Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
geen olie achter de membranen heeft niks met omhooggaan te maken in de hoogste stand.
Zoals Sans zei: bedien de as direct met een schroevendraaier.
Je meet dus op de leiding die de veercylinder ingaat met een manometer 75 bar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En Evert-Jan heeft al geschetst dat die 75 bar de druk is waarbij de hoogteregelaar in evenwicht is, dus vindt dat de auto op rijhoogte staat.
En om systematisch de problemen op te lossen adviseer ik om eerste instantie alleen te richten op de achterkant, en het wel of niet op rijhoogte komen van de voorkant even laten voor wat het is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Probeer eens de rijhoogte achter hoger af te stellen, dan verander je het evenwichtspunt van 75bar bij de juiste rijhoogte.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Wellicht een verstopping in (een van de) veerpoten?
Ow wacht dat kan niet want dan zou de druk wel oplopen.
Overigens doet het me een beetje denken aan mijn GSA, die niet meer omhoog wilde na het opkrikken.
Ik had de krik onder de voorkant staan, auto in de hoogste stand, en na het in de rijstand zetten liet ze de druk aan de voorkant wegvallen, logisch want de hoogteregelaar vond dat ze hoger staat dan de rijstand.
Na de werkzaamheden zette ik de auto in de hoogste stand, de achterkant ging prima omhoog maar voor gebeurde niets. Pas na het volledig laten zakken van de krik (bumper bijna op de grond) wilde ze weer omhoog.
Is de hoogteregeling niet zó versteld, dat ze in de laagste stand al te hoog staat om het bij te regelen?
Ik heb nu in de wagen de hoogteverstelling op maximaal staan dan zie ik onder de wagen dat de hoogteregelaar
ook op maximaal staat ( lees de wagen moet in de hoogste stand staan).
Dit gebeurd niet.
Dit staat los van de wagenhoogteafstelling.
Wat gaat er dan fout?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar HOE meet je die druk?
Als je dat doet met een T-stukje met een manometer in de leidingen naar de veerpoten ben ik geneigd je te geloven. Iedere indirecte methode moet je wantrouwen.
Als ik dit verschijnsel zou moeten veroorzaken zou ik de leidingen op de hoogteregelaar verkeerd om aansluiten.
Op de traverse zitten nogal wat aansluitingen en T-stukjes. Eentje verkeerd en je kan zoeken tot je een ons weegt.
Wat ik bij een DS een keertje meemaakte was een flintertje rubber van een rubberbusje dat in de stalen retourleiding de boel blokkeerde. Daar heb ik wel een dagje naar gezocht. Heel lang en rustig methodisch uitsluiten kwam daar op uit. Allen wilde die DS niet naar beneden, deze XM wil niet omhoog.
Wat ik ook wel meemaakte was een niet werkende “nagelnieuwe” ruilhoogteregelaar.
Is die hoogteregelaar vervangen om dit probleem op te lossen? Zo ja, dan zit daar dus niet het probleem. Zo nee dan ergens anders.
Een stukgelopen wieldraagarmlager kan blokkeren. Bijvoorbeeld blokkeren met veerdruk en niet blokkeren zonder veerdruk. Kwam veel voor bij BX ‘en.
Het zijn maar een paar suggesties.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als je , zoals je zegt , je veerpoten makkelijk op en neer kan bewegen, als de auto op druk is , komt de druk daar dus niet aan .
Als je , zoals je zegt , de HR uitsluit , kan er alleen nog maar een verstopping in je leidingen zitten.
Wel vreemd dat die dan in 2 leidingen tegelijk zou zitten.
2rubbertjes?
Of , zoals Jan al aangaf , een verkeerde montage van de leidingen van de HR.
Daar gaat het wel op lijken .
En wat als er in de leidingen tussen de HR en de veerpoot lucht zit ( i.v.m. het verwisselen van de HR),krijg je dan ook niet deze verschijnselen?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 10356
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, dan komt die lucht onder dezelfde druk te staan en wordt dus heel klein. Maar als er werkelijk 75 bar op de cylinder staat, dan zou die zuiger met de hand echt niet meer in te drukken zijn. Ik ben dus benieuwd waar die 75 bar gemeten is. De TS moet ondertussen wel gek worden van ons giswerk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wie hier had on langs niet het zelfde soort probleem? Was dat niet met een MM die van Marco was gekocht. Na de koop waren ze ook met eea aan de slag gegaan en kregen ook een dergelijk verschijnsel. Bleek uiteindelijk ook dat leidingen verkeerd om waren gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 10356
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook als je zeker weet dat ze goed zitten kan het geen kwaad ze eens te verwisselen…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Juist.
Het bewijs dat iets zo is bewijst nog niet dat het zo is. Een oude Delftsche wijsheid.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10356
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
2x meten is geen meten is er ook zo een!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beter 1 HR in de hand , dan 10 met lucht
Socrates (Athene, ca. 470 v.Chr.)
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 10356
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
HR?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoogteregelaar
XM TCT Ambiance`94