Hallo,
De laatste tijd heb ik problemen met de auto. Als je rijd, bijvoorbeeld in de 4e versnelling, en je schakeld over naar 5 (handmatig of automatisch) hoor je een geluidje, en de sneeuwstand springt aan op het display. Ondertussen blijft de versnellingsbak in de 4e versnelling staan, maar de auto ontkoppelt zich zelf. Als je het contact niet uitzet, dan blijft de motor wel lopen. Maar je kan niet meer schakelen.
Zodra je het contact uitzet. krijg je de motor niet meer gestart. En als je een paar uur wacht, En een auto een duwtje geeft. dan kan het zijn dat de auto het wel weer doet. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ps. Op de automaat stand, krijg je de storing ook wel. Maar veel minder.
Totaal aantal Berichten: 225
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Wanneer het probleem steeds terugkomt tijdens het schakelen van de 4e naar de 5e versnelling kan het zijn dat het tandwiel van de 5e versnelling is losgelopen, waardoor het tandwiel niet meer aangrijpt op de as waarop deze bevestigd is en loos gaat draaien (het geluidje).
Dit komt vaker voor en heeft het kenmerk van een elektronische storing .
Wanneer het uitlezen/reseten van de bak geen uitkomst biedt, is dit misschien wel het euvel…........
De zijdeksel van de versnellingsbak (in de linker wielkast) moet er dan af, daar achter zit het 5e versnellingstandwiel met bevestigingsmoer, die moet dan vastgedraaid (en goed geborgd) worden .
Succes!
Hallo G-ikX,
Volgens mij is dit niet het probleem. Aangezien hij op de handmatige stand minder snel problemen geeft.
En als iets mechanisch los zou zitten, gaat het volgens mij helemaal verkeerd. De afgelopen dagen totaal geen problemen gehad. Maar betrouwbaar is het niet.
Is het schakemechanisme uit te lezen via OBD en of een Lexia interface ?
Totaal aantal Berichten: 225
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ja, elektronische storingen in het schakelmechanisme moeten via OBD uit te lezen zijn…........
G-ikX schreef:Ja, elektronische storingen in het schakelmechanisme moeten via OBD uit te lezen zijn…........
Oke bedankt, want ik krijg volgende week een OBD2 thuis..dus ga ik die even proberen!