Stotteren met de ES9J4 V6 met warme motor
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 16 juli 2011 01:43 PM

De XM heeft tot op heden zich van zijn beste kant laten zien. Tot ik in de file terecht kwam. Toen ik terugging van ca. 100Km p/u naar ca. 40 km/u gign opeens het motormanagement lampje branden. Motor leek op 3 cylinders te lopen ipv 6. Kwam ook voor geen meter vooruit. Vervolgens contact aan en uit en de storing leek verdwenen.

Vervolgens diezelfde rit nog eenmaal hetzelfde gehad in het drukke stadsverkeer. Opeens slaat ie een keer over (zo voelt het) en daarna motormanagement lampje en noodloop op 3 pitten.

Mee naar de dealer geweest om uit te lezen en te checken. Konden niets vinden, en hadden het tijdens de proefrit ook niet meer gezien. Afgelopen week tijdens relatief korte ritten ook niet meer gehad.

Vandaag het eerste uur ook niet, met koude of lauwe motor loopt ie zoals een V6 dat hoort te doen. Mooi rustig stationair en voldoende power.

Nu kwam ik weer van een afrit af en ging ie met warme motor weer in de noodloop. Later teruuggereden en nu ook midden op de snelweg zo uit het niets.

Garage verdenkt de bobine. Lijkt me op zich een logische verklaring. Hoe denken jullie hierover?

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 juli 2011 03:03 PM
  [ # 1 ]

Bobine is ook mijn eerste gedachte.
Ik weet niet precies hoe dat bij een 24V zit. In Service.Citroen zie ik iets dat lijkt op een bobine per bougie, in twee groepen van 3.
Met een spuitbus remmenreiniger of nog beter ether koudmaken kan onthullen of het aan die bobinegroep ligt.

Probeer er een te lenen en kijk of het dan weg is.

Eentje van de sloop halen en in je auto leggen. Doorrijden tot hij er permanent mee stopt en dan de nieuwe er in, Als je dat zelf niet kan lukt het de Wegenwacht misschien.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 16 juli 2011 06:41 PM
  [ # 2 ]

Daat laatste zij de dealer ook. Even een tweedehandsje scoren en vervangen, is het dan weg, dan evt een nieuwe bestellen.

Ik weet dat bij de C5 ze regelmatig sneub\velen, bij een XM 24v nog niet gehad. Ik ga het gewoon zo proberen, en hou jullie op de hoogte Smile

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 21 juli 2011 03:47 PM
  [ # 3 ]

De ES9J4 (XFZ) heeft een enkele bobine.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 juli 2011 05:02 PM
  [ # 4 ]

Niet helemaal. De ES9J4 heeft 3 dubbelwerkende bobines. Ze zijn direct op de voorste bougies gemonteerd en vanaf daar gaat er een klassieke bougiekabel naar de bougies van de achterste cilinderbank.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 21 juli 2011 05:19 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:

Niet helemaal. De ES9J4 heeft 3 dubbelwerkende bobines. Ze zijn direct op de voorste bougies gemonteerd en vanaf daar gaat er een klassieke bougiekabel naar de bougies van de achterste cilinderbank.

Dank voor de correctie, maar zover als ik heb kunnen ontdekken zijn de 3 bobines eigenlijk een enkele unit en geen 3 onafhankelijke delen Confused

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook