Van het Jaguar forum:
De voorbije jaren verdwenen de oldtimers van zo’n veertig Belgen en Nederlanders in het Nederlandse Zuid-Limburg. Sinds gisteren koesteren de gedupeerde eigenaars weer hoop om hun bolide terug te zien. Een 75-jarige privé-detective kon dankzij engelengeduld één gestolen auto opsporen.
‘In twee jaar tijd werden in Nederlands Zuid-Limburg meer dan veertig oldtimers gestolen’, zegt detective Ben Zuidema. Het gaat om exclusieve bolides: Porsche, Mercedes, Jaguar of Bentley. ‘Vaak gaat het volgens hetzelfde scenario: de dieven volgen een oldtimer tot aan een parkeerplaats of opslagruimte. Dat kan makkelijk, zo’n oldtimer rijdt meestal maar 100kilometer per uur. Daar stelen de daders de auto in enkele seconden tijd. Het is trouwens geen toeval dat de auto’s hier verdwijnen’, meent Zuidema. ‘Er zit hier een heler, die oldtimers levert aan welgestelde mannen in het zuiden van Europa.’
Diamantair Steph Vaesen (61) uit Heerlen was de wanhoop nabij toen zijn oldtimer, een Mercedes 220B cabriolet, vorige week uit zijn opslagplaats verdween. De man loofde een riante beloning uit aan wie de gouden tip kon leveren, en hij schakelde Zuidema in. Die vond de auto dinsdagnacht terug.
De 75-jarige Zuidema is een begrip: hij wordt de meesterdetective genoemd. In België kon hij in 1978 helpen om de kidnapper van Baron Bracht te identificeren, en de daaropvolgende jaren hielp hij de Antwerpse politie bij verschillende dossiers. Zuidema heeft nu een school waar hij jonge privé-detectives opleidt.
‘Er zaten verschillende toestellen in de auto waarmee je het voertuig van op afstand kan opsporen’, legt Zuidema uit. ‘Eéntje hadden de dieven over het hoofd gezien. De autobatterij was echter afgekoppeld, waardoor het toestelletje geen signaal kon uitzenden. Ik heb één van mijn studenten achter een laptop gezet, en ik heb hem de opdracht gegeven te wachten tot het signaal weer opdook.’
De jonge student moest engelengeduld aan de dag leggen. Want pas na zeven dagen kwam er dinsdag eindelijk beweging op zijn scherm. ‘Hij heeft me onmiddellijk gebeld’, vertelt Zuidema. ‘We konden zien hoe de auto rondreed, en uiteindelijk halt hield aan een privéwoning in Stadskanaal, een gemeente bij Groningen.’ Nog diezelfde avond viel de politie binnen op dat adres.
‘De nieuwe eigenaar was stomverbaasd: hij had de auto pas een dag eerder gekocht’, zegt Zuidema. ‘Naar eigen zeggen zag hij een advertentie op de koopjessite Marktplaats.nl, en betaalde hij 15.000euro voor de auto. De waarde van de Mercedes wordt op 70.000euro geschat.’ De man werd ondervraagd en riskeert te worden vervolgd voor heling. ‘Maar belangrijker: hij biechtte de namen van de verkopers op.’
De twee mannen zouden Nederlanders uit Zuid-Limburg zijn. De Nederlandse politie bevestigde gisteren de vondst van de gestolen wagen. Ze kon niet bevestigen of de twee mannen al aan de tand werden gevoeld, en of er een verband is met de vele andere autodiefstallen in de regio.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi verhaal. Vooral mooi dat de dieven gepakt zijn.
Citroen!
Wat ik niet begrijp is dat iemand zo naief kan zijn om een auto via MP te kopen voor 15 mille die 70 mille waard is. Die moet je op jouw naam zetten en dus heb je de kopie van deel drie nodig en die is er niet bij gestolen neem ik aan.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dit verhaal stond vorige week bij ons in de krant en vandaag idd dat de Benz terug is gevonden dankzij het GPS systeem.
Er stond everigens ook in dat de daders al bekend zijn bij de detective en de politie maar het te gevaarlijk is om zelf wat te doen en de politie niets kon zonder heterdaad etc.
De eigenaar had ook overwogen zijn auto van de daders terug te kopen maar dit werd afgeraden omdat erg gevaarlijke figuren zijn en deze kunnen dan ook wel een eigen deel 3 produceren zodat ie is over te schrijven op naam.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
€ 15.000 voor een auto met een waarde van € 70.000? En dan volhouden dat je te goeder trouw hebt gehandeld? Ken genoeg rechters die daar korte metten mee maken…
Als het een verhaal is dat te mooi klinkt om waar te zijn, dan zál het wss ook wel te mooi zijn om waar te zijn?! (zoals die advertentie van dat AX dieseltje van € 200 dat een ideaal woon-werkverkeer-karretje voor me zou zijn maar waar ik nèt te laat voor ben… )
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
je zal maar in grote / direkte geld-nood zitten
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@algra, om 15000 euro uit te gaan geven of bedoel je dat niet?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
nee dat bedoel ik niet
je zal maar heel erg hard geld nodig hebben voor iets , en je hebt het niet, maar wel iets wat veel geld waard is
dan moet je snel verkopen, en dus voor , pak em beet, 1/4 van de waarde ! ?
Is het bij oldtimers niet zo als met kunst? Het is gewoonweg waard wat een gek er voor geeft!
Ander voorbeeld is een postzegelverzameling, die kan beter gestolen worden dan dat je hem verkoopt, bij wijze van spreken ...
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nee, zo simpel ligt het echt niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mwah, ik denk dat e.e.a. in handen ligt van de heren taxateurs, maar het blijft hele vreemde handel.
Meegemaakt dat er Schnitzer Porsches voor nog geen 10 roodjes van eigenaar wisselden, terwijl ze een jaar daarvoor het vijfvoudige opbrachten. Was op de veiling voor klassiekers in Rosmalen (Autotron) waar de laatste Tatra 603 voor 1500 wegging, klokgaaf en goedlopend.
Klassiekerhandel is leuk maar toch echt wat een gek er voor geeft, Bugatti´s daargelaten. Er zijn wel riohtprijzen bekend, vaak zat zijn de auto´s getaxeerd maar zie die waardes er eerst maar voor te krijgen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tja, als je naar de handel in marktplaatswrakken en autotronmeuk kijkt… maar gelukkig zijn er mensen met een veel bredere horizon en die weten hoe het werkelijk zit. Ds’cabriootjes van 160k, SM’s van 70k, wat toch geen bugatti’s zijn.. Buiten het kleuterhandeltje wat we in NL hebben, op marktplaats, autotron en andere baggerveilingen zien bestaat er gelukkig nog een heel andere wereld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
IK geloof dat er toch echt wel verschillen van mening bestaan m.b.t de diverse verkoopkanalen, en ja je hebt autoveilingen en autoveilingen, maar ik zou voor een klassieke Mercedes toch ook eerst bij de kenners/liefhebberskringen gaan informeren wat zo’n auto waard is.
En tja, als je een keer een koopje hebt, of een schuurvondst heb je of gewoon mazzel of je kan voor heling opgeknoopt worden. Laatste vind ik toch enigszins discutabel omdat ik ervanuit ga dat je een auto koopt met NL papieren (compleet kenteken), en voor sommige klassiekers koop je minimaal op basis van chassis en motornummer icm buitenlandse papieren.
Ik vergelijk het een beetje met vintage audio, daarvan heb ik de waarde iets beter gevolgd de afgelopen jaren.
Er is bijvoorbeeld 1 type bandrecorder, welke je enkele jaren terug makkelijk voor 250 euro kon verkopen.
Tegenwoordig gaan de biedingen tot de 160, 175 euro…
Ik denk dat de marktwaarde toch bepaald word door de uiteindelijke biedingen.
Ik kijk wel alleen op marktplaats. Andere veilingsites volg ik niet, dus ik kan ook compleet fout zitten.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
slimenslecht schreef:En tja, als je een keer een koopje hebt, of een schuurvondst heb je of gewoon mazzel of je kan voor heling opgeknoopt worden. Laatste vind ik toch enigszins discutabel omdat ik ervanuit ga dat je een auto koopt met NL papieren (compleet kenteken), en voor sommige klassiekers koop je minimaal op basis van chassis en motornummer icm buitenlandse papieren.
Als koper heb je een wettelijke onderzoeksplicht. In bijna alle helingszaken blijkt dat een koper zich daar nauwelijks aan gehouden heeft en enkel denkt: goedkoop dus kopen. Dom. Ook auto’s met buitenlandse papieren zijn vaak te achterhalen als ze gestolen zijn geweest trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tja, liefhebbersvoertuigen…
Ik heb 25 jaar geleden op het punt gestaan een Triumph Stag te kopen, samen met mijn pa. Bod gedaan van 15.000 guldens. Ging helaas niet door.
Later deden die auto’s tussen de 30 en 40 duizend gulden !!!
Paar jaar geleden rond de 15 tot 20 duizend euro.
Staan er nu twee op marktplaats voor nog geen 10.000 , waarvan 1 in superstaat.
Het kan dus aardig fluctueren, maar ik ben het wel eens met de onderzoeksplicht van de koper. Zeker als het extreem goedkoop is, maar dan weer de vraag hoe ver kan je e.e.a. onderzoeken.
En als gewetensvraag, wie controleerd het chassisnummer als je een auto koopt?