Een beetje oftoppic; mijn 19TRS (nu turboD) had ook een kastje onder de stoel zitten, en had toch een carb. Ik geloof dat dit te maken heeft met de uitstootverminderings maatregelen van eind jaren 80…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Maar wat doet dat ding dan precies? Dacht eerst dat het het Pulsair systeem aanstuurt, maar werkt dat systeem niet geheel zonder elektriciteit?
Maar wat doet dat ding dan precies? Dacht eerst dat het het Pulsair systeem aanstuurt, maar werkt dat systeem niet geheel zonder elektriciteit?
Hmm, dat zal dan wel weer zo’n verschil zijn tussen type 2 en type 3.
Wellicht is de Pulsair bij jou electronisch geregeld d.m.v. een computer?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bedrading van de ECU komt normaal via het scherm (bij de rechter motorsteun) het motorruim in. Bedrading van jouw kastje zal daar ook wel uitkomen. Je kan eens kijken waar dat naar toe gaat.
zo uit mijn hoofd kwam de bekabeling bij mij inderdaad uit het gat boven het typeplaatje. De kabels gingen naar een losse temperatuur sensor (zat op een blikje naast de motorsteun), en naar een vacuüm systeem dingetje. Het zit allemaal in een doos, ik zal eens kijken of ik het kan vinden…
Op het kastje onder de stoel staat trouwens Valeo MAP en een code…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Net even gekeken; de kabels gingen oa. naar 2 vacuüm kleppen die aan de carburateur hangen.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Paar weken terug wilde ik preventief verderkap, rotor en bougiekabels vervangen. Spul zag er nog als nieuw uit, maar het was nog niet vervangen sinds ik de auto in m’n bezit heb (sinds juni 2011), dus toch maar eens vervangen.
Verdelerkap was toch wel aan vervanging toe:
Rotor ging met aanvankelijk echt niet los. Zelfs met een touw eromheen en er met m’n volle gewicht aan getrokken. Hij gaf geen sjoege. Toen de koevoet uit de schappen gehaald. Gelukt, al brak ie wel in twee stukken. Ding zag gewoon keihard vastgeroest!
Toen bleek dat ik een verkeerde nieuwe rotor had gekocht… Je hebt er een voor Ducellier en een voor Bosch, beide worden door de verschillende auto-onderdelen-webshops getoond als ik m’n kenteken in vul. Dacht dat ik een Ducellier had. Niet dus. Volgende keer eerst ff beter research doen.
Gelukkig kon ene Je-goeroe-n V. te hulp schieten: hij had nog wat oud spul liggen. Dus gebruikte rotor gemonteerd en weer gaan met die banaan. Merk geen verschil in motorloop overigens.
Zie onder. Ik had die linkse gekocht, welke een gat heeft van 10 mm ten opzichte van 8 mm van degene die er op hoort.
Sinds afgelopen winter komt steeds een retour/ontluchtingsslangtje los van m’n rechter veerpoot. Na herhaaldelijk terug erin stoppen brak ie laatst ook nog eens af. Tijdelijk ingekort en een nieuwe besteld bij de dealert.
Die nieuwe is uit één stuk. Als ik naar m’n oude kijk, kan het best zijn dat het rubber gewoon stuk is op het punt waar de twee slangetjes bij elkaar komen, en dat ie daarom steeds loskwam.
Vandaag de nieuwe gemonteerd inclu nieuwe klem. De komende tijd ff in de gaten houden of het blijft zitten zoals het hoort.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Fijn hè die klemmen. En verder leker bezig!
Hoeveel km heb je nu al gereden sinds aanschaf?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
De snellere BX’en steeds meer gaan begeren de laatste tijd. Niet dat mijn blauwe BX langzaam is en ik daarom een snellere wil, maar een auto erbij om wat aan te klussen, dat leek me wel wat.
Zou dan een 16V MK1 moeten worden (want meeste pk’s), met fabrieksschuifdak en liefst geen import.
Worden we afgelopen week ineens attent gemaakt op een auto die aan al deze eisen voldoet op het BX-clubforum Ik heb er gewoon slecht van geslapen die nacht.
Vanochtend eens wezen kijken naar de auto, en van het een kwam het ander, beetje onderhandeld en… gekocht.
Zitten wel twee, in mijn ogen, grote minpunten aan, namelijk punt één: geen apk, want achterdraagarmlagers zijn helemaal op. Achterwielen staan er zowat diagonaal onder. Als gevolg zijn ook de achterbanden schuin afgesleten en versleten.
Punt twee: De roestduivel heeft flink huisgehouden op het rechter achterscherm.
Hier nog een klein beetje roest:
Schuifdak heeft er niet heel veel zin in, te veel weerstand.
Verder behoorlijk origineel, op velgen en speakers in hoedenplank na, 225k gelopen, net interieur, motorblok beetje nat van onderen, in bezit bij laatste eigenaar sinds 1992!
Binnenkort eens ophalen en eens kijken hoe en wat met de draagarmlagers. Eerstvolgende doel is een geldige APK, zodat ik die 158 peekaatjes op legale wijze mag loslaten op het asfalt. Man, wat trekt dat ding hard zeg
Twan238 schreef:Fijn hè die klemmen. En verder leker bezig!
Hoeveel km heb je nu al gereden sinds aanschaf?
Uurtje geleden de 120.000 gepasseerd. Dat zijn 48.000 kilometers sinds 21 juni 2011.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gaaaaaaaaaaaf! Jij hebt de velgen die onder een mk2 horen…
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Orgineel? Die skirts hoort toch bij de MKII toch? (zoals die van Twan)
Maarre ziet er leuk uit!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Mooie 16V!! Tip: als je de BX gaat halen gelijk even bij Hegru in Veldhoven langsgaan voor een setje nieuwe adallen.
Die roestplek moet door een goede lasser goed te behandelen zijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX