1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Cruise Control
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 juli 2011 06:26 PM

Bij het Roode Gevaar (XM 2.1 TD Break Service ‘98) werkt de Cruise Control niet meer. Het gedonder begon met een startprobleem, dat ook niet is opgelost, maar waarvoor ik een work-around heb gemaakt.

Voor zover ik weet heb ik nu alle relais in het circuit gehad, de 801 en de 831, beide in orde.

Op het schema zie ik nog een vacuüm pomp, 760, ergens bij de linker koplamp en een elektroklep 438, die ik nog niet heb gevonden, dat wordt graven, daar.
Dan is er nog de modulator snelheidsregeling, 60, in de bak van de computers, waar ook de 831 zit.
Die modulator, is dat dat aluminium ding? er zit ook nog een Bitron relais, waar die voor is weet ik niet.
Dat ding stuurt ook de vacuümpomp aan en de elektroklep.

Het probleem is dat het zo lastig te testen is, je moet harder dan ca 40 om te weten of het ding het doet.

Na enig nadenken lijkt het mogelijk om de snelheidssensor los te koppelen en met een boormachine aan te drijven.

Heeft iemand die list wel eens gebruikt? Kan je er een beetje bij? Probleem daarbij is weer dat de bak in D moet anders werkt de snelheidsregeling niet, dus de voorwielen van de grond. Het wordt al gauw een majeure toestand.

Kent iemand een storings-spoorzoek protocol voor dit probleem?

En als ik het hele verhaal zo opschrijf blijft ook 216 verdacht, de schakelaar op de automaat.

Kortom, nog maar even puzzelen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 juli 2011 06:36 PM
  [ # 1 ]

Jan,

Had je voorheen geen problemen met de cruise control?
In je andere draadje heb ik volgens mij ook gemeld dat cc en startproblemen bij mij ook gekoppeld zijn.
Maar wel op een andere manier dan bij jou. Bij mij zat er een extra relais in het startcircuit gebeund (stuurdraad schakelde dit kleine relais zodat de bendix stroom direct van de accu kreeg) en dit relais zorgde er voor dat bij rijden (harder dan 40) en het activeren van de cc via de knop in het dash de startmotor geactiveerd werd. Ik heb dit relais verwijderd en het cc probleem is daarmee opgelost (het startprobleem nog niet helaas)

Dikke kans dus dat jouw cc probleem veroorzaakt wordt door het werken aan het startprobleem lijkt me

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 juli 2011 06:44 PM
  [ # 2 ]

Was het maar waar.
De enige ingreep is een draad van binnen naar een relais bij het startrelais, dat het startrelais direct met de accu koppelt als ik op een knopje druk.
Alle overige verbindingen zijn onaangetast.

Ergens rond die tijd hield de CC er ook mee op, maar ik weet niet wat eerst gebeurde

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 juli 2011 06:57 PM
  [ # 3 ]

Achter je linker koplamp zit een witte stekker die een enkele draad verbindt.
Deze is van de cc. Als die los is kun je de cc niet activeren hoewel wel bijvoorbeeld het lampje in de knop op het dash gaat branden. Wellicht is deze losgegaan? Ik neem aan dat je bij die relais wel in aan het werk bent geweest.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 26 juli 2011 10:37 PM
  [ # 4 ]

Jan,

eerste check, doen je remlichten het? keertje met een rotte aanhanger rijden en je zekeringetje is verleden tijd..

tweede check, bij je rechter koplamp hangt een connector met 4 draden (let op er naast hangt er een met 5) als daar een slecht contact in zit doet je vacuumpomp het niet en /of is de verbinding naar 801 weg (het witte stekkertje links is al genoemd, die draad gaat ook door deze connector)

tot zover de simpele oplossingen Wink

computerbak los, voorin hangt de ECU van de cruise control. stekker er af, contact aan, schakelaar cruise control op het dashbord aan, versnelling in D

pen 9 moet nu 12 V zijn, niet dan zijn rempedaal, en 831 verdacht, work around is boven het rempedaal de bekleding iets los halen, daar zit de connector voor de koppelingschakelaar (niet aangesloten want je hebt een automaat). deze doorverbinden en dan moet je 12 V op pen 9 hebben.

pen 10 moet ook 12 V zijn, niet dan is je pookje op de stuurkolom verdacht

pen 5 moet 0 V zijn, is deze 12 dan rempedaalschakelaar verdacht, bij intrappen van de rem moet je 12 V op pen 5 hebben

Op dit punt had ik tot nu toe altijd de fout gevonden dus verder heb ik dit verhaal nog niet uitgewerkt.

schema vindt je hier: schema

succes

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 27 juli 2011 10:53 AM
  [ # 5 ]

Het probleem is dat het zo lastig te testen is, je moet harder dan ca 40 om te weten of het ding het doet

Een enkel voorwiel opkrikken. Andere wielen blokkeren. Starten, in D zetten. Accelereren tot gewenste snelheid en cruise testen Smile

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 27 juli 2011 11:51 AM
  [ # 6 ]

Hier is een cruise control troubleshooting document in PDF dat ik 4 jaar geleden ontving van Citroenian.

Ik had een niet werkende CC en ben toen alles systematisch nagegaan. Tenslotte bleek de CC ECU defect die ik toen vervangen heb.

http://www.mediafire.com/?6zd1yof3jj9s4fm

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
LisbethS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 12-05-2011

Gepost: 27 juli 2011 01:16 PM
  [ # 7 ]

Onder het linker voorspadbord zit een vacuumpomp, daar lopen slangen heen. Al verschillende keren gezien dat de slangetjes vak voor die pomp gebroken zijn. Kijk dat ook even na. Onder de bumper aan de linkerkant(voor het voorwiel) zit een stuk van het binnenscherm, als je dat een stukje loshaalt kan je de pomp zien zitten en er bij. Slangetkes met de breuk kan ze zo zoien zitten.

Sorry dat ik niet een goed humeur heb, maar de omstandigheden laten dit helaas momenteel niet toe.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 juli 2011 07:42 PM
  [ # 8 ]

Vandaag een paar uur met de Cruise Control puzzel bezig geweest.
Geen lekke slangen, wel de vacuumpomp losgemaakt om alle contacten schoon te maken.
Daar was niets mis mee, alles zat lekker in de vaseline. Misschien al eerder losgeweest.

Vervolgens relais 831 (in de computerbox) en 801 (voor de accu) grondig geïnspecteerd. Schone contacten, met vaseline, bij doormeten geen fouten gevonden.
Bij contact aan spanning op pen 9 van de ECU.
Bij remmen branden de remlichten.
Het display op het dashboard geeft de standen van de automaat-pook weer.
Hoe goed ik ook nadenk, daar kan de fout dus niet zitten.

Wat gek blijft is het startprobleem. Met een relais ertussen start de auto moeiteloos via het contactslot.

Loerend op het schema kom ik steeds weer bij die twee relais, 801 en 831.
Onduidelijk is hoe Relais 831 in het schema zit, er staan stippellijntjes omheen. Ik ben Werktuigbouwer van huis uit, geen vonkentrekker. Wat houden die stippellijntjes in? Waar zijn die penne mee verbonden? Ik kan dat niet uit het schema halen.
Het relais links voor dat vastzit aan die twee 40A zekeringen bevat een diode. Dat zou dan 831 moeten zijn. Maar aan de dradenbundel te zien is het juist 801. Wie het weet mag het zeggen.

Het schema toont dat die diode over het spoeltje zou zitten, ik snap dat niet.
Logischer lijkt de opstelling zoals die in het Britse schema staat.
Het relais dat er in zat en waarmee ik maanden ongestoord van de CC heb kunnen genieten blijkt bij doormeten te doen wat er op staat, ook de diode.

Ik ben er echter nog niet in geslaagd spanning te krijgen op de vacuumpomp, althans, het ding draait niet.
Aan het schema is niet te zien wat voor spanning er op moet staan, er zitten drie pennen op.

Contact aan, pook op D en CC-kop aan, lampje brandt, en dan? Draait die vacuumpomp alleen als je boven de 40 rijdt en je de pook bedient? Wie weet precies hoe dat zit? Ook de Brit van Niels is daar ook niet helder over.
Meer mensen spreken van een witte draad. Die zit in elk geval niet in mijn auto. Ik zie hem ook niet op het schema. Mijn ORGA nr is 7807.
Ergerlijk is ook dat de ECU een nieuwe aansluting heeft gekregen, niet met de bekende stalen clip, maar met zo’n plastic schuif. Niet verwisselbaar. Ik heb een “oude” als reserve, helaas.

Morgen verder, voortijdig gestopt wegens een stortbui.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 juli 2011 01:24 AM
  [ # 9 ]

De vacuumpomp is via een rubber slang verbonden met het balgje dat je gasklep activeert en werkt alleen als er een signaal van de ECU komt dat het voertuig een bepaalde snelheid heeft. Je kunt het balgje testen door de slang bij de pomp los te maken en er even stevig aan zuigen.
De solenoid en de pomp worden met 12 Volt gevoed. Kun je testen met een draad van de accu.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 juli 2011 10:21 AM
  [ # 10 ]

Het is jaren geleden dat ik aan de CC gewerkt heb en ben een en ander vergeten.
Wat betreft de locatie van de relais zie hieronder. Het schema is van een Serie 1, maar ik geloof niet dat er iets is veranderd voor Serie 2.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 juli 2011 10:38 AM
  [ # 11 ]

Bij remmen branden de remlichten.

Dit wil niet zeggen dat de rempedaal schakelaar in orde is. De pedaaldoos bevat nl. 2 schakelaars. Normaal is de schakelaar voor de cruise gesloten en die voor de remlichten open. Druk je op het pedaal gaan de lichten branden en wordt tevens het circuit voor de cruise onderbroken. Corrosie kan optreden waardoor de schakelaar voor de cruise niet functioneert.

Het relais links voor dat vastzit aan die twee 40A zekeringen bevat een diode. Dat zou dan 831 moeten zijn. Maar aan de dradenbundel te zien is het juist 801. Wie het weet mag het zeggen.

Beide relais, 801 en 831 bevatten een diode.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 juli 2011 07:58 PM
  [ # 12 ]

Weer een stukje verder. De relaisposities, zoals ik die nu heb gedetermineerd:

Ik bleek in de war te zijn met het ABS relais. En stom, dat had ik al eerder uitgezocht.
Van onbekend 1,2 en 3 zijn er meen ik twee van de ventilatoren, ik weet niet welke.

Relais 801 was waarschijnlijk de hoofdschuldige, het starten gaat nu weer organiek, zonder bypass. Ook relais 831 (in de computerdoos) doet het bij contact aan en de pook in D.

De remschakelaar lijkt mij pas relevant bij het remmen. Als je niet remt moet de CC werken. Als je remt moet er 12V komen op pin 5 en daar staat nu 0, zoals het hoort.

Er staat bij stilstand en pook in D bij contact aan 12 V op de pinnen2, 9 en 10 en dat klopt met het schema.
Op pin 11 staat een volt minder, die komt van de snelheidssensor. Geen idee of dat correct is.

Zo ziet het pompje er van binnen uit:

Als je het pompje laat lopen met het klepje dicht en de slang op de balg aangesloten trekt hij de balg direct helemaal aan.
Tot zover prachtig. Het pookje aan het stuur doorgemeten: Werkt prima.
Opgebokt testen gaat niet lekker, bij 80 op de teller lijkt er contact tussen pookje en het systeem, het gaat direct op hol.

Nu het goede nieuws: Alles werkt weer normaal! De opbrengst: Ik weet nu tenminste hoe alles werkt en waar het zit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 29 juli 2011 09:02 PM
  [ # 13 ]

relais “onbekend1,2,3” zijn alle voor de ventilatoren. Relais 801 zorgt ervoor, dat je alleen kunt starten in “p"en"N” Maar boven je andere koplamp (rechts) zitten er ook twee . Een voor het dimlicht en de andere is voor je CC

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 30 juli 2011 12:11 AM
  [ # 14 ]

Ik had ook gedonder met veelvuldig uitvallende cc, bleek uiteindelijk opgelost na schoonmaken contacten van relais boven rechter koplamp.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 augustus 2011 02:07 PM
  [ # 15 ]

Het raadsel schrijdt gestaag voort.

Ik ben er nu achter dat de cruise control niet werkt als je de startkabel losmaakt van de startmotor!

Na lang turen op de schema’s lijkt het er op dat het CC circuit deels zijn aarde vindt in de solenoid van de startmotor! Hoe kan je het bedenken.

Misschien zijn er ervaren schemalezers die een en ander kunnen uitleggen. Het gaat om de schema’s 591-1/20d (cruise control) en 590-1/30 (automaat). Mijn ORGA is 7807.

Ik rijd nu rond met een “hulpstartcircuit” dat ik gebruik als starten via het startslot niet werkt.

Koud werkt het via het startslot altijd, warm bijna nooit, daar tussenin soms.

Aanvankelijk had ik het officiële startdraadje van de startsolenoid losgehaald en vervangen door het hulpstartcircuit. Dat was er de oorzaak van dat de Cruisecontrol niet werkte.

Nu heb ik zowel het officiële startdraadje en het hulptartcircuit aangesloten. Voorlopig kan ik hiermee ongestoord rijden, maar begrijpen doe ik het niet.
En dat hindert.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook