Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Citrophile schreef:
Volgens mij gaat dit om een hydractive regelaar, de elektroklep is ook te zien.
Welke is dat? die groene? het lekt tussen de regelaar en dat groene deel.
Het lijkt op een soort zender die erop zit.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb op dit geweldige forum een plaatje gevonden van mijn regelaar.
Het gaat dus om de regelaar voor, je ziet op mijn foto nog net de groene voorraadbol op de achtergrond.
Is dat groene ding nu de electroklep of niet?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Op de foto zie je geen voorraadbol maar een hydractivebol en elektroklep nr 4 heeft een bruine stekkeraansluiting, de groene kleur komt door de LHM lekkage.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Is TS niet klaar met alleen maar een nieuw pakkinkje?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien wel, hij moet ff de boel schoon en droog maken en goed kijken waar het precies lekt. Van Wimb hoorde ik dat de elektroklep zonder rubberen afdichting op de hydractiveregelaar zit.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Alleen een pakking?, dat zou mooi zijn!
Om deze regelaar te demonteren, eerst met een krik eronder in de laagste stand en dan de ontlastschroef een slagje open?
Daarna opkrikken en op pootjes.
Of komt er dan nog veel lhm uit?
Het lekt dus op de zichtbare zilverkleurige ring, ik heb het met een doekje droog gemaakt en daarna getest met draaiende motor.
Net even aangemeld als nieuw lid bij de Xm club, ik heb van de vorige eigenaar wat clubbladen gekregen en ik vind het er goed uitzien.
En er is vast technisch advies te winnen.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Eerst in de hoogste stand, pootjes eronder, met een lopende motor in de laagste stand zetten, motor uitzetten, ontlastboutje een slagje opendraaien. Dan moet er weinig LHM eruit lopen.
Check eerst wat er precies lekt, voor hetzelfde geld is het b.v. alleen maar retourslangetje die niet lekker zit.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb de auto op een brug gehad en eerst alles droog gemaakt.
Als de motor niet loopt dan lekt het niet, zodra je start heb ik een constante druppel lekkage op de ring tussen de regelaar (zwart) en de groen kleurige (klep?)
Morgen gaan we voor 2 weken met vakantie, daarna duik ik er eens serieus onder.
Peter.
Alsik me niet vergis zit er wel een heel klein rubbertje tussen het blok en de e klep. Een heel kleine ronde op de punt. De punt van die e klep is een soort gaasje. Verder zit er idd niets tussen.
Die e klep heeft een soort naald die het ene of het andere kanaal afsluit afhankelijk van hard of zacht. verder zit er in het blokje een soort stalen cilinder met een groef overdwars erin. Afhankelijk dus van de stand van de naald stroomt er lhm druk aan de ene of de andere kant tegen die stalen cilinder. Die cilinder is dus eigelijk de echte klep en dat ding moet er erg soepel in kunnen bewegen maar wel de zaak afsluiten.
Blok openmaken en goed schoonmaken heeft echt een goede invloed op je vering. De klep kun je testen door de weerstand te meten. ongeveer 4,5 ohm betekend dat de klep goed is en KAN werken.
Als je dat ding openmaakt pas dan wel goed op. Er springt niets uit maar er zit een klein plastic propellortje in. Let goed op hoe je de boel eruit haalt.
Wat goed helpt om de stoft eruit te krijgen is een busje wd40 MET dat rode sprietje. Dat sprietje past exact in de kleine kanaaltjes en op die manier kun je mooi druk zetten op de boel om eea eruit te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Weer terug van een geslaagde vakantie,staat nog steeds de XM op de stoep te lekken
Ik heb maar besloten om bij een bevriende garagist de koppeling te laten vernieuwen en de achterste 2 dempers van de uitlaat.
Maandag is de klus waarschijnlijk geklaard
De auto stond vanmiddag op de brug en kon ik meteen een goede foto maken van de hydactive regelaar die de meeste lekkage veroorzaakt.
Bij deze garage komen bijna nooit hydrolisch geveerde auto’s.
Zodoende blijft mijn vraag overeind als de motor loopt lekt het bij de rode pijl op een soort moer.
Is dit de electroklep en hoef ik alleeen die te vervangen? of zeggen de kenners de hele regelaar ziet er best brak uit?
De lhm hangt aan de bol en aan de regelaar, ik heb hem al een keer droog gemaakt en daarna lekt het alleen op dit punt.
Wie weet wat?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Aan de buitenkant is niets te zien aan een HA-klep. Het enige wat je kan zien is of die lekt, en dat is bij jou het geval.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je kan dat ding er gewoon uit schroeven. Waarschijnlijk is hij er ooit uit geweest en zonder goed schoonmaken een nieuwe er weer in. Volgens Service.citroen zit er geen o-ring of pakking tussen, dan moet het haats wel een geval van vuil zijn. Misschien ook niet goed vastgedraaid.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het is alweer een maand geleden maar de auto heeft inmiddels een nieuwe koppeling.
Gisteren op een brug een 2e hands electroklep gemonteerd bij de voorste hydractive regelaar.
De grootste lekkage is hiermee opgelost, alleen lekt ook de HD regelaar.
Hier is het niet zo ernstig als bij de electroklep maar ik wil hem er toch maar eens onder vandaan halen en wat o ringetjes venieuwen.
Een bollen check staat ook nog op de verlanglijst.
Maar wat rijdt het het lekker zeg!
Ik heb ook ontdekt dat sommige onderdelen van een Xantia uitwisselbaar zijn met de Xm.
De electroklep b.v. en de aansteker voor met het huis (die bij mij ontbrak).
Op de sloop kom je meer Xantia tegen dan Xm dus dit is wel leuk.
De site van citroenservice geeft mooi de art nrs en de prijzen weer.
Op naar de volgende klus.
Peter.
pavang schreef:Maar wat rijdt het het lekker zeg!
Daarom blijven we ook doorrijden met die drama’s, tegen beter weten in.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gisteren lekker aan de Ds geklust en vandaag weer wat aan de Xm aan het doen.
Nu ben ik op zoek naar een paar onderdeeltjes om het innerlijke schoon wat op te fleuren.
Wie heeft er nog een asbak voor aan de achterkant?
en een knopje voor de asbakklep aan de vboorkant.
De mijne zijn allebij lam.
Ik heb er voor de duidelijkheid even 2 fotokes van getrokken.
hier het knopje.
hier de asbak.
De aansteker voor die volgens citroen 60,80euro nieuw kost heb ik uit een Xantia kunnen halen.
Die blijkt hetzelfde art nr te hebben als die van de Xm.
Ik ben ook nog op zoek naar een klepje van het startcodekastje of een compleet kastje met klepje.
Groeten Peter.