Beste mensen,
wie kan mij helpen bij het volgende probleem:
-de auto loopt niet mooi verhoogd stationair,toerental gaat op en neer en stabliseert dan na enkele seconden.
-als je de auto warm hebt weggezet om vervolgens weg te rijden houdt deze na een paar 100 meter in of valt helemaal stil.als je hierna opnieuw start slaat hij wel meteen weer aan.
-en sinds kort loopt hij af en toe ook slecht stationair,op 3 cilinders.
Al gedaan:
Ut laten lezen geen foutcodes.
Alle filters vervangen.
Bougies vervangen.
Lambdasonde vervangen.
Extra benzinefilter geplaatst.
Accu vervangen.
Gasklephuis gemonteerd en schoongemaakt.
Ecu bij ac tronics laten controleren maar is niet kapot.(was mijn hoofdverdachte)
De koude start is overigens goed.
Uitlaat lekt niet en kan ook lek in carterventilatie ontdekken.
Waar moet ik nu verder zoeken???!!!
bvd.
Heb je de klepspeling gecontroleerd?
Dit is volgens mij nog de basis 1400, zelfde als in mijn Xsara.
Emiel
Heb ik ook gecontroleerd!
Ik kan nu vanalles op goed geluk gaan vervangen maar dit gaat veel geld kosten.
Valt er trouwens iets aan de bobine door te meten?
Wat het volgens mij nog kan zijn:
bobine
map sensor
bdp sensor
brandstofpomp
relais brandstofpomp
contactslot
stappenmotor
Welk kapot onderdeel verklaart alle problemen?!
met vriendelijke groet.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
dan moet je een bedrijf vinden die een testbank heeft, om bobine’s te testen. meestal bedrijven die ook dynamo’s repareren. je kan wel de weerstand meten met een ohm meter, maar daar heb je niks aan, want of ie nou stuk is of heel, de uitkomst is het zelfde, op een testbank wordt ie aangesloten zoals in de auto, en dan MOET de bobine een vonk over bruging kunnen maken van 10mm. tussen 2 losse punten, net zoals je bougie, maar die hoeft maar 0,8 open te staan.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
wat je ook kan doen als je een stuk hebt gerdeden, voelen of een van de bobine’s heet wordt, weet niet welke jij hebt, of 1losse, of 4 apparte die op een brug boven de bougies zitten.
Kan een kapotte bobine ook een onstabiel toerental veroorzaken?
bvd.
Wordt heet maar lijkt me normaal;hij zit namelijk op de kop.
Ook water sproeien met plantenspuit wekt niets op.
grtn.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
weet je ook zeker dat ie niet ergens valse lucht trekt, dit controleren door met een vluchtig middel langs de inlaat te spuiten,bij lekage gaat de moter anders lopen, sneller of langzamer, produckt bv wd40 of starthulp (= het beste). let wel op dat je niet op hete delen spuit, ivm brand
Ik heb net even de bobine doorgemeten:secundair tussen 1 en 4 6.2 kohm,tussen 2 en 3 5.2 kohm.
De stekkeraansluitingen onderling allemaal 0 ohm.
Zijn dit normale waarden?(bougiecord bobinerail)
grtn.
Op remreiniger reageert de motor ook niet.
bvd
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
heb je ook een vraagbaak of engels hayne’s boek hier staan ook, dingen in die de storing veroorzaken, ik zal even mijn andere computer starten want daar staat er zo een in,
bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
het boek zegt controleer, aansluitingen potentiometer,is de stekker die op het allu huis zit van de lucht inlaat, boven aan bij het shutboard. de aansluiting van de laagspaning van de bobine. en of de stekker van de ecu wel goed en of corect zit. deze zit rechts achterin, achter de accu, let wel dat het contakt uit is.en we nemen aan dat je ook de accupolen hebt gereinigt, want anders is de stroom geleiding niet continu
Dit alles heb ik al gedaan…
grtn.
Ik weet ook niet af het een ontstekings- of brandstofprobleem is.
grtn.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
word een speld in een hooiberg, maar bij het uitlezen hebben ze ook niks gevonden, en je ecu slaat alles op bij storingen, alleen moet de storing dan wel blijven, bij 3x goed starten zonder die storing word ie weer gewist uit de ecu, je zegt ook dat ie af en toe loopt op 3cilinders, dit is dan of de bobine of de injectie die uit valt, je mag hier nooit mee gaan rijden. het probleem is dan dat je kat dan beschadicht, de onverbrande gassen hopen zich dan op in de kat, en verbranden daar, het gevolg is dat de inhoud tot een steen veranderen. enige wat je nog kan doen is kijken of je sensoren nog de juiste ohm waarde’s halen, zal ze op zoeken en ze straks hier vermelden, mijn engels is niet zo goed, en het boek is in het engels.