Hoogte regelaars voor en achter
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 juli 2011 09:21 PM

Ik was steeds in de veronderstelling dat de hoogte regelaar van een xm voor en achtrer gelijk zijn aan elkaar.

Nu ik in sc. ernaar zit te kijken blijkt dat je dus idd verschil hebt maar dat er ook nog verschikl is tussen versies met de ene HD pomp en de andere.

Iemand een idee waar die verschillen in zitten/hoe je kunt zien wat voor een HR het betreft als je zo’n ding gewoon in de hand hebt ?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 juli 2011 11:29 PM
  [ # 1 ]

Niet alleen gelijk aan elkaar maar ook nog aan alle hoogteregelaars van alle modellen Citroen vanaf 1955.
De kleine verschillen zitten in LHS of LHM in de beginjaren van de DS en in de oude en de “nieuwe” leidingdiameter, 4,5 of 3,5 mm. Eerlijk gezegd weet ik niet met ingang van welk model dat wijzigde, CX of BX.

Wel zitten er verschillen in de montage van de onderdelen: bolletje links of rechts, etc.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 16 juli 2011 11:45 PM
  [ # 2 ]

Er zit wel degelijk verschil in de voor en achter HR bij een Xm.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 juli 2011 12:56 AM
  [ # 3 ]

er zijn er blijkbaar 3. De achterste is in alle gevallen gelijk, althans er is maar 1 artikel nummer voor de achterste HR van een serie 2 Xm.

aan de voorkant zijn er 2 opties.

- 6+2 pomp en antizink
- geen 6+2 en geen antizink.

Ik heb het enkel over de xm Jan, geen ds en cx varianten.

maar waar die verschillen bij de 3 varianten nu in zitten, geen idee. Best handig om te weten omdat je dan kunt zien welke je in handen hebt.

Anders maar eens aan Chyparse vragen aangezien ze daar de boel gewoon omruilen als je een andere HR krijgt. Die zouden dan toch moeten weten welke het is die ze er onder stoppen lijkt mij.


Ook ben ik best nieuwsgierig wat er gebeurt als je een HR op de verkeerde plek monteert. Achter swapt met voor bijvoorbeeld of verzin zelf een variant.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 juli 2011 10:40 AM
  [ # 4 ]

Hoogst benieuwd naar die verschillen. Ik heb ze nog nooit gezien. Of ik heb sinds 1969 (eerste DS) niet goed opgelet.

Zoals ik al zei: Als je een hoogteregelaar helemaal uit elkaar haalt kan je de zuigerstang omdraaien.
In het ene geval zit het bolletje dus links en in het andere geval rechts.
Laatst nog gedaan toen ik een “verkeerde” mee kreeg.
Omdat hoogteregelaars niet in onderdelen te koop zijn betekent dat dus twee onderdeelnummers: een linkse en een rechtse.
Dat alles dus afgezien van 3,5 of 4,5 mm leidingdiameter.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook