Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
2cv 1968;
Dat moet hem worden, naast de visa welke ik ca. 10 jaar geleden heb geerft van mijn grootouders. Mijn grootouders hebben altijd Citroën gereden, naast een Visa 14 TRS en een GS Pallas zijn ze begonnen met een 2cv uit 1968.
De bedoeling was in de 1e instantie de oude 2cv op te zoeken van mijn grootouders, echter kwam ik er al snel achter dat het kenteken niet meer bestaat, ik ga er dan ook vanuit dat de auto gesloopt is en geen “slapend kenteken” heeft.
Echter is het wel de bedoeling om een 2cv met het zelfde bouwjaar te zoeken, en wanneer eventueel nodig te restaureren.
Mijn kennis van eenden is beperkt, dat is ook reden waarom ik dit topic open, ik zou graag het e.e.a. willen weten/leren van een 2cv uit 1968. Onderstaand een aantal zaken waarmee ik wil beginnen;
- Welke type motor ligt erin? (naar mijn weten een 2cv4 blok met 18 pk), echter waar zijn de type blokken aan te herkennen behalve het typeplaatje?
- Welke kleuren blauw zijn er in het jaar 1968 gebruik?
- Welke type bekleding is in combinatie met welke kleur blauw geleverd?
Verder zijn tips met betrekking tot onderdelen en eventueel iemand die nog ergens een 2cv 1968 welke nog gespoten/gerestaureerd dient te worden weet te staan zijn zeer aanbevolen.
Alvast bedankt voor de medewerking!
Leuk plan, en met een beetje geluk kom je nog wel een ‘68-er tegen.
De destijds in NL geleverde exemplaren zijn allemaal gebouwd in Vorst/ Belgie en zien er dus anders uit dan hun Franse zusjes. (meer info een andere keer)
De motor is geen 2cv4 blok (die heeft 435 cc en is van een heel ander ontwerp) maar een 425cc 18 pk.
De ‘68 ers hebben allemaal losse voorstoeltjes en hebben de bekende hangmatjes als bekleding. Over het algemeen is het zo dat je bij een rode eend, rode stoelmatjes hebt en een rood dak. En bij blauw een blauw(grijs) dak en blauwe matjes etc etc.
De deurpanelen zijn wit met een typisch (belgisch) patroon, de deursloten en het metalen “gaspijp"stuur zijn zwart geplastificeerd.
Lid worden van de EEEC is zeer aan te bevelen ivm onderdelen en specifieke kennis.
Succes en graag een verslag van de zoektocht hier
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Hier een hele fraaie site met alle info over de 2cv’s die in België gemaakt zijn:
http://users.skynet.be/vincent.beyaert/V2004/default.htm
Succes met je zoektocht!
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Bedankt voor de link, die zal ik eens grondig doornemen voor zover dat wil met mijn kennis van de Franse taal.
Verder wat is precies het verschil tussen die typen motortjes?
Onderstaand een aantal foto`s van een kanshebber;
Ik zou zeggen; laat uw mening varen! Hoe meer meningen/advies deste beter!
Verder vroeg ik mij af of er op het eerste oog ook specifieke kenmerken bij deze auto ontbreken.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je ziet wel direct twee “Belgische” kenmerken.
De rechthoekige clignoteurs aan de voorkant in combinatie met de kleine parkeerlichtjes aan de zijkant.
Ook kun je zien dat dit idd. een 425cc motortje is.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Is er verder trouwens ook een kleuren schemda bekend van de geleverde kleuren in 1968? En welke type bumpers heeft een 68`er 2cv?
De kleuren zijn per jaar te vinden op de site van Vincent Beyaert http://users.skynet.be/vincent.beyaert/V2004/BE-NuancierBerlineParAnnee.htm
De bumpers hebben dat jaar een zwarte bolle strip op de bumpers. Geen chrome beugels meer want het model Azam was niet meer leverbaar in 1968
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Inmiddels is er een 2cv gekocht. Het is de bedoeling dat deze komende maandag wordt opgehaald om vervolgens deze hier bij huis neer te zetten en het motorblok eruit te halen. Wanneer dit is gebeurt gaat de rest van de auto naar zijn stallingsplek toe waar deze dan tot komend voorjaar slaapt. Het is de bedoeling om de koets (lees roest) in de zomer van 2012 aan te pakken en vervolgens klaar te maken, evenals het chassis!
Foto,s!!!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gister de eend opgehaald, maar eerst langs de RDW om een vooronderzoek te doen zodat ik zekerheid heb dat ik de auto met het slecht leesbare chassis nummer en een slapend kenteken straks na restauratie weer de weg op krijg. Bij de RDW hebben ze er een loodje in gehongen, hierdoor kan men bij de herinvoer van de auto zo zien dat alles in orde is.
Goed foto`s zeggen meer dan duizend woorden;
De auto staat nu in de garage, deze zal ter zijn der tijd onderhanden genomen worden, komende zaterdag begin ik met alles te strippen en te scheiden van wat weg kan en wat nog bruikbaar is.
Gefelicteerd met de aankoop!
Maak goede foto’s van de dingen die je uit elkaar haalt. Goede voorbeelden van dit type -in Belgie geproduceerde 2cv’s- zijn schaars..
Veel dingen (draadboom, verlichting interieur etc) zijn totaal anders dan de Franse modellen!
Succes
Gefeliciteerd!, leuke eend! Ik ga je topic zeker volgen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Graag zou ik een naslagwerk hebben van o.a. de elektrische schemas en aanhaalmomenten. Bestaat er zoiets voor de AZ? Of is er een site waar ik het e.e.a. terug kan vinden?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk projectje om te volgen!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Hedenavond een begin gemaakt met de ontmanteling. Ik heb de verlichting aan de achterzijde verwijderd, tevens heb ik de voorstoel gestript aangezien deze bestond uit waslijndraad en een matras. Verder heb ik de kofferbak even leeg gehaald, hier lag nog een versnellingsbak, krik, reservewiel, 2 gebruikte binnenschermen en wat ijzer in. Ik heb bij de auto 2 extra motorblokken gekregen, echter is het onduidelijk in hoevere deze nog bruikbaar zijn.
Hierbij foto`s, aangezien iedereen er hier gek op is!
Hier valt duidelijk het waslijn draad en het matras te zien.
Het “loodje” welke is geplaatst door de RDW, hierop staan de gegevens van de auto. Het voordeel hiervan, zoals eerder beschrijven is dat men bij de herinvoer (slapend kenteken) van de auto alle gegevens heeft en dit dus geen problemen gaat opleveren.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Leuk zeg, jij hebt dus de eend van Carel gekocht! Ik had er helaas nog geen tijd voor, maar als ik het zo zie is het ook toch nog wel een steviger restauratie dan mijn eigen eend!
Maak er wat moois van!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)