Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Lekker hoor, aan het Bx-je rommelen
Life’s too short to drive without comfort!!!
Hmm, vanmorgen is m’n nadieselklepje er mee gestopt, waardoor de motor niet stationair wil lopen zonder choke.
Ik heb deze klep een half jaar geleden vervangen door een tweedehands exemplaar. 2 maanden geleden stopte hij er ook mee, maar toen hielp het loskoppelen en weer aansluiten van de plusdraad, nu niet.
Vanavond ff verder checken.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Simpelweg uit elkaar halen, sprayen met WD40, even laten intrekken, monteren en dan werk het (vaak) weer.
Als het ding elektrisch nog werkt dan. Gewoon even checken met een testdraadje op de accu
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of haal em eruit en knip het puntje eraf. Volkomen nutteloos ding.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het gaat weer lekker met de diverse Bleu Olympe BX’en…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Maurice van Mourik schreef:Simpelweg uit elkaar halen, sprayen met WD40, even laten intrekken, monteren en dan werk het (vaak) weer.
Als het ding elektrisch nog werkt dan. Gewoon even checken met een testdraadje op de accu
Dit ga ik proberen komende zaterdag. Bedankt voor de tip. Zal nog wel spanning op het draadje staan, kabelbreuk oid lijkt me niet de oorzaak.
En als het allemaal niet werkt ga ik knippen en op zoek naar een nieuw exemplaar
Hoezen linkeraandrijfas vervangen. Vond het geen makkelijke klus, maar dat heb ik wel vaker bij iets wat ik voor het eerst doe. Nog even zitten stoeien met de conische pen van de fuseekogel, die wilde niet los. Met een tip van Vermond en bijl/moker toch gelukt. Binnenkort ook maar de rechteraandrijfas doen. Heb tie raps gebruikt om de hoezen vast te zetten, met die metalen bandjes kon ik niet overweg.
Brandstofafsluitklepje werkt nu meestal wel/soms niet, het is altijd een verassing… Is wel lastig rijden als ie niet werkt, want dan valt de motor stationair uit. Dat betekent snel schakelen, remmen met links/gas met rechts of even de choke bedienen als ik hem zonder voetenwerk aan de gang wil houden. Best lastig autorijden.
Uitgebouwd werkt het magneetspoeltje alleen als je het pennetje met je vinger een heel klein beetje meehelpt. Heb de onderlegring van het ding eraf gehaald. De pen van het ding hoeft dan niet zo ver meer uitgeschoven te worden. Ik kijk het nog ff aan en pruts nog even verder. Mocht de werking niet verbeteren, dan knip ik het puntje van de pen, zoals meerderen mij voor zijn geweest als ik het allemaal zo lees.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Er zijn hele handige universele ashoesklembanden te koop bij de automaterialenzaak.
Werkt beter dan tie raps.
Brandstofafsluitpennetje maar afgeknipt. Hij werkte de laatste tijd vaker niet dan wel. Als ik last krijg van nadieselen, wat ik niet verwacht, kijk ik weer wel verder naar de opties.
Laatst viel me onder de auto op dat de uitlaat op twee plekjes zwart was en een sissend geluid liet horen. Hij was dus niet dicht. Betekent APK afkeur. Ik ging gelijk uit van het ergste, nl. dat hij zou zijn doorgeroest. Gelijk opzoek gegaan naar nieuwe uitlaatdelen. Op Marktplaats stond een complete uitlaat voor een 1400 van 1988-1992 te koop voor 140 euro bij een automaterialenzaak. Deze maar gaan halen, aangezien je voor een losse pijp of demper volgens mij ook zo 60 à 70 euro kwijt bent.
Had nog nooit iets aan uitlaten gedaan, maar uitlaatje wisselen is wel een van de simpelere klussen die ik aan de BX heb gedaan. Kan het iedereen aanraden het zelf te doen.
Achteraf bleek dat de oude uitlaat eigenlijk nog prima was en alleen wat nieuw uitlaatcement nodig had tussen de schuifdelen en wat nieuwe klemmetjes. Maar ja, kan er weer ff tegenaan nu. Als iemand nog uitlaatdelen zoekt voor een 1400 TU, je mag ze voor weinig overnemen.
Ik denk dat de uitlaat bedoeld is voor de K1G motor, dus 1400 TU met carburateur en zonder katalysator. Die laatste ben ik nu dus kwijt. Was een ongeregeld ding, dus de motor heeft er geen baat bij, en ik ook niet, snoept alleen maar vermogen weg volgens mij. Tijdens het rijden nu merk ik overigens geen verschil. Hooguit een iets andere, maar niet hardere, uitlaatklank.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dat ziet er weer lekker fris uit!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Goed bezig!
Wees maar blij dat je van die katalysator af bent. Zeker in combinatie met het pulsairsysteem (dat zit toch ook op jouw BX?) is zo’n kat maar een onzinding dat zijn nut/functie niet lang na de fabricage heeft verloren.
Onze BX’en gaan ook qua uitlaat steeds meer op elkaar lijken: ik heb exact dezelfde middenpijp net onder de mijne hangen. Die verdikking op de plek waar de katalysator zou zitten heb ik echter wel apart gevonden. Geen idee waarom daar überhaupt een verdikking in zit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Die verdikking zal ook wel een dempend effect hebben of wellicht moeten leiden tot een lagere snelheid van de gassen (wet van Bernoulli?)
Is bij jou dat Pulsair gedoe er nu uit? Heb jij trouwens ook een ‘computer’ onder de bijrijdersstoel liggen?
Man wat ben ik blij dat het weer lente is. Lekker buiten sleutelen zonder te vernikkelen!
Vandaag m’n elektrische linker buitenspiegel geïnstalleerd. Rechts had ik al, gemonteerd nadat ik vorig jaar de TZx kabelboom heb geplaatst. Om de linker ook werkend te krijgen moet je je spiegelschakelaar blijkbaar behoorlijk modificeren. Makkelijker is het een schakelaar te pakken uit een XM Y3. Die ziet er precies hetzelfde uit, maar behoeft geen modificatie. Wel moet je nog twee draadjes in aansluitingen van de stekker steken.
Hoeveel BX’en zouden er rondrijden met deze combi, handchoke en elektrische spiegels?
Volgende keer: achterruitenwisser
Felice schreef:Is bij jou dat Pulsair gedoe er nu uit?
Ja. Dat mocht ook wel na 24 jaar.
Felice schreef:Heb jij trouwens ook een ‘computer’ onder de bijrijdersstoel liggen?
Nee. Ik heb geen injectie, dus ook geen computer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nee. Ik heb geen injectie, dus ook geen computer.
Ik ook niet zoals je weet, maar bij mij ligt er wel zo’n ding onder de stoel! Met aangesloten stekker die richting dashboard/motorruimte gaat! En reken maar dat mijn BX origineel was toen ik ‘m kocht!