Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben met als je meerdere mensen meeneemt in je auto?
Geoffrey
hey
trillingen aansluiting spuitstuk naar pijp/middendemper nakijken waarschijnlijk zijn de veren tussen de bouten niet strak genoeg meet.
Dit nat vlekje lijkt me een lekje maak het eerst eens proper en kijk over een week terug. Zie wel dat je ervoor niet door het nat hebt gereden.
verlagen achteras: tandje verplaatsen van de torsieas. een saxo heeft achter geen veren maar een torsieas. ik denk dat het doorschieten op de bumperstops meer te maken heeft met hoeveel je de boel verlaagt. Verlaging doe ik niet aan mee ik wil nog makkelijk instappen en als je groter bent dan de middelmaat (2m16) is dit een belangrijk punt.
Bedankt voor je antwoord! Spruitstuk is idd niet best meer. Hem hem laten lassen rondom de lambdasonde. De trilling of het lawaai komt voort uit een plaat die op de motor zit. De uitlaat loopt er vlak langs heen. De plaat mist een bout, dus hij resoneert irritant. Even kijken of ik een bout hiervoor kan halen ergens.
Het verlagen van de achter zijde is niet gelukt. Helaas was de tijd op. Maar waar we tegen aan liepen is dat de torsiestaaf er niet uit kwam. We hebben dit vast gezet met een M8 bout en een grote dop ertussen. Draaien en draaien. Het ging echt heel zwaar, maar zat geen beweging in. Omdat ik het spul niet kapot wil hebben heb ik het maar dicht gebouwd. Misschien binnenkort nog een poging wagen. Heeft iemand hier trucjes of foefjes voor? Dit is namelijk de laatste stap. De overige onderdelen gingen overigens wel makkelijker los.
Geoffrey
dat wordt een rondje tapdraaien voor de bout…
voor het verlagen kan je best even haynes 3506 aanschaffen