9 van de 11
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende > 
   
De CX van Jaap; trillen boven 80 km/h
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 17 juni 2013 06:52 PM
  [ # 121 ]

Er is weer heel wat gebeurt met de CX. Daarom even een update.

Het probleem van de uitvallende motor is opgelost. Dat mag ik na ca. 10.000 km wel zeggen.
Gewoon een draadbreukje.

Met de zomer in aantocht ben ik verder gegaan met de inbouw van de airco.
Vrijwel alles zat er al in, alleen de verdamper moest nog “even” in het kachelhuis.
Om dat te kunnen doen moet de gehele onderkant van het dashboard worden verwijderd om vervolgens het kachelhuis uit te auto te halen.

Het was ca. 2 volle dagen werk om dit voor elkaar te krijgen. Eigenlijk is het heel simpel maar gewoon heel veel werk.
Volgende stap in de airco-inbouw zijn de slangen.

Als het kachelhuis uit de auto is heb je ineens alle ruimte onder de motorkap.
Daarom heb ik gelijk de bediening van de versnellingsbak aangepakt. Het kogelscharnier onder het subframe had zeer veel speling.
Ik heb in de bedieningsstang een nieuwe kom geperst en in het scharnier nieuwe kunststof lagerbussen gedaan.
Een hele verbetering in het schakelen.

Ik heb aan de voorwielophanging de onderste draagarmlagers laten vervangen. Daar zat enorme speling op wat je vooral merkt als je door de bocht gaat op slecht wegdek. De auto gaat dan als het ware een stukje opzij in plaats van netjes door de bocht. LEVENSGEVAARLIJK.

Het koelschot bij de linker remschijf was er afgeroest. Het zit met slechts 2 boutjes vast. Ik heb gemerkt dat je daar lang mee bezig kan zijn. Beide boutjes moesten er worden uitgeboord. Om er bij te kunnen moet je de buitenste remklauw scheiden van de wielnaaf. Dat is niet zo moeilijk maar je hebt wel 2 nieuwe afdichtringen nodig.

Zo blijf je lekker bezig. . .

Afbeelding Bijlagen
P1020073.jpgP1020070.jpgP1020072.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 17 juni 2013 06:55 PM
  [ # 122 ]

nog een foto van de bedieningsstang van de versnellingsbak

Afbeelding Bijlagen
P1020077.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 17 juni 2013 09:36 PM
  [ # 123 ]

wat een klus !!
en heb je nog een bekabeling, en een condensor en airco pomp om te plaatsen.
maar airco is heerlijk met de zomer kan ik je zeggen !

suc6 verder !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 17 juni 2013 10:03 PM
  [ # 124 ]
Jaap Comfort schreef:

nog een foto van de bedieningsstang van de versnellingsbak

Ja, da’s een beruchte. Heb ik ook vervangen door een nieuwe nylon bus en een goede gebruikte kogel. Scheelt inderdaad een jas!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 27 oktober 2013 08:23 PM
  [ # 125 ]

De airco is (eindelijk ballon ) af.

De slangen heb ik voor een deel nieuw moeten laten maken.
Twee van de vier oude slangen waren niet meer bruikbaar. De aansluitingen op de oude slangen zijn als donor gebruikt voor de nieuwe.

Begin september heb ik het systeem laten vullen met 850 gram R134a.
De compressor voorzien van PAG olie.
Lastig is het plaatsen van de retrofit vulnippels. De nippels moeten zodanig geplaatst zijn dat het vulapparaat kan worden aangesloten. Ik heb nu een haakse en rechte nippel zodat het min of meer past.

De airco koelt prima en haalt vocht uit de lucht. Dat kan je zien omdat er condenswater onder de auto vandaan komt. Hoe het water precies loopt zie ik niet maar het lijkt wel alsof het via het voorste subframe in de rechter longeron komt.
De plas met water onder de auto is nog even wennen. Als het maar geen LHM is ! Mr. Green

Voor wat betreft het comfort kan het nog beter.
De temperatuurregeling is namelijk niet nauwkeurig genoeg zodat het functioneert als een aan/uit regeling. Je hebt dus ijskoude of warme knieën afhankelijk van de instelling.
Ik heb de originele regelaar (met het capillair naar de verdamper) vervangen door een elektronische variant met een NTC weerstand, potmeter en een Velleman VM137 module. Dit werkt van 5 tot 30 grdc met 1 grdc nauwkeurig. Werkt uit de kunst.

Ik heb er nu met airco al weer een kleine 5000 km mee gereden en het werkt prima.
Tussendoor nog wat werkzaamheden gedaan:
- Achter remschijven + blokken vervangen
- Remleiding achter vervangen (de leiding met de krul)
- Kleine octopus vervangen (wat kun je slecht bij de aansluiting op het veiligheidsventiel)
- Handrem stellen (gaat steeds makkelijker als je het vaker doet)


Het is wel een enorme klus geweest om de airco in te bouwen.
Maar een airco is wel ideaal in een CX.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0006.jpgIMG_0007.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 oktober 2013 10:02 PM
  [ # 126 ]

Mooi dat deze het doet very good
Ik heb een serie 1 airco hij is aan of uit.
En de warmte regel je door warmere lucht toe te voegen of weg te nemen.
Bij jou zit dit dus anders,waar en hoe zit die regeling ,wie je met je draaiknop kunt regelen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2013 10:17 PM
  [ # 127 ]

Zoals bij Frank werkt het bij een sm ook. Gewoon warme lucht bijmengen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 oktober 2013 10:42 PM
  [ # 128 ]

Maar wat is er voor nodig om hem net zo te maken als de topic starter?
Dit is natuurlijk veel mooier,of zal dat niet gaan?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2013 10:48 PM
  [ # 129 ]

Op zich wel. Maar dan wordt de airco vrij vaak in- en uitgeschakeld. Dat vindt de distributieriem/ketting niet zo leuk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 oktober 2013 10:57 PM
  [ # 130 ]

Wordt dat dan geregeld,door de pomp aan of uit te zetten?
Dacht dat er iets van een klep in zat of zo iets dergelijks.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 oktober 2013 01:12 AM
  [ # 131 ]

Nee, die wordt gewoon aan of uit gezet. Bij moderne pompen is dacht ik de opbrengst regelbaar. Dat is dus wel een verbetering.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 28 oktober 2013 11:34 AM
  [ # 132 ]
F.SvM schreef:

Maar wat is er voor nodig om hem net zo te maken als de topic starter?
Dit is natuurlijk veel mooier,of zal dat niet gaan?

VgF

De vroegste typen S1 hadden volgens mij alleen een aan/uit knop. De latere typen S1 (die van mij) hebben een temperatuurgeregelde airco.
Dat gaat met een mechanisch/elektrische module waar een heel dun buisje aan zit.
Dit buisje is hol en moet tussen de verdamperlamellen worden gestoken zodat de temperatuur op de juiste wijze wordt gemeten. De gewenste temperatuur stel je in met een klein draaikopje op de middenconsole.
De module schakelt de compressor aan/uit op het moment dat de gemeten temperatuur - ingestelde temperatuur dat vraagt.

Probleem is dat er tussen aan en uitschakelen zeker 5 grdc zit zodat het afwisselend koud/warm is in plaats van een constant koele temperatuur.
Daarnaast is het erg lastig om het dunne buisje op de juiste plek te krijgen en heel te houden.
Het is een zeer kwetsbaar ding.

De originele module heb ik vervangen door een electronische variant.
Dat kun je ook doen als er alleen een aan/uit knop zit.
Ik krijg het schema niet als bijlage erin.
Als je googled op Velleman VM137 kom je bij een schema uit.

De bijgeleverde sensor heb ik vervangen door:
Epcos HEISSLEITER, PRÄZ.TEMP.-MESSUNG, S861 /1 NTC-thermistor S861
Deze is nl.wat kleiner zodat je slecht een gaatje vn 3 mm hoeft te boren aan de zijkant van het kachelhuis.

De potmeter die op de print zit heb ik losgesoldeerd en vervangen door:
Piher Potentiometer PC-16 PC16SH-10IP06104A2020MTA Mono Lin 100 kΩ 0,2 W ± 20 %
Deze potmeter heb ik met een 3-aderig kabeltje weer vastgesoldeerd zodat je de potmeter goed kunt plaatsen in de middenconsole.
De potmeter heb ik voorzien van een draaiknop.

De module heeft 12V nodig om te kunnen werken. Die kun je aftakken van bijvoorbeeld de voeding voor de radio.
De schakeldraden van de originele module sluit je dan vervolgens aan op de relaisuitgang van de Velleman module.
De module kun je het beste in een behuizing stoppen en monteren aan de zijkant van de middenconsole.
Behuizing: Universele behuizing ABS Lichtgrijs 105 x 75 x 40 Hammond Electronics RP1085

Een heel verhaal maar het is heel makkelijk om te doen.

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 oktober 2013 12:54 PM
  [ # 133 ]

Ik snap um, very good
Bedankt voor de info,zeker iets om te onthouden,

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 oktober 2013 12:57 PM
  [ # 134 ]
jantje1948 schreef:

Zoals bij Frank werkt het bij een sm ook. Gewoon warme lucht bijmengen.

Jan.. dat klopt niet Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 oktober 2013 12:58 PM
  [ # 135 ]

Tot november 71 zat er een regelknop op. Daarna niet meer. Hij wordt alleen uitgeschakeld als de verdamper te koud wordt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
9 van de 11
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook