BX hapert bij veel gas, Storing in CO trimmer
Bram Klemann
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 13 juli 2011 09:32 PM

Beste lezers,

Ik heb een storing in mijn citroën BX 1600 TGI uit ‘93.
Ik ben er al een paar maanden mee aan het stoeien, en ik kom er niet uit.

Het probleem is dat wanneer de motor een paar minuten loopt, hij minder soepel gaat. Ook bij stationair draaien voel je de auto zo nu en dan hobbelen, een beetje als of hij op drie pitten loopt. Tijdens het rijden/optrekken, bij veel gas hapert de auto sterk. Af en toe op de snelweg, valt de motor opeens terug, als ik dan meer gas geef, nog erger. Ik trap dan de koppeling in, hij blijft stationair uitrollen en dan na een paar honderd meter doet ie t weer prima. Hij stinkt ook vaak naar onverbrande uitlaatgassen. Het oranje storingslampje brand zo nu en dan.

Wat heb ik al gedaan, wat niet hielp:
Bougies vervangen, luchtfilter vervangen, lambda sensor vervangen, temperatuur sensor vervangen, MAP sensor (incl. slang) vervangen, fuel/air mix sensor vervangen, crankshaft sensor vervangen, brandstof potentiaalmeter vervangen, klep vervangen (die op warme lucht reageert, vóór het luchtfilter), alles wat bij het inlaatspruitstuk zit wat los te halen is, is vervangen.

Ik ben bij een garage geweest waar de ECU kon worden uitgelezen, nadat er eerst een aantal keer kwam te staan Leesfout, kwam er ook één keer als diagnose: Storing CO trimmer. Helaas wist de garagehoudeer net als ik niet wat dit betekende.

Opties die ik nog kan verzinnen: ECU vervangen, kabels vervangen, luchtslangen vervangen.

Iemand een suggestie? Alles is welkom.

Groeten,
Bram

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 13 juli 2011 09:58 PM
  [ # 1 ]

Zoek eens op valse lucht en vervang de module voor de ontsteking!

Emiel

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6133

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 13 juli 2011 10:20 PM
  [ # 2 ]
Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 14 juli 2011 09:32 AM
  [ # 3 ]

Ik heb er evt. nog wel een liggen, mocht je er een zoeken.

Profiel  

CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 558

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 14 juli 2011 11:41 AM
  [ # 4 ]

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn 1.4!

Ook bougies en kabels vervangen, incl filters. het ging 2 dgn goed en daarna begon het weer.
Ik blijf wel meelezen wbt een oplossing.

Succes Bram!

Profiel  

Bram Klemann
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 augustus 2011 05:40 PM
  [ # 5 ]

Heb de ecu vervangen, maar dat hielp niet

Profiel  

beexman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

- BX Deauville
Gepost: 10 augustus 2011 08:28 PM
  [ # 6 ]

ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn 1.4 deauville. mij is als tip gegeven om de verdelerkap te controleren en eventueel te vervangen. Ook bij deze bx leek het te liggen aan alles wat met de ontsteking te maken had te liggen… maar na vervangen van luchtfilter en bougies is het nog steeds even erg. en luchtmassameter is ook nog goed.

Profiel  

bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 703

- BX 16V MK2
Gepost: 11 augustus 2011 12:49 AM
  [ # 7 ]

Mijn 16V liep ook erg onregelmatig. Na veel gezoek en geprobeer bleek de schuldige uiteindelijk de verdelerkap te zijn. De rotor was haast onherkenbaar. Alles vervangen en nu loopt hij weer zoals het hoort. Denk ook, zoals hier al eerder genoemd, aan de ontstekingsmodule. Hoewel ik dan eerder een slechte stationairloop verwacht. Dat had die van mij ook en daarbij bleek de oorzaak een zwaar vervuilde stekker naar die module.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  

Bram Klemann
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 augustus 2011 01:34 PM
  [ # 8 ]

Hallo,

Sorry voor de late reactie, was even op vakantie.
Laatst heb ik de bougies nog een keer vervangen, even als het luchtfilter. De problemen leken even verholpen, maar kwamen snel weer terug. Misschien bougies vervuild, wanwege een andere oorzaak?
Stationair loopt de auto ook slecht, soms slaat ie zelfs af. Zou dus best aan de verdelerkap kunnen liggen, of iets anders met de ontsteking.

Profiel  

bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 703

- BX 16V MK2
Gepost: 18 augustus 2011 01:56 PM
  [ # 9 ]

Haal je verdelerkap maar eens los en kijk naar de kwaliteit van het koper op de rotor en in de kap zelf. Dikke kans dat daar het probleem zit. En check ook de stekker op je ontstekingsmodule, als die vervuild is, loopt hij ook beroerd.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  

Bram Klemann
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 augustus 2011 07:55 PM
  [ # 10 ]

Heb het nog niet kunnen oplossen,
en omdat de auto nog verder uit elkaar viel, heb ik m helaas weg gedaan.

Bedankt voor alle hulp, heb me er gelukkig zeer goed mee vermaakt!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook