




Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
De aandrijfas van mijn CX 20 (1984)heeft rechtsvoor (wielzijde)een gescheurde hoes.
Ik moet deze vervangen. Is dit een klus die redelijk eenvoudig zelf uit te voeren is?
Heb gezocht op dit forum, maar kom geen topic tegen waar een en ander is beschreven
Een hoesspreider, ik weet niet of dit de juiste benaming is, kan ik aankomen.
Als ik het echt aan specialist moet overlaten waar moet ik dan qua arbeidstijd aan denken?
Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Jan





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Vond toch nog 2 topics.
De 1 heet “aandrijfashoezen” en de ander “aandrijfashoes vervangen”.
Ik maak er uit op dat de buitenste hoez vrij eenvoudig te vervangen is.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik ben benieuwd of er onder de forummers leden zijn die mij zouden willen helpen met het vervangen van de buitenste ashoes (rechts) en het vervangen van een voorwiellager (links)
Het lijken op zich niet hele grote en moeilijke klussen te zijn, ik heb informatie uit clubblad en het ander topics, maar als je er voor het eerst mee te maken krijgt hoop je op het zekere voor het onzekere, dus raad en daad.
Wat is er ter beschikking:
De locatie is Pijnacker op een zaterdag.Maar kan in overleg wellicht ook op een doordeweekse dag.
Er is een brug aanwezig.
Onderdelen zorg ik uiteraard voor, maar dat stemmen we verder dan samen wel af.
Ashoesspreider is aanwezig.
Stuur mij een PM of sms/bel mij op 06-22549114.
Jan












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien niet een al te moeilijke klus. Maar er zitten toch wat haken en ogen aan.
Je zal wel een fussekogel moeten los halen, hier heb je toch net even iets meer gereedschap voor nodig dan een standaard schroevendraaier.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
en dop 34 of 36 meen ik om de wielmoer los te draaien, en die fuse’s lukt meestal ook nog wel met de nodige preciesie aan geweld, maar met het juiste gereedschap is natuurlijk makkelijker.
Mark
CX 2000 pallas ‘78












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik dacht dop 35? (zal ook wel gaan met 36 neem ik aan.)
niet gaan knoeien met een verkeerde maat; het is 100% zeker dop 35 (ik heb net even gekeken). Maar met een greep van zo’n 30 cm kom je echter ook niet. Ik gebruik een flinke stalen pijp van een metertje of 2-3 en dan (met beleid!) krijg je alles los (aangenomen dat je geen pneumatische sleutel hebt)











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Inderdaad. En die dop 35 is lastig te krijgen! Misschien kan je hem van iemand lenen?
Heb je ook een goede momentsleutel??? Ook nogal belangrijk, met name voor de levensduur van je nieuwe wiellager!




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede avond
En als je de moer los wilt hebben laat het wiel er dan eerst aanzitten en de auto op de grond en handrem.
dan de moer los draaien,en dan pas het hele spul uit elkander nemen.
Als je dit niet doet en het zit echt vast dan krijg je hem niet los (spreek uit ervaring)want alles draait dan mee.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede avond
En als je de moer los wilt hebben laat het wiel er dan eerst aanzitten en de auto op de grond en handrem.
dan de moer los draaien,en dan pas het hele spul uit elkander nemen.
Als je dit niet doet en het zit echt vast dan krijg je hem niet los (spreek uit ervaring)want alles draait dan mee.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
freek schreef:het is 100% zeker dop
3536 dus
Zonder goede slagmoersleutel en compressor wordt het trouwens een erg moeizame klus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
dop 1 3/8 gaat ook.





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
slagmoersleutel, dop 35 en momentsleutel zullen ook aanwezig zijn.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik lees iets over een lager? wat is de bedoeling? Een nieuw wiellager? Een complete gebruikte unit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Wat is het verschil? En wat raad je aan?